Japp, jag var i kontakt med både BKR och GVK. Certen är personliga, men när man kollar firmor hos de båda så är det inte namnen som står utan firmanamnet. Konsumenten kollar väl främst om firman är certifierad, vilket väl bör innebära SAMTLIGA deras anställda också, annars faller hela poängen.

I vårt fall så tror jag faktiskt killen som gjorde är certad också då han hållit på med detta i 10 år. Man ingen är ju ofelbar för det, alla kan bli stressade o.s.v. Han sade upp sig och fick jobb på annan etablerad kakelfirma mitt under vårt bygge dessutom.

Detta är jag ju som sagt förbi, så det är hyfsat glömt.

Värre är värmesystemet, där jag väl lagt i runda slängar minst 150 timmar, hundratals mail och där vi fortfarande inte är i mål. Firman i fråga ska komma denna vecka igen, det har aldrig stämt på första försöket avseende tid. Så vi får se i denna... :) Det är väl ungefär 15 gången de är här nu.

Det jag vill säga är att det tar väldigt mkt på krafter och psyke och för den del familj att behöva hålla på såhär nästan 2 år efter ett färdigställt bygge. Det är långt ifrån alla som orkar, utan garanterat lever med felen istället.
Det kan förstöra oerhört mycket, och där har iaf jag svårt att jämföra med andra brancher. Det finns inget som kan påverka såpass mkt runtomkring.

Isabel76 skrev:
Precis!! Efter att det hittades runt 156 fel i vårt hus många direkt livsfarliga så var jag inte så nöjd ;-)
Tråkigt att det blev så för er :(

Tyvärr tror jag att det bara finns två alt för att bli helt nöjd om man har höga krav...

1. Gör själv!
2. Låta duktiga hantverkare göra jobbet på timme och inte betala före man är HELT nöjd... ;)

Att följa AMA räcker inte på långa vägar för den som är kräsen......

Om du söker på Isabel's trådar så kommer du att hitta en fuskbyggare av "bästa sorten" och en hustillverkare (Borohus) som med alla medel backar upp fuskbyggaren, och gör allt för att förhala åtgärderna, troligen i hopp om att kunden skall tröttna. Dvs ett ganska klassiskt beteende från våra större hustillverkare.

Bland felen hos Isabel fanns att skyddsjord och fas var slumpartat växlat i vägguttagen, så att apparater blev spänningsförande, slumpkopplingen var systematisk i huset, så det var inte ett enstaka misstag, utan snarare snudd på uppsåtligt. Och jsut de felen hörde troligen till det mindre och billigare att åtgärda.

Intressant insändare. Jag bor i ett område med Myresjöhus från början av 60-talet.
När man tittar på själva modulhusen så består dessa av standardelement.
Jag tror att material// konstruktion är ganska standard...Hur bra huset blir beror till mkt
stor det på hantverkaren som sätter ihop huset. Byggfusk som t.ex. att inte skydda stomme mot
regn/ snö innan man sedan stänger inne fukten med tjärpapp...och har bildat en miljö som mikroorganismer älskar.
Så en seriös hantverkare är A och O, och där bör hustillverkarna vara väldigt noga vilka
de jobbar ihop med...för annars får de dåligt rykte.

Utan att höja entreprenörer eller hantverkare till skyarna (Gud vet att det finns oseriösa sådana) så tror jag att skribenten har en poäng; vissa kunder har dålig processkännedom och saknar förmåga att kommunicera rätt åtgärd i rätt tid, samt har konflikterande önskemål. Med detta sagt så anser jag att så länge som kunden inte begär ändringar eller tillägg som äventyrar säkerheten borde det gå att tillmötesgå de flesta önskemål. Jag finner det självklart att firman skulle genomfört önskade ändringar, självklart förutsatt att man debiterar per timme. Hur förhöll det sig egentligen med debiteringen?

Om det är jag som vill ändra något efter det att saker och ting är beställda/bestämda så måste jag stå för extrakostnader som det medför, tror att alla säljare/tillverkare vet detta. Tror det i väldigt få fall leder till en konflikt, och isåfall beror det nog på att avtal och kontrakt är dåliga.

Kina kvantitet med sin inbyggda hållbarhet (idag skall en grej gå sönder efter en viss tid annars är den inte lönsam) påverkar kanske vad vi accepterar på andra områden.

Om jag beställer en grej och betalar för den (den skall kanske levereras), då har vi ingått ett avtal, om det sen visar sig att den tagit slut så förväntar jag mig att säljaren kontaktar mig innan prylen kommer och ursäktar att det beställda/köpta inte går att få, dessutom förväntar jag mig att jag då kan välja något som för MIG är litet bättre eller någon annan kompensation, det är säljaren som har missat något, han försöker kompensera och göra mig nöjd för att bibehålla sitt rykte, min nöjdhet och förhoppningsvis sin yrkesstolthet.

Kvantitet tar över i samhället på bekostnad av kvalitet.
Ni har hört den förut; montering av nytt fönster, vit innerpanel som sitter mellan fönster och altandörren på insidan (HSB standard) rostfri spik med rundat huvud). När dom då bytte fönstret så blandade dom in några vanliga bonnspik bland den snyggare spiken samt att det var lite löst och några springor (eftersom man använde samma planka). Alltså det klassiska; fungerar men ser inte snyggt ut och lite extra ventilering skadar inte ;-)
Då ringde jag och sa till, näste kille från samma firma köpte en ny (lite fulare men inom marginalen) panelplanka och några nya snyggare spikar samt vit sikaflex i fogarna, kunde alltså blivit med näppe godkänt, MEN DÅ SLÅR HAN I SPIKARNA TOTALT OSYMMETRISKT (med osymmetriskt menar jag ca 25 graders vinkel iställert för noll. Då händer det som är väldigt vanligt och gör så att branchen förstörs (fel av mig alltså), jag säger inget utan låter det vara (vill inte vara jobbig och petig). Vad som händer är att det sker en förskjutning av vad som anses som OK, det som var undermåligt för massa år sedan blir ok idag (japp, ju förr dess bättre och jag anser mig inte gammal).
Sen att det kommer in konkurrerande arbetskraft hjälper sällan upp kvaliteten (vi har ingift sydeuropeiskt i familjen vars släkt är i byggbranchen) det behövs inte alltid vara samma kvalitet med den kulturen och klimatet (känns som bilarna får mer kärlek än boendet i en större utsträckning än här men så är man ju mindre inne än vi är.

Har inte vart här på ett tag men det ser ut som att dom som jobbar i branchen har lärt sig än mer att det är viktigt att vara här och påverka (fan det är ju jobbigt om kunderna lär sig att ställa krav ;-)

• Gilla
MRK och 1 till
  • Laddar…
Jag kan bara tala från egen erfarenhet och de olika historier jag stött på när man varit misnöjd med sina hantverkare/husleverantör när man byggt hus och det handlar nästan uteslutande om fusk, slarv, okunskap och brist på förmåga att kommunicera med beställaren. Men det som jag tycker är absolut värst är attityden och oviljan att fixa konstaterade brister. Innan jag byggde så tog jag det som en självklarhet att man skulle följa ett påskrivet kontrakt och åtgärda alla eventuella besiktningsanmärkningar utan krångel. Men med facit i hand så inser jag med min erfarenhet och alla andra historier som jag stött på att det var nog rätt naivt.

Visst finns det struliga kunder som man aldrig kan göra nöjda men jag upplever att det finns ett ganska stort problem i branschen när det gäller kunskap om avtal, gällande regler och vilket ansvar man har mot kunden vilket resulterar i ett allt för många helt onödiga tvister. Sen kan alltid fel inträffa och jag är helt övertygad om att de flesta kunder har överseende med det om man bara löser det smidigt.

Själv kan jag bara se tillbaka på några intressanta kommentarer från vår totalentreprenör: "Så har vi alltid gjort, ingen annan har klagat", "Vill man ha det perfekt så får man betala för det", "Om jag sagt vad det skulle kosta från början hade du tyckt att det hade varit för dyrt" och listan kan göras lång... Och det här är kommentarer på konstaterade besiktningsanmärkningar och ett fastpriskontrakt.

Det man kan fundera på är att vissa hantverkare verkar klara sig helt från besvärliga kunder och jag tror inte det handlar enbart om slumpen. Mer troligt är att de är duktiga på att kommunicera och se till att förstå kundens behov och önskemål samt att de också känner till gällande regler och behärskar och faktiskt är riktigt duktiga på sitt yrke.

Sen anser jag att oavsett avtalsform så har oftast hustillverkaren i alla fall ett moraliskt ansvar för sina säljare och de hantverkare man rekommenderar så jag har inga som helst problem med att medlemmar varnar för hustillverkare som inte klarar av att ha kontroll på hela kedjan.

• Gilla
eleson och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.