28 203 läst ·
47 svar
28k läst
47 svar
Varning för Vi i Villa och deras auktioner
Sida 1 av 4
Hejsan
Häromsistens så bjöd jag på en auktion på Vi i Villas hemsida. De hade en budbetjänt så jag använde den eftersom jag inte kunde närvara vid auktionstidens slut.
Det fanns i auktionen 4 st likadana objekt, och alltså 4 vinnare.
Det visade sig att jag blev en av vinnarna, nr 1, till och med.
När jag kollade budhistoriken efteråt, visade det sig att vi fyra som vunnit, hade fått rejält olika priser. Den som hade det bästa priset, som blev vinnare nr 4, vann till det bud den lagt redan innan jag gav mig in i budgivningen, jag hade alltså aldrig blivit överbjuden av den personen. Däremot visar det sig att min budbetjänt bjudit över alla övriga som givit sig in i auktionen, och uppenbarligen har en person till använt budbetjänten, varvid budbetjänterna genast slagit i taket, trots att vi båda redan hade tillräckligt höga bud för att vinna. Slutresultatet blev att vi två som blev 1 och 2, och som använt budbetjänter, förväntades betala flera hundra kronor mer än de två som blev nr 3 och 4, trots att vi inte behövt, och så klart inte hade, bjudit högre än våra ingångsbud.
När jag kontaktade Vi i Villa för att påtala detta, fick jag ett mycket otrevligt bemötande. Jag förklarade så klart att jag inte ville betala mer än högsta nödvändiga bud. Det var dock omöjligt. Jag fick höra att jag inte förstod något och att det inte gick att göra en reklamation, vilket var vad jag ville göra eftersom jag ville köpa varan för det korrekta budet. Men om jag inte betalade skulle de ta mig till domstol, jag fick höra att de såg fram emot att se mig i tingsrätten. Dock gällde distansköp så jag kunde ångra köpet vilket jag så klart gjorde. Det krävdes dock en skriftlig ångerblankett från konsumentverkets hemsidan, något annat accepterades under inga villkor, trots telefonsamtal och email.
Jag fick också veta att det inte var något konstigt och jag hade ju lagt ett maxbud som var högre än det jag förväntades betala, så de förstod inte alls varför det skulle vara ett problem. Helt klart är de ute efter att kräma ut max pengar, snarare än att hålla en schysst budgivning.
Jag skickade även en blänkare till Vi i Villas VD på email, för att informera om det mycket dåliga bemötandet och om hur deras budbetjänt trissar upp priserna. Men hon verkade inte han någon aning om, eller intresse i, att ta reda på hur det funkade, däremot fick jag veta att allt funkat som det ska. Det är alltså tänkt att budbetjänten ska trissa upp priserna.
Så, jag vill bara passa på att varna er, dels för hur budbetjänten fungerar, den trissar upp priserna, använd den under inga omständigheter om det är mer än en vara som bjuds ut. Bjud istället manuellt, och håll reda på buden. Stor varning också för deras kundtjänst, som är direkt otrevligt, för att inte säga, omöjligt. Vilket också indikerades av email från VD'n angående dennes kommunikation, eller avsaknad av, med kundtjänsten. Som sagt, stor varning!
Häromsistens så bjöd jag på en auktion på Vi i Villas hemsida. De hade en budbetjänt så jag använde den eftersom jag inte kunde närvara vid auktionstidens slut.
Det fanns i auktionen 4 st likadana objekt, och alltså 4 vinnare.
Det visade sig att jag blev en av vinnarna, nr 1, till och med.
