15 719 läst ·
51 svar
16k läst
51 svar
Varning för X-hus och Y-hus.
Sida 1 av 4
Jag läser med intresse alla trådar som handlar om varning för Ditt-hus eller Datt-hus. Det finns säkert många negativa upplevelser på våra byggplatser som är svåra att få rätsida på. Men ibland så tror
jag att man skjuter på fel måltavla.
Låt mig ge min egen historia. För ett antal år sedan (många, huuu..) så byggde jag och en bekant
hus samtidigt. Vi valde båda Myresjöhus i Borås. Jag byggde strax utanför Borås och han i Onsala.
Vårt bygge gick som en dans. Allt funderade, blev välgjort och klart i tid. Entreprenören var en liten
(med betoning på liten) byggfirma som Myresjöhus anlitade.
Min bekant fick på motsvarande sätt en lokal liten byggfirma som gjorde jobbet. MEN... min bekant
klagade på allt. Och om det inte var fel på något så skulle det ändras på. Flytta väggar, flytta fönster, byta ut badkaret mot ett annat, andra vitvaror osv i en aldrig sinande ström. Till slut tröttnade
byggaren och såg till att göra jobbet klart och ta sig därifrån så fort som möjligt.
Vad vill jag då ha sagt med detta?
Jo, det kanske inte alltid är husleverantören som är boven i dramat?
Attityden från byggherren tror jag betyder mycket. (Har diskuterats i hantverkarforumet också).
jag att man skjuter på fel måltavla.
Låt mig ge min egen historia. För ett antal år sedan (många, huuu..) så byggde jag och en bekant
hus samtidigt. Vi valde båda Myresjöhus i Borås. Jag byggde strax utanför Borås och han i Onsala.
Vårt bygge gick som en dans. Allt funderade, blev välgjort och klart i tid. Entreprenören var en liten
(med betoning på liten) byggfirma som Myresjöhus anlitade.
Min bekant fick på motsvarande sätt en lokal liten byggfirma som gjorde jobbet. MEN... min bekant
klagade på allt. Och om det inte var fel på något så skulle det ändras på. Flytta väggar, flytta fönster, byta ut badkaret mot ett annat, andra vitvaror osv i en aldrig sinande ström. Till slut tröttnade
byggaren och såg till att göra jobbet klart och ta sig därifrån så fort som möjligt.
Vad vill jag då ha sagt med detta?
Jo, det kanske inte alltid är husleverantören som är boven i dramat?
Attityden från byggherren tror jag betyder mycket. (Har diskuterats i hantverkarforumet också).
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Naturligtvis spelar både hustillverkarens och kundens beteenden in. Men ansvaret för att kunden ska bli nöjd är ju företagets.
Jag antar att en hustillverkare med jämna mellanrum utsätts för kunder som är svåra att göra nöjda och att det "proffsiga" företaget har etablerat ett arbetssätt att hantera detta. Vilka rättigheter kunden har att ändra i efterhand måste väl regleras i kontraktet och vill kunden göra saker som innebär ökade kostnader för företaget, så blir det dyrare?
Jag antar att en hustillverkare med jämna mellanrum utsätts för kunder som är svåra att göra nöjda och att det "proffsiga" företaget har etablerat ett arbetssätt att hantera detta. Vilka rättigheter kunden har att ändra i efterhand måste väl regleras i kontraktet och vill kunden göra saker som innebär ökade kostnader för företaget, så blir det dyrare?
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Men, OM det nu var så att det fanns fel att anmärka på, menar du att han bara borde låtit det passera?
Att begära ändringar under pågående bygge tror jag att de flesta begriper att det ger strul.
Att begära ändringar under pågående bygge tror jag att de flesta begriper att det ger strul.
Vad gäller rena felaktigheter, så givetvis inte! Men min poäng var att dessa felaktigheter stammade inte frånhempularen skrev:
husleverantören utan från den entreprenör som utförde jobbet!
Sedan att begära ändringar i efterhand begrep tydligen inte alla (hmm..) att det skulle bli strul.
Moderator
· Stockholm
· 57 829 inlägg
Men om det är en totalentrepenad (som det ofta är med Myresjöhus) då är ju fortfarande totalentreprenören den ansvarige, det är fullkomligt ointressant om Myresjöhus själva har gjort ett dåligt paket, eller om de anlitat undermåliga entreprenörer, ansvaret ligger på dom oavsett. De tar betalt för att styra upp projektet, klarar de inte det så är det väl motiverat att varna för dem.
Och när det gäller just Myresjöhus (och säkert flera andra husföretag) så fortsätter de med en dåres envishet att anlita entreprenörer som gör fel om och om igen.
Och om det inte är en totalentreprenad så finns det kanske inget formellt ansvar för hustillverkaren att den valde entreprenören är bra, men de har fortfarande ett moraliskt ansvar för de entreprenörer de rekommenderar.
Om hustillverkare X säger "entreprenör ABC är jättebra, de har byggt 20 hus utan anmärkningar, de skall bygga ert hus". Så blir det katastrof, som hustillverkaren via sina avtal ansvarsmässigt lägger på sin kund, och det visar sig att ABC har byggt katastrofer i långa banor.
Visst finns det väl goda skäl att varna för hustillverkare X då?
Det finns massor av undermåliga hustillverkare i landet, de flesta av dem lyckas hålla sig över ytan tack vare duktiga entreprenörer som får till ett bra bygge ändå. Det intressanta är hur de agerar när något blir fel, valt en dålig byggare, eller så stora fel i huset att inte ens en bra byggare kan få till det.
Och när det gäller just Myresjöhus (och säkert flera andra husföretag) så fortsätter de med en dåres envishet att anlita entreprenörer som gör fel om och om igen.
