Jag handlar inte på nätet för att det är billigt, utan för att det är bekvämt. Hellre för mig att de höjer priset och levererar säkert.

Nimajneb, du har nog rätt. Det skulle bli alldeles för mycket administration om butikerna skulle straffas för att de inte håller vad de lovar. Man får trösta sig med att de straffas genom att de får ett dåligt rykte och att kunderna som behöver sin vara i tid kan välja en konkurrent med bättre förmåga att leverera i tid.

• Gilla
mariatherese
  • Laddar…
mariatherese skrev:
Faktum är att vi bad dem hämta kylen inom den tiden som stipuleras. Men de vill inte eftersom den var delvis avemballerad. Skyddsplast och transportskydd på samtliga hyllor är orört.
Då har du alltså åberopat din ångerrätt i tid. Bara att stå på dig och skicka tillbaka kylen. Du kan dock inte kräva att de hämtar den, vid utnyttjande av ångerrätten står du själv för fraktkostnaden

Vilket naturligtvis gör att returrätten faller på sin egen orimlighet. Då skall jag förutom fraktkostnaden (vilket jag kan tycka är rimligt) emballera samt försäkra samt acceptera 20% avdrag för att jag avemballerat. Då har jag ju betalat för kylen igen (inte riktigt men jag har betalt för EN kyl i alla fall).

Jag hade varit jättenöjd med kylen och gladeligen betalat den om jag hade fått frysen. Jag tycker inte det är riktigt samma sak som om jag hade utnyttjat min ångerrätt. Tyvärr är väl inte förseningen lång nog för att betecknas som avtalsbrott (än).

Annulera ordern o köp din frys någon annanstans

• Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Hade en liknande upplevelse med cdon i julas. Handlar aldrig mer där.
Då är vi två! Fy fasen sickna pajasar! Barnens julklapp (tv-spel) var trasigt vid leverans. Dock fick man inte byta utan var tvungen att göra ett återköp (öppet köp) och sedan köpa ett nytt. Efter en månad hade de inte ens lyckats kolla på konsolen för att kunna ge oss pengar tillbaka. Sedan fanns spelet inte längre i lager och skulle inte komma in igen. Slutade med att Webhallen fick en nöjd kund istället.

Nimajneb skrev:
Annulera ordern o köp din frys någon annanstans
Det är rimligt. Men eftersom alla har sina egna modellbeteckningar på de större märkena så gissar jag att det kan bli lite klurigt att hitta rätt. Men jag tror faktiskt att det lutar åt det just nu. Undras vad de anser att kylens andel av paketpriset är? Jag kan ju gissa.

Aha, du har inte kvar emballaget?

Hat man det kvar behöver man inte betala för att det är öppnat, bara tejpa igen.

Hopas det löser dig

det kan ju finnas någon billig frys på blocket som du kan köpa och förvara det frysta i sålänge?, eller vänner och familj kanske har plats i frysarna...

M
Du har rätt att häva köpet om varorna inte levereras i tid. Köptes kyl+frys dom paket ska du ju kunna häva köpet nu när de inte fixar fram frysen i tid. Emballaget ska inte spela någon roll, om jag minns konsumentköplagen rätt.

Redigerat av moderator:
Marlen Eskilsson skrev:
Hade en liknande upplevelse med cdon i julas. Handlar aldrig mer där.
Tack för den uppgiften, jag var just ett klick ifrån att handla en del programvara där.

peternicklas
Jag har handlat mycket från CDON och aldrig haft några problem.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.