När jag kollade budhistoriken efteråt, visade det sig att vi fyra som vunnit, hade fått rejält olika priser. Den som hade det bästa priset, som blev vinnare nr 4, vann till det bud den lagt redan innan jag gav mig in i budgivningen, jag hade alltså aldrig blivit överbjuden av den personen. Däremot visar det sig att min budbetjänt bjudit över alla övriga som givit sig in i auktionen, och uppenbarligen har en person till använt budbetjänten, varvid budbetjänterna genast slagit i taket, trots att vi båda redan hade tillräckligt höga bud för att vinna. Slutresultatet blev att vi två som blev 1 och 2, och som använt budbetjänter, förväntades betala flera hundra kronor mer än de två som blev nr 3 och 4, trots att vi inte behövt, och så klart inte hade, bjudit högre än våra ingångsbud.
När jag kontaktade Vi i Villa för att påtala detta, fick jag ett mycket otrevligt bemötande. Jag förklarade så klart att jag inte ville betala mer än högsta nödvändiga bud. Det var dock omöjligt. Jag fick höra att jag inte förstod något och att det inte gick att göra en reklamation, vilket var vad jag ville göra eftersom jag ville köpa varan för det korrekta budet. Men om jag inte betalade skulle de ta mig till domstol, jag fick höra att de såg fram emot att se mig i tingsrätten. Dock gällde distansköp så jag kunde ångra köpet vilket jag så klart gjorde. Det krävdes dock en skriftlig ångerblankett från konsumentverkets hemsidan, något annat accepterades under inga villkor, trots telefonsamtal och email.
Jag fick också veta att det inte var något konstigt och jag hade ju lagt ett maxbud som var högre än det jag förväntades betala, så de förstod inte alls varför det skulle vara ett problem. Helt klart är de ute efter att kräma ut max pengar, snarare än att hålla en schysst budgivning.
Jag skickade även en blänkare till Vi i Villas VD på email, för att informera om det mycket dåliga bemötandet och om hur deras budbetjänt trissar upp priserna. Men hon verkade inte han någon aning om, eller intresse i, att ta reda på hur det funkade, däremot fick jag veta att allt funkat som det ska. Det är alltså tänkt att budbetjänten ska trissa upp priserna.
Så, jag vill bara passa på att varna er, dels för hur budbetjänten fungerar, den trissar upp priserna, använd den under inga omständigheter om det är mer än en vara som bjuds ut. Bjud istället manuellt, och håll reda på buden. Stor varning också för deras kundtjänst, som är direkt otrevligt, för att inte säga, omöjligt. Vilket också indikerades av email från VD'n angående dennes kommunikation, eller avsaknad av, med kundtjänsten. Som sagt, stor varning!
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Om man lägger ett maxbud så får man vara beredd att betala detta. Om det finns mer än en budgivare höjs naturligtvis buden tills de andras maxbud passerats. Finns det fler varor behöver de ju inte bli lika dyra som den först utauktionerade. Priset beror ju på budgivarna. Det dåliga bemötandet kunde de ha besparat dig även om de hade rätt. Tur att du kunde utnyttja distanslagen. Vi i villa är för övrigt en reklamblaska som så många andra. De står ju inte på villaägarnas sida utan på sina reklamköpares. Det är ju där de tjänar pengar. Auktionerna är väl bara en av grejerna för att alla inte ska slänga reklambladet i pappersinsamlingen direkt.
Du tycker alltså att det är ok att deras budbetjänt lägger högre bud än nödvändigt för att vinna?imported_Benno skrev:Om man lägger ett maxbud så får man vara beredd att betala detta. Om det finns mer än en budgivare höjs naturligtvis buden tills de andras maxbud passerats. Finns det fler varor behöver de ju inte bli lika dyra som den först utauktionerade. Priset beror ju på budgivarna. Det dåliga bemötandet kunde de ha besparat dig även om de hade rätt. Tur att du kunde utnyttja distanslagen. Vi i villa är för övrigt en reklamblaska som så många andra. De står ju inte på villaägarnas sida utan på sina reklamköpares. Det är ju där de tjänar pengar. Auktionerna är väl bara en av grejerna för att alla inte ska slänga reklambladet i pappersinsamlingen direkt.
Har du deltagit i auktionerna där och vet hur budbetjänten fungerar vid auktioner med fler än en artikel i en och samma auktion?
Hela idén med en auktion är att man inte ska behöva betala mer än ett bud högre än den som inte vinner. Inte att man ska tvingas betala maxbudet bara för att man lagt ett.
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Jag har själv aldrig brytt mig om vi i villas auktioner, men de följer väl de vanliga auktionsprinciperna?
Hur mycket skiljde det mellan vinnande och näst högsta budet på den först auktionerade varan? Det kan ju vara minimisteg i budhöjningarna på x kronor.
Hur mycket skiljde det mellan vinnande och näst högsta budet på den först auktionerade varan? Det kan ju vara minimisteg i budhöjningarna på x kronor.
Att en budbetjänt bjuder när den inte behöver bjuda är knappast att följa de vanliga auktionsprinciperna, särskilt inte när två budbetjänter bjuder över varandra när ingen av dem behöver.imported_Benno skrev:
Om budbetjänten inte bjudit när den inte behövt, hade det skiljt 5 eller 10 kronor för min del, (osäker på om steget var 5 eller 10), nu skiljde det ett par hundra, vilket innebar en prishöjning på 30% eller så. Men just den biten spelar mindre roll, det är metoden med en budbetjänt som lurar kunden, och det otrevliga bemötandet, som är problemet.
Moderator
· Stockholm
· 57 831 inlägg
Jag tittade lite på deras auktion, de har ett lite märkligt sätt att hantera auktioner med flera varor. Även om du ger manuella bud. Fast jag har noll erfarenhet av nätauktioner, så det kanske är normalt.
Om auktionen har ex. 4 exemplar, så presenteras ändå bara det högsta budet. Dvs. om jag vill bjuda så måste jag bjuda över det högsta budet. Dvs. Om jag skulle vilja nöja mig med att köpa ex. det andra exemplaret, så måste jag hålla noga reda på hur många som sedan bjuder över. Budrobotten om den alitas kommer ju då att sikta på att vinna budgivningen med högtsa bud, trots att det räcker att vara 4e högtsa bud.
Men om man funderar lite på dte så vet jag inte riktigt hur det skulle kunna göras bättre.
Om auktionen har ex. 4 exemplar, så presenteras ändå bara det högsta budet. Dvs. om jag vill bjuda så måste jag bjuda över det högsta budet. Dvs. Om jag skulle vilja nöja mig med att köpa ex. det andra exemplaret, så måste jag hålla noga reda på hur många som sedan bjuder över. Budrobotten om den alitas kommer ju då att sikta på att vinna budgivningen med högtsa bud, trots att det räcker att vara 4e högtsa bud.
Men om man funderar lite på dte så vet jag inte riktigt hur det skulle kunna göras bättre.
Auktioner där det finns flera objekt är ju lite grann en avvikelse från vanliga auktioner. Men ändå är väl det enda rimliga tillvägagångsättet att man bjuder över det högsta budet. Finns det 4 bud på 4 exemplar verkar det ju konstigt om man skulle få smyga sig in strax över det fjärde budet. Och budbetjänt i den typen av auktioner är nog ingen bra idé. I sin natur budar de ju för att bli nummer ett, det finns ingen funktion i dem att nöja sig med att bli nummer två under vissa förhållanden. Det är ju inte så att budbetjänt 1 och 2 kommunicerar med varandra "Nu är det bara vi två kvar, vi avvaktar med att buda".
När man ger sig in i auktionen får man naturligtvis lägga högsta budet, men sedan behöver man ju inte lägga något förrän fyra nya bud är lagda, i en auktion med fyra st artiklar. Och visst, man får hålla reda på buden manuellt, eftersom de döljer informationen.
Det blir ju väldigt konstigt när det skiljer flera hundra kronor mellan olika vinnare, trots att budstegen bara är 5 eller 10 kronor. Även den som bjuder själv manuellt och inte tänker på att hålla reda på buden lär ju känna sig lurad i slutänden om den suttit och bjudit över flera hundra kronor till ingen nytta. I slutet av auktionen presenteras alla bud.