Och om det inte är en totalentreprenad så finns det kanske inget formellt ansvar för hustillverkaren att den valde entreprenören är bra, men de har fortfarande ett moraliskt ansvar för de entreprenörer de rekommenderar.
Om hustillverkare X säger "entreprenör ABC är jättebra, de har byggt 20 hus utan anmärkningar, de skall bygga ert hus". Så blir det katastrof, som hustillverkaren via sina avtal ansvarsmässigt lägger på sin kund, och det visar sig att ABC har byggt katastrofer i långa banor.
Visst finns det väl goda skäl att varna för hustillverkare X då?
Det finns massor av undermåliga hustillverkare i landet, de flesta av dem lyckas hålla sig över ytan tack vare duktiga entreprenörer som får till ett bra bygge ändå. Det intressanta är hur de agerar när något blir fel, valt en dålig byggare, eller så stora fel i huset att inte ens en bra byggare kan få till det.
Det finns också en del personer som det inte går att gör nöjda......
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Visst är man olika personligheter. Ärligt talat så undrar jag om inte 50 % av befolkningen alltid tycker att glaset är halvfullt och de andra 50 % sitter med ett halvtomt glas. Men sådant måste ju en näringsidkare kunna hantera genom att sätta upp förutsättningarna för kvaliteten på arbetet i ett kontrakt. Och kan man inte hantera att kunden vill ha anpassningar till huset, flytta en vägg eller ha en annan typ av fönster än standard, då ska man ju inte erbjuda det från första början.Enk Projektet skrev:
Det finns nog massor av anledningar till att det inte funkar....det största problemet tror jag är att man inte vet vad man egentligen är ute efter och/eller att man inte kan förmedla det....så länge man kan föra en dialog över det hela och samtidigt förstår att det kostar att inte veta innan så finns alla förutsättningar att det ska bli bra.
Jag jobbar själv med yrkesmän i min bransch men har ibland samma problem pga tex dåliga underlag/förutsättningar......
Jag jobbar själv med yrkesmän i min bransch men har ibland samma problem pga tex dåliga underlag/förutsättningar......
Administrator
· Skåne
· 8 668 inlägg
Då är frågan, vems ansvar är det att ta reda på vad kunden vill ha egentligen? Man bygger säkert sitt första och enda hus och är obekant med alla frågeställningarna. Borde det inte vara entreprenörens skyldighet att luska ut detta från kunden, entreprenören som inte gör annat än att bygga hus hela dagarna, år ut och år in? Ställa de rätta frågorna och ha allt klart innan man sätter igång?
Jag kan tänka mig att det är många som har svårt att sänka garden och blotta sin okunskap. I min bransch när jag pratar med en kund som säger, "jag är helt nybörjade på det här. kan du förklara hur det funkar, och hur man ska tänka?", så är det alltid mycket enklare att ge en ordentlig genomgång. Än till de kunder som kommer in och låtsas veta allt.Marlen Eskilsson skrev:Då är frågan, vems ansvar är det att ta reda på vad kunden vill ha egentligen? Man bygger säkert sitt första och enda hus och är obekant med alla frågeställningarna. Borde det inte vara entreprenörens skyldighet att luska ut detta från kunden, entreprenören som inte gör annat än att bygga hus hela dagarna, år ut och år in? Ställa de rätta frågorna och ha allt klart innan man sätter igång?
Precis. För att spetsa till det - en missnöjd kund är alltid leverantörens fel (till viss del). Man har misslyckats i sin kommunikation till kunden.Marlen Eskilsson skrev:Då är frågan, vems ansvar är det att ta reda på vad kunden vill ha egentligen? Man bygger säkert sitt första och enda hus och är obekant med alla frågeställningarna. Borde det inte vara entreprenörens skyldighet att luska ut detta från kunden, entreprenören som inte gör annat än att bygga hus hela dagarna, år ut och år in? Ställa de rätta frågorna och ha allt klart innan man sätter igång?
Oftast är det väl de som har glaset halvtomt som klagar i forum, och där hörs bara ena sidan. egentligen ett skäl starkt nog att inte tillåta sådana trådar alls. Det är ju inte helt omöjligt att de glömmer att ta upp sina egna tillkortakommanden ...Marlen Eskilsson skrev:Visst är man olika personligheter. Ärligt talat så undrar jag om inte 50 % av befolkningen alltid tycker att glaset är halvfullt och de andra 50 % sitter med ett halvtomt glas. Men sådant måste ju en näringsidkare kunna hantera genom att sätta upp förutsättningarna för kvaliteten på arbetet i ett kontrakt. Och kan man inte hantera att kunden vill ha anpassningar till huset, flytta en vägg eller ha en annan typ av fönster än standard, då ska man ju inte erbjuda det från första början.
Det är väl ändå otroligt passivt?Då är frågan, vems ansvar är det att ta reda på vad kunden vill ha egentligen? Man bygger säkert sitt första och enda hus och är obekant med alla frågeställningarna. Borde det inte vara entreprenörens skyldighet att luska ut detta från kunden, entreprenören som inte gör annat än att bygga hus hela dagarna, år ut och år in?
Om man köper något för flera miljoner så kan man väl inte hävda att det var säljaren som borde vetat vad jag ville ha?
Då tar man ju inte ansvar för sig själv, ( och kanske borde bo i lägenhet
Säljaren borde fråga och kunna förklara skillnaden. Ungefär som på en restaurang där man frågar om kunden vill ha köttet genomstekt, halvstekt eller bloddrypande istället för att köra medium rare om kunden inte säger något.eleson skrev:
Precis.pelpet skrev:
Men i byggsvängen fungerar det tyvärr så att man får "standard" om man inte säger nåt...