Skruvade ner 1 av de gamla proppskåpen i huset.. Fick en dusch av gamla döda insekter..

Proppskåpet var fyllt till bredden av döda insekter, eller iaf skalet från insekterna... usch.. vidrigt... Måste ha varit en spindel eller liknande som hade mumsat i många år där...

vad har ni hittat?

Det lutar väl mer åt konstiga/farliga installationer än insekter. Öppnade ett av skåpen i min ladugård och där hade man praktiskt nog valt att ta utgående faser på samma kopplingskruv som inkommande, dvs säkringen användes inte. I dåvarande skick var alltså de långa och gamla 1,5 mm2 kablarna i ladugården avsäkrade med 20A (säkringar i huvudcentral) utan jfb. Det var kanske inte världens bästa lösning.

//Micke

Allt från insekter till rejäla råttor har ja plockat bort från gamla gängsäkringscentraler.

;)

Det är viktigt att täta vp-röret till inkommande kablar

Ringledningskabel säkrad med 16A till spisen. Eftersom han hadde mer kabel kvar så blev det samma lösning till pannan också

Plockade bort elcentralen i vårt förra hus i samband med renovering och döm om förvåning när jag drog ut en spik som gick rakt in i en regel OCH rakt igenom resterna av en fet "mumifierad" råtta av rejäl storlek, snacka om att ha otur och kila förbi när snickaren drog i spiken en gång på 60-talet...

Har plockat ner en central, för att byta från porslin till snabbsäkringar, och såg att i stort sett alla vp-rör som gick till centralen hade penetrerats med spik. Vet inte hur, när, eller av vilken. Fkn i rören var i stort sett skadade i varje rör, men det fungerade.
Så ett "enkelt" byte av central blev till att dra om i stort all fk från central till kopplingsdosor, takdosor m.m.

Väggen där centralen satt på var av gips. Resten av väggarna i huset var av betong. Så det var inte det lättaste att dra om kan jag lova. :)

Vad gillar ni denna? Jag fick den av en polare som byggde om i sommarstugan ;D

el_mys.jpg

Hehe det är mycket vanligare än man tror ;)

T
I min 1:a lägenhet "hittade" jag 5st gamla ett-öringar som lagts in som säkringar,
tror att arean motsvarade c:a 3000A, och det var tygtrådar i den lägenheten.
Gissa vad som åkte ut fort som f-n. :o

Möss skelett i centralen är väl nästan mer en regel än undantag, men som tur är automatsäkrings centralerna lite mer kapslade och djurvänliga.

I kåken jag köpte hade händiga farbrorn donat. Med resultat att det var "huset som elektrikern glömde" :o   Det mesta identifierades innan köpet, och allt ordnades illa kvickt, alt frånskiljdes inför renoveringen. Händiga farbrorn jobbade med svagströmssignalsystem, vilket kan förklara att röd=fas(+), svart=nolla(-), vit=jord
Några exempel;

Elförsörjning till altanen, med infravärme och jordade uttag, var realiserad med rumssladd(2x0.75) från garagets central, förlagd i en nergrävd bit trädgårdsslang.

Från elcentralen i trappen på övervåningen gick 8 x kulo, bakom masonitekuliss, ner till en kopplingsplint i källartrappan, varifrån all elvärmematning (400V) och matning till 230V-laster utgick.  Kopplingslådan innehöll alltså 8 skilda grupper 3-fas, under samma kåpa. Och kopplingslådan ifråga identifierades av elbesiktaren som en kopplingslåda för 24V signalsystem...  Lådan var öppen upptill där kulona kom in, samt massor med plats för annat som ville ramla in... Typ IP00...

Bakom kryddhyllan, som man öppnar när köksfläkten ska städas, satt oisolerade skarvplintar av porslin för 400V och 230V, för matning av spis/kyl/frys.

Infällda vägguttag är bra, och har man utanpåliggande kulo kan man klippa hål i kåpan och låta kulon komma in...

...och den ruttna lekstugan som jag rev hade elinstallation av rumssladd, med taklampa och uttag... samt en 230V-hankontakt vid takfoten ... :-/

Lurvnos skrev:
Infällda vägguttag är bra, och har man utanpåliggande kulo kan man klippa hål i kåpan och låta kulon komma in...
Vad är problemet med detta? Är det värre att kulo går in i ett infällt uttag än ett utanpåliggande?

krillek skrev:
Vad är problemet med detta? Är det värre att kulo går in i ett infällt uttag än ett utanpåliggande?
Mja, om man klipper hålet med hovtång typ så plasten spricker, är väl inte så bra.
Annars säger det väl kanske mer om händiga farbrorns materialkunskap.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.