I de auktioner jag sett tidigare med liknande modell, har ett enda högsta bud gällt för alla och de senaste budgivarna får köpa till det högst lagda budet.
Det lustiga med Vi i Villas auktioner är att det fanns flera olika auktioner med likadana objekt, och varje auktion hade flera artiklar. Så det är väl rätt uppenbart att de gjort så för att trissa upp priserna. Så, varning varning!
Det blir ju väldigt konstigt när det skiljer flera hundra kronor mellan olika vinnare, trots att budstegen bara är 5 eller 10 kronor. Även den som bjuder själv manuellt och inte tänker på att hålla reda på buden lär ju känna sig lurad i slutänden om den suttit och bjudit över flera hundra kronor till ingen nytta. I slutet av auktionen presenteras alla bud.
I de auktioner jag sett tidigare med liknande modell, har ett enda högsta bud gällt för alla och de senaste budgivarna får köpa till det högst lagda budet.
Det lustiga med Vi i Villas auktioner är att det fanns flera olika auktioner med likadana objekt, och varje auktion hade flera artiklar. Så det är väl rätt uppenbart att de gjort så för att trissa upp priserna. Så, varning varning!
Redigerat:
Felaktigt utformad auktion. Ska man ha en auktion med flera vinnare så borde den fungera på ett annat sätt. T.ex. att man lägger ett bud i blindo, och sedan får de fyra med högst bud köpa. Eller så skulle man kunna använda sig av en andraprisauktion, fast med 5:as bud.
Surt gjort att de ska trilskas så, men när det gäller all form av reklamfinansierat material man får gratis, som t.ex reklam-TV, så ska man komma ihåg att du är varan som man säljer till sin kund, annonsören, och förvänta sig behandling därefter.
Surt gjort att de ska trilskas så, men när det gäller all form av reklamfinansierat material man får gratis, som t.ex reklam-TV, så ska man komma ihåg att du är varan som man säljer till sin kund, annonsören, och förvänta sig behandling därefter.
Klaraviks auktioner upptäckte jag att om två har samma bud och det ena är någon som har ställt in sitt max bud så vinner den. Även om det är samma pris. Det är dessutom väldigt otydligt att det är så... Det är något som säljaren förlorar på.
Det brukar vara så att den som la budet först vinner, och om en har satt det som maxbud, är det som regel det budet som är lagt först, så det tycker jag är ok. Om man själv lägger ett bud på en vara på säg 500:-, och det högsta budet då blir 500:-, men det är inte man själv som leder, då vet man att det är ett maxbud som slagit i taket, och man kan lägga ett bud bara ett snäpp upp, så vet man att man har högsta budet. Det där är rätt vanligt på auktionssajter.Odjuret skrev:
En andraprisauktion med 5:ans pris är bara korrekt om det är dolda bud. Nu ska det fungera som en "vanlig" auktion, med synliga bud, fast med 4 likadana varor. Då är det 4:e budet som ska visas, och alla 4 vinnarna ska få köpa för det 4:e budet.pelpet skrev:
Om människor och eventuella budrobotar bjuder på ett "korrekt" sätt kommer dock det 4:e budet hamna marginellt högre än det 5:e.
Ja, så borde det funka. Det var det jag försökte beskriva nedan, men jag skrev nog lite konstigt ser jag nu. Du förklarar det bättreb_hasse skrev:En andraprisauktion med 5:ans pris är bara korrekt om det är dolda bud. Nu ska det fungera som en "vanlig" auktion, med synliga bud, fast med 4 likadana varor. Då är det 4:e budet som ska visas, och alla 4 vinnarna ska få köpa för det 4:e budet.
Om människor och eventuella budrobotar bjuder på ett "korrekt" sätt kommer dock det 4:e budet hamna marginellt högre än det 5:e.