Har hört att TV4 ska börja ett program till våren där de ställer fuskande hantverkare mot väggen. Kanske det kan komma igång nån sorts debatt då så det blir bättre regler och mindre fusk.

Är själv lite orolig nu, efter allt man läst, när mitt badrum renoveras. Skulle behöva gå en vvs/el/snickar utbildning innan man anlitar någon.

TS har ju upplevt båda sidor och har ju tillslut fått sitt önskade badrum. Tycker det är en ganska bra "saga" ur det verkliga livet att det faktist finns de som sköter sig och de som borde få näringsförbud.

Unidrain är bra brunnar men man måste ju såklart läsa noga då de inte installeras helt likadant som en vanlig brunn. Min läker då iaf inte och den är så förbannade snygg! :D

Man får ju komma ihåg att det här är ett allmänt konsumentforum så av naturliga skäl samlas de missnöjdas berättelser här.
Det är svårt att skydda sej mot personer som redan från början tänker blåsa en.
Det som stör mest tycker jag är att folk blir lurade av auktoriserade riktiga firmor, det är nästan omöjligt att skydda sej mot. Systemet för auktorisation är uppenbarligen undermåligt.

optimum
En auktorisation borde bygga på återkommande kontroller och förnyande av certifikat.
Även på egenkontroll och krav på kompetensplaner för sina anställda.

Det som är nu verkar endast vara trams och ger oss kunsumenter undermåligt skydd.

rätta mig gärna om jag har fel och det är på ett riktigt sätt.

mvh Roland

rolri skrev:
En auktorisation borde bygga på återkommande kontroller och förnyande av certifikat.
Även på egenkontroll och krav på kompetensplaner för sina anställda.

Det som är nu verkar endast vara trams och ger oss kunsumenter undermåligt skydd.

rätta mig gärna om jag har fel och det är på ett riktigt sätt.

mvh Roland
Håller med fullständigt. Men inte enbart för att konsumenternas skull utan för att det kostar en slant att vara certifierad och för dom företag som tar sin behörighet på allvar är det ju frustrerande att även skojare lätt kan skaffa (och tydligen enkelt bibehålla) sig ett certifikat och urholka meningen med hela systmet

Eftersom det inte står så mycket i tidningarna om vattenskador och försäkringsbolagen verkar ta det rätt lugnt, är det nog inte så stora problem. Jag känner ingen som hantverkarna har misslyckats hos.

De vi träffar här i forumet är antingen de som gjort allt rätt själva och de som har haft otur med sin upphandling.

Men som jag läste någon annanstans här, i Norge täcker inte FB våtrumsskador, utan det gör entreprenören via sin ansvarsförsäkring.
Garantin gäller i 10 år, sedan anses badrummet som avskrivet.

En ansvarsförsäkring är enligt mig en framkomlig väg. Då kan entreprenören sätta upp/behålla pappgips i delar av badrummet som inte är speciellt utsatt för vatten, och med sin kompetens och sunda förnuft slippa att följa regler slaviskt.

optimum
Nog tur att det finns lite regler, hur skulle det annars se ut, fullständig annarki med lycksökare som kör ett tag och lägger ner firman sedan och då står du där med ansvare själv.

Men om man nu betalar för hantverkare så ska det vara rätt.

Att tidningar inte skriver så mycket om det är för att det säljer inga lösnummer.

Hur skulle det se ut, Aftonbladet "Nu har familjen Karlsson fått en vattenskada i sitt badrum"

Knappast.

Eller som fallet i denna tråd, hur stor är sannolikheten att firmor baserade på utländsk arbetskraft finns kvar i samma form om 10 år?

Nej, krav på motsvarande system som återfinns i ISO-9001 mm så kan kvalitet bättre hållas. Och självklart ska dessa firmor vara klara för ISO-14001.

Ni som inte vet vad det står för kan gärna ta reda på det.

Och sådant gör inte att det blir dyrare, snarare tvärt om, de är till för att sänka kostnaderna genom att hålla kvalitet och slippa gör om eller rätta till sitt slarv.

mvh Roland

Om jag har förstått ansvarsförsäkringar rätt, så är jobben fortfarande försäkrade även om firman har gått i KK. Det gäller bara att som konsument veta vilket bolag som man ska vända sig till.

Det jag menade med ansvarsförsäkring, var att i jobbet ingår en ansvarsförsäkring, där kunden vet vilket bolag som man ska reklamera jobbet hos utan att blanda in hantverkaren som utfört arbetet.

Sedan har vi det senaste året lärt att försäkringsbolag kan göra KK, men det är en annan historia

De har till och med ritat på golvet för att veta var toaletten är men sen har de likt förbaskat lagt värmekabel där de har ritat...

Tack alla som bidragit med kommentarer och bra synpunkter!d^_^b
Vi kommer säkert att ha nytta av flera av uppgifterna när vi går vidare med ärendet.

Vi har bestämt oss för att utnyttja vårt rättskydd och anlita en bra jurist som får driva vår begäran om skadestånd mot motpartens ansvarsförsäkring.

Vi återkommer gärna senare med en uppföljning på hur det hela slutade.

TB

Som plattsättare och auktoriserad att utföra tätskikt (för det är det som det handlar om, plattorna kan brevbärarn sätta upp utan att bryta några lagar eller regler) av BKR är jag lite fundersam om alla dessa "auktoriserade" firmor verkligen är det? Har ni varit in på BKR.se och kollat så att dessa firmor finns med i deras register.

Det räcker väl dessutom inte med att firman är godkänd, måste inte varje anställd som utför tätskiktsarbeten var utbildad!? Så arbetar vi iaf på min firma med ca 25 anställda (5plattsättare, resten snickare) Alla som är godkända av BKR kan dessutom beställa legitimation som visar att man som person är kvalificerad att utföra tätskikt.
Är det så att det fuskas någonstans som i det här kalle anka jobbet och det anmäls till BKR dras licensen in. Vilket för oss som seriös aktör innebär att vi inte skulle kunna utföra tätskiktsarbeten och i förlängningen inga badrum alls. För enligt BBV 10:1 (sid 4 finns att läsa på BKR.se) krävs det licens för att arbetet ska klassa som fackmannamässigt utfört vilket nog få hemmapulare känner till. Och att det är fackmannamässigt utfört kräver ju försäkringsbolagen...
Nu är det rena formaliteter som inget FB skulle bry sig om eller knappt kunna kontrollera, de ersätter så länge det inte är helt katastofalt gjort. (Som att strunta i att byta en uppenbart för gammal brunn som klämringen börjar läcka på och sen försöka få ersättning för ett 2 år gammalt badrum...)

Tråkigt att folk råkar ut för dessa skojare och jag lider med er som får dessa skitjobb utförda. Tyvärr är det nästan bara ni som hörs, få som skapar trådar för att de älskar sitt nya badrum och är så nöjda med hantverkarna.

Skulle vara roligt om TS kunde kolla upp första firman på BKR och se om dom finns med där. Återkom gärna efter det.

Nu ska jag sova gott i vetskap om att jag utfört ett gott dagsverke.

Linkan222 skrev:
Som plattsättare och auktoriserad att utföra tätskikt (för det är det som det handlar om, plattorna kan brevbärarn sätta upp utan att bryta några lagar eller regler) av BKR är jag lite fundersam om alla dessa "auktoriserade" firmor verkligen är det? Har ni varit in på BKR.se och kollat så att dessa firmor finns med i deras register.

Det räcker väl dessutom inte med att firman är godkänd, måste inte varje anställd som utför tätskiktsarbeten var utbildad!? Så arbetar vi iaf på min firma med ca 25 anställda (5plattsättare, resten snickare) Alla som är godkända av BKR kan dessutom beställa legitimation som visar att man som person är kvalificerad att utföra tätskikt.
Är det så att det fuskas någonstans som i det här kalle anka jobbet och det anmäls till BKR dras licensen in. Vilket för oss som seriös aktör innebär att vi inte skulle kunna utföra tätskiktsarbeten och i förlängningen inga badrum alls. För enligt BBV 10:1 (sid 4 finns att läsa på BKR.se) krävs det licens för att arbetet ska klassa som fackmannamässigt utfört vilket nog få hemmapulare känner till. Och att det är fackmannamässigt utfört kräver ju försäkringsbolagen...
Nu är det rena formaliteter som inget FB skulle bry sig om eller knappt kunna kontrollera, de ersätter så länge det inte är helt katastofalt gjort. (Som att strunta i att byta en uppenbart för gammal brunn som klämringen börjar läcka på och sen försöka få ersättning för ett 2 år gammalt badrum...)

Tråkigt att folk råkar ut för dessa skojare och jag lider med er som får dessa skitjobb utförda. Tyvärr är det nästan bara ni som hörs, få som skapar trådar för att de älskar sitt nya badrum och är så nöjda med hantverkarna.

Skulle vara roligt om TS kunde kolla upp första firman på BKR och se om dom finns med där. Återkom gärna efter det.

Nu ska jag sova gott i vetskap om att jag utfört ett gott dagsverke.
Saxat från BBV 10:1 sid 4

"Gör-det-självarbeten
För privatpersoner som avser att göra arbeten med kakel och klinker i egen fastighet gäller
normalt att försäkringsbolagen accepterar sådana arbeten, under förutsättning att det utförs
med utgångspunkt från gällande branschregler och enligt tätskiktstillverkarens godkända
monteringsanvisning. Byggkeramikrådet avråder dock från gör-det-självarbeten i våtrum, om
man inte har mycket god kunskap och vana inom området."

om
man inte har mycket god kunskap och vana inom området."
Så den som har renoverat badrum innan 2010, kan hävda att man har vana och kunskaper, de som gör det för första gången efter 2010, kan ju inte hävda vana eftersom det är första gången och någon vana kommer man aldrig få då man inte får utföra arbete om man inte gjort det tidigare...

Smart formulering, effektivt dödat g-d-s arbeten i badrum utan att säga att man inte får göra det... klassikt moment 22 förfarande.

Mikael_L
Gladh skrev:
Så den som har renoverat badrum innan 2010, kan hävda att man har vana och kunskaper, de som gör det för första gången efter 2010, kan ju inte hävda vana eftersom det är första gången och någon vana kommer man aldrig få då man inte får utföra arbete om man inte gjort det tidigare...

Smart formulering, effektivt dödat g-d-s arbeten i badrum utan att säga att man inte får göra det... klassikt moment 22 förfarande.
Dvs måste även alla plattsättare göra några icke godkända badrum i början ... :D

tråkigt när det blir så...en massa jobb att få det bra igen ju..
beställde plastmatta här ,känns som det är inte så mycket som kan gå fel med plastmatta....kanske inte lika snyggt men...säkert mindre problem..

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.