11 512 läst ·
263 svar
12k läst
263 svar
Varningen: Vinterns el kan bli den dyraste på flera år
Inte mycket kyla heller, man vänjer sig efter ett tag.Frerider skrev:
Jag har AC i två rum men har inte kört dom på ett år, 22-28 grader på natten beroende på årstid fixar en enkel takfläkt ( man behöver till slut dra på sig ett lakan annars fryser man).
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Samma på dagen, även vid 36 plus fixar en eller flera fläkt(ar) att man lever behagligt, men visst, en AC är aningen vassare och i trafiken överlever man inte utan AC ( men det beror mest på att man står still långa tider eftersom trafiken är kaos) ..
Produkter som diskuteras: "fläkt"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Och skulle Elbristen ursäkta jag mena kapacitetsbristen göra sig gällande så hyr ni väl in mänskliga fläktar😉D Dilato skrev:Inte mycket kyla heller, man vänjer sig efter ett tag.
Jag har AC i två rum men har inte kört dom på ett år, 22-28 grader på natten beroende på årstid fixar en enkel takfläkt ( man behöver till slut dra på sig ett lakan annars fryser man).
[bild]
Samma på dagen, även vid 36 plus fixar en eller flera fläkt(ar) att man lever behagligt, men visst, en AC är aningen vassare och i trafiken överlever man inte utan AC ( men det beror mest på att man står still långa tider eftersom trafiken är kaos) ..
Och elen har fastpris året runt på 282 TZS (1,05 kronor) per kWh inklusive alla avgifter, nät, el, skatt, moms ALLT!Frerider skrev:
Det är skitbilligt för en västerländsk imperialist som mig 😉
Samma med bensin, ulandet klarar av att hålla priserna nere, en liter kostar som lägst 10,29 kronor
Däremot kostar mat som en svensk inte ens tänker på som dyr en förmögenhet.
Ost, smör,grädde, korv kostar lätt över 200 kr per kilo/ liter eller mer medan annan mat som nötkött sällan kostar mer än 80 kr per kilo, kycklingbröst under 60..
Du får sluta äta ost, smör och leva på oxfilé😉D Dilato skrev:Och elen har fastpris året runt på 282 TZS (1,05 kronor) per kWh inklusive alla avgifter, nät, el, skatt, moms ALLT!
Det är skitbilligt för en västerländsk imperialist som mig 😉
Däremot kostar mat som en svensk inte ens tänker på som dyr en förmögenhet.
Ost, smör,grädde, korv kostar lätt över 200 kr per kilo/ liter eller mer medan annan mat som nötkött sällan kostar mer än 80 kr per kilo, kycklingbröst under 60..
Säkert, men mest bara typ avbokad buljong.Frerider skrev:
Mest blir det sidorätter som bönor, spenat, kanske persilja.
Tänk dig själv hur okulinarisk din mat skulle vara utan tillgång till billig grädde, ost, smör utan bara ryp solrosolja. .
Men bensinen är *billig* 19,29 kronor per liter för importerad raffinerad bensin.
Den sprit jag dricker likaså, lokalt producerad gin 38 kronor, lokalt producerad brandy/whisky 35 -43 kronor per 75 cl
Är det inte bara en vanesak?D Dilato skrev:
Ha ha vi har lägre pris på 95 oktan, har dom 95?D Dilato skrev:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden