Frerider Frerider skrev:
Förstår att du har bosatt dig där inte mycket värme behövs😉
Inte mycket kyla heller, man vänjer sig efter ett tag.
Jag har AC i två rum men har inte kört dom på ett år, 22-28 grader på natten beroende på årstid fixar en enkel takfläkt ( man behöver till slut dra på sig ett lakan annars fryser man).

IMG_20260818_210955.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Samma på dagen, även vid 36 plus fixar en eller flera fläkt(ar) att man lever behagligt, men visst, en AC är aningen vassare och i trafiken överlever man inte utan AC ( men det beror mest på att man står still långa tider eftersom trafiken är kaos) ..

• Gilla
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Inte mycket kyla heller, man vänjer sig efter ett tag.
Jag har AC i två rum men har inte kört dom på ett år, 22-28 grader på natten beroende på årstid fixar en enkel takfläkt ( man behöver till slut dra på sig ett lakan annars fryser man).

[bild]

Samma på dagen, även vid 36 plus fixar en eller flera fläkt(ar) att man lever behagligt, men visst, en AC är aningen vassare och i trafiken överlever man inte utan AC ( men det beror mest på att man står still långa tider eftersom trafiken är kaos) ..
Och skulle Elbristen ursäkta jag mena kapacitetsbristen göra sig gällande så hyr ni väl in mänskliga fläktar😉

Frerider Frerider skrev:
Förstår att du har bosatt dig där inte mycket värme behövs😉
Och elen har fastpris året runt på 282 TZS (1,05 kronor) per kWh inklusive alla avgifter, nät, el, skatt, moms ALLT!

Det är skitbilligt för en västerländsk imperialist som mig 😉
Samma med bensin, ulandet klarar av att hålla priserna nere, en liter kostar som lägst 10,29 kronor

Däremot kostar mat som en svensk inte ens tänker på som dyr en förmögenhet.
Ost, smör,grädde, korv kostar lätt över 200 kr per kilo/ liter eller mer medan annan mat som nötkött sällan kostar mer än 80 kr per kilo, kycklingbröst under 60..

D Dilato skrev:
Och elen har fastpris året runt på 282 TZS (1,05 kronor) per kWh inklusive alla avgifter, nät, el, skatt, moms ALLT!

Det är skitbilligt för en västerländsk imperialist som mig 😉

Däremot kostar mat som en svensk inte ens tänker på som dyr en förmögenhet.
Ost, smör,grädde, korv kostar lätt över 200 kr per kilo/ liter eller mer medan annan mat som nötkött sällan kostar mer än 80 kr per kilo, kycklingbröst under 60..
Du får sluta äta ost, smör och leva på oxfilé😉

Frerider Frerider skrev:
Du får sluta äta ost, smör och leva på oxfilé😉
Precis det jag gör, men när smöret för att göra bearnaisen kostar som tryffel så får det bli enklare sås😆

• Haha
Frerider
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Precis det jag gör, men när smöret för att göra bearnaisen kostar som tryffel så får det bli enklare sås😆
Dom äter inga såser lokalbefolkningen?

Frerider Frerider skrev:
Dom äter inga såser lokalbefolkningen?
Säkert, men mest bara typ avbokad buljong.
Mest blir det sidorätter som bönor, spenat, kanske persilja.

Tänk dig själv hur okulinarisk din mat skulle vara utan tillgång till billig grädde, ost, smör utan bara ryp solrosolja. .

Men bensinen är *billig* 19,29 kronor per liter för importerad raffinerad bensin.
Den sprit jag dricker likaså, lokalt producerad gin 38 kronor, lokalt producerad brandy/whisky 35 -43 kronor per 75 cl

D Dilato skrev:
Säkert, men mest bara typ avbokad buljong.
Mest blir det sidorätter som bönor, spenat, kanske persilja.

Tänk dig själv hur okulinarisk din mat skulle vara utan tillgång till billig grädde, ost, smör utan bara ryp solrosolja. .
Är det inte bara en vanesak?
D Dilato skrev:
Men bensinen är *billig* 19,29 kronor per liter för importerad raffinerad bensin.
Ha ha vi har lägre pris på 95 oktan, har dom 95?

Frerider Frerider skrev:
Är det inte bara en vanesak?

Ha ha vi har lägre pris på 95 oktan, har dom
Sorry, bensinpriset är 3769 TZS vilket blir 13,88 kr i dagens växelkurs

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.