51 163 läst ·
137 svar
51k läst
137 svar
Varning för Svea Solar
Jaha...vem vet. Men för 2 veckor sedan var de hos mig och levererade och satte upp ställning, skenor på taket och paneler 19 st. Förra veckan skulle dock elektrikern komma och koppla in batteriet och resten, detta hände dock inte. Men efter kontakt med arbetsledaren som var här först så sa iallafall han att elektrikern är försenad och kommer denna vecka så vi får se. Hoppas jag får det inkopplat.
Jodå elektrikern var här igår onsdag och gjorde en snygg dragning och koppling, efter 8 h timmar var han färdig. Idag fick jag besked av EON att jag kunde starta anläggningen och det har jag gjort. Dock sent på eftermiddagen så mycket nytta har det inte gjort. Hoppas på bättre väder imorgon men det verkar komma regn. Iallafall glad att allt verkar fungera.
Svea Solar is shady. I'm in the shit. I will need at least SEK 100k to fix the errors if I don't win in court.T Tummenmittihanden79 skrev:Hej!
Vill varna er för att köpa en anläggning från Svea Solar.
Jag beställde en 6.5 kwp stor anläggning i juni 2022. Jättebra kontakt med säljaren. Påbörjades installation jan 2023 i göteborgsområdet:
Börjar med att en underentreprenör skickar Mail om att installation ska påbörjas jan 2023. Inget händer på ett par veckor - efter att jag kontaktar Svea Solar kundtjänst ringer underentreprenör och säger att de haft fel tel.nr. Dag för installation bokas.
Vid dag för installation ringer engelsktalande montör och undrar var jag bor - har haft fel namn, adress och tel.nr. Påbörjar montage av paneler som blir klart på 3 dar. Klara när jag är på jobbet - och lämnar en bunt med dokument. Har sagt att elektriker ska komma och göra klart det sista inom två veckor.
Jag väntar två veckor - ingen har hört av sig. Ringer Svea Solar kundtjänst - dagen efter ringer en elektriker och bokar in ett installationsdatum i feb. Är här en dag när jag jobbar - ingen återkoppling. Jag ringer dagen efter och får reda på att jag ska kontakta mitt elbolag för att få godkänt för påsättning - installationen ska vara klar. Det dimper även ner en faktura från Svea Solar på installationskostnaden.
Ringer elbolag - de säger att allt är klart och jag kan slå på anläggningen. Ägnar en dag åt manualer mm - då jag inte fått någon muntlig info eller genomgång från montörer - elektriker eller Svea Solar. Slår på anläggningen och märker att ingen el verkar produceras trots solljus. Ägnar helgen åt felsökning genom internet och annat.
Ringer Svea Solar veckan efter. Får vänta länge i telefonkö. De felsöker och jag får testa olika grejor som de skickar instruktioner om. De ber mig återkomma på Mail om det inte funkar. Det funkar inte och skickar på Mail som överenskommet. Får dagen efter Mail om att de ska skicka hit tekniker - men har lång väntetid för detta.
Jag ringer dagen efter återigen Svea då min faktura har slutdatum - vill inte betala innan anläggningen fungerar. Får återigen vänta länge i telefonkö. Får uppskov två veckor.
Det går två veckor - vi är nu i mars. Jag ringer Svea - frågar var teknikerna håller hus och att de ska skjuta på mitt slutdatum för fakturan. De lovar kontakta teknikerna och ger mig en n vecka till på fakturan.
The next day, a technician calls - English speaking. Says they are a different team and will come in three days. Unfortunately, I am working today. The team calls me on the current day and asks where I live - they got the wrong name and address. They end up messing around the house all day according to my wife. In the evening I get a call from the technician - says they have now fixed it. He also says they fixed other things - electrical cables had been uninsulated under my roof tiles, the ground cable was missing between the solar panels and the inverter and between the inverter and the electrical cabinet. Completely life-threatening according to the technician. He says they fixed everything except the ground cable between the inverter and the electrical cabinet - the electrician has to do this. I ask if I can now turn on the facility - which he says I can. I turn on the plant - the next day it's sunny - but no production.
Calling Svea - no answer - they have closed customer service for two days due to heavy load says an answering machine. Emails - have done this before on my cases - never got a reply! Writes in the email that the electrician must come and fix the earth cable.
Going on vacation for a week. When I get home, I haven't received an answer from Svea. Calling but can't get through to customer service - no answer or queue system. Finally calling the old number I have left for the subcontractor. These come back and say that they will send out technicians.
Call a technician the next day and book a visit. He shows up and checks out the facility - hasn't been here before. He says he doesn't know why the plant isn't working. Regarding the ground cables, he doesn't know if you have to have them - apparently it will be possible to get the plant started without them - with a special attitude. He will investigate and get back to me.
On the same day, I receive a reminder on my invoice from Svea. Trying to call customer service immediately. No answer and can't get through - even though they are open according to the opening hours. Sending Mail and begging them to call me.
The next day, today, customer service is closed when I call. I am sending another email as I have not received a reply from them.
Really warn you about Svea Solar - feels like a house of cards that will collapse at any moment. Have you done an installation with them - make sure to inspect the installation!
Different subcontractors for each part of the installation. No project manager to contact. Extremely difficult - if even possible - to reach customer service. They answer e.g. not by email. You have to hunt - hunt - hunt yourself to get ahead in the process.
Svea solar är skumt. Jag sitter i skit nu och kommer behöva betala minst 100k kr för att åtgärda felen om jag inte vinner i domstolen. Fel montagesystem, fel säkring, fel kablage och massa annat fel. Ni som är nöjda med Svea, gör besiktning.T Tummenmittihanden79 skrev:Hej!
Vill varna er för att köpa en anläggning från Svea Solar.
Jag beställde en 6.5 kwp stor anläggning i juni 2022. Jättebra kontakt med säljaren. Påbörjades installation jan 2023 i göteborgsområdet:
Börjar med att en underentreprenör skickar Mail om att installation ska påbörjas jan 2023. Inget händer på ett par veckor - efter att jag kontaktar Svea Solar kundtjänst ringer underentreprenör och säger att de haft fel tel.nr. Dag för installation bokas.
Vid dag för installation ringer engelsktalande montör och undrar var jag bor - har haft fel namn, adress och tel.nr. Påbörjar montage av paneler som blir klart på 3 dar. Klara när jag är på jobbet - och lämnar en bunt med dokument. Har sagt att elektriker ska komma och göra klart det sista inom två veckor.
Jag väntar två veckor - ingen har hört av sig. Ringer Svea Solar kundtjänst - dagen efter ringer en elektriker och bokar in ett installationsdatum i feb. Är här en dag när jag jobbar - ingen återkoppling. Jag ringer dagen efter och får reda på att jag ska kontakta mitt elbolag för att få godkänt för påsättning - installationen ska vara klar. Det dimper även ner en faktura från Svea Solar på installationskostnaden.
Ringer elbolag - de säger att allt är klart och jag kan slå på anläggningen. Ägnar en dag åt manualer mm - då jag inte fått någon muntlig info eller genomgång från montörer - elektriker eller Svea Solar. Slår på anläggningen och märker att ingen el verkar produceras trots solljus. Ägnar helgen åt felsökning genom internet och annat.
Ringer Svea Solar veckan efter. Får vänta länge i telefonkö. De felsöker och jag får testa olika grejor som de skickar instruktioner om. De ber mig återkomma på Mail om det inte funkar. Det funkar inