D
Man kan också tänka sig att man måste bjuda högst för att komma med i listan över bud och att de fyra högsta buden presenteras. Budroboten skulle då börja arbeta när man inte längre är på vinnande plats.

Det enda rimliga sättet för boten att funka är att anta att budgivaren vill vinna 1 av de utannonserade varorna, inte att vinna med högsta budet.

Detta innebär, i det aktuella fallet med 4 varor, att den ska bjuda tills den är över den budgivare som ligger 4 i ordningen. Om sedan nummer 3 ligger precis på nästa "lediga bud", då måste den bjuda över den också, men inte annars. Osv.

Med en sådan modell så kommer alltid buden att vara, under förutsättning att alla använder boten, precis i följd. Om minsta höjning är tex 1 kr, så skulle buden tex kunna vara 100, 101, 102, 103. Lägsta bud som fortfarande får en vara, och sedan de andra i ordning över.

Enda anledningen till att det inte blir så är om någon manuellt lämnat bud, men då ska fortfarande alla de andra buden ligga i prydlig ordning, tex 100, 101, 102, 200.

Allt annat är en felaktig implementation. Om det sedan bara är en bug (vilket jag tror) eller medvetet bedrägeri, det är en annan fråga.

Jag skulle nog snackat med konsumentombudsmannen om det här.

Bug eller felaktig implementation?
Jag skulle tro att man använder budbetjäntfunktionen för ett scenario som den inte är utvecklad för.
Logiken hade behövt vara annorlunda, och dessutom skall du kunna hantera ett scenario där du har fler budbetjänter än tillgängliga varor. I det fallet måste de buda upp varandra tills de bara är fyra kvar.

Japp, och detta ska dessutom göras på ett rättvist sätt, men hänsyn till samtidighet och sånt. Det är inte ett trivialt problem att lösa, så jag förstår att det kan bli buggar. Dock, dagens implementation är definitivt galen.

S
Jag fick mycket klart och tydligt besked att budbetjänten fungerat som tänkt. Det är alltså deras avsikt att det skall vara så här. De lurar sina kunder fullt medvetet.

Jag har nu läst deras auktionsregler. Det verkar som systemet är utvecklat för att fungera som en helt vanlig auktion, dvs en vara, högsta budet vinner. Sedan har någon stolle bestämt sig för att använda samma system för att auktionera ut flera likadana varor samtidigt. Auktionen löper på som vanligt, högsta budet vinner, budbetjänten bjuder tills den ligger högst. När auktionen är slut låter man de högsta budgivarna i tur och ordning få köpa varsin vara till sitt högsta bud.
Det blir ju en helt värdelös funktion. Nu har jag inte varit inne och bjudit, men det verkar inte ens som man kan se om ens bud ligger på "prisplats" (om man inte ligger högst förstås).

De som har svarat dig är förmodligen helt inkompetenta när det gäller auktioner.
De använder sin auktions-funktion på ett sätt som den inte är gjord för.

Snickerick skrev:
Jag fick mycket klart och tydligt besked att budbetjänten fungerat som tänkt. Det är alltså deras avsikt att det skall vara så här. De lurar sina kunder fullt medvetet.
Nja, sanningen är nog att de du pratat med inte har ett hum om hur den funkar, och bara reflexmässigt går i försvarsläge.

Det borde väl vara självklart att den inte ska bjuda högre än vad som behövs...

S
Troberg skrev:
Nja, sanningen är nog att de du pratat med inte har ett hum om hur den funkar, och bara reflexmässigt går i försvarsläge.

Det borde väl vara självklart att den inte ska bjuda högre än vad som behövs...
Ja du, det är exakt precis vad jag har förklarat för dem, de vet hur det funkar, och de sa att det är så det ska fungera.

Även SMedia Group ( http://www.smediagroup.se ) kanske bör mailbombas om detta.
Från auktionernas användarvillkor:

"Auktionerna arrangeras av sMedia Group. Genom att delta i auktionen accepterar du detta avtal med gällande auktionsregler.
Du godkänner att sMedia Group mailar erbjudanden från leverantörer till dig efter avslutat auktion och att vi informerar dig om nya auktioner genom ett Nyhetsbrev."

Det är nog så att Vi Villa helt saknar kompetens på området. De betalar för att använda en färdig auktions-tjänst som troligen är OK om man bara har en vara per auktion. Frågan är vem som har ansvar för att flera varor auktioneras ut på det bedrägliga sättet.

Som redan påpekats, vem skulle använda en budbetjänt om man vet att den bjuder mer än nödvändigt?
Även om man bjuder manuellt så är nog risken mycket stor att man höjer sitt bud trots att man redan bjudit tillräckligt för att få köpa.

Snickerick skrev:
Ja du, det är exakt precis vad jag har förklarat för dem, de vet hur det funkar, och de sa att det är så det ska fungera.
Alltså, underskatta inte "Inte mitt bord, så jag bara nekar, för annars är det risk att den här heta potatisen hamnar i mitt knä..."-syndromet i stora organisationer.

S
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
Vilket Bluff företag Vi i Villas auktioner är. De säljer ut Spabad med reklamtexten 70% av marknadspriset. Men i själva verket säljer de Spabad från Kina som Stonefactory säjer ut för exakt samma pris på deras hemsida. Allt för all lura kunderna. När jag påpekade det missvisande pris blev de grymt aggressiva och otrevliga i konversationen.

Nu är jag inte riktigt med. Om det är auktion, hur kan man då ange att priset är 70% av marknadspriset?

Sedan är det en annan sak att den här typen av "företagsauktioner" med nya prylar aldrig blir annat än ett annat sätt att sälja. Priset skiljer sig givetvis aldrig från marknadspriset.

Låter helt fel. Så är det 4 varor är det bäst att se till att det bara är 4 budgivare och lägga första budet. Om du då bjöd ex 100kr och stannar där. 3st andra trissar upp priset med sina bud till 5000, 5500 och 6000 så får du köpa ditt ex för 100kr? Eller blir det då 4500 om det var högsta budet efter 5000? Även det blir ju knas då den som vann auktionen i praktiken bara vann äran att få betala mest.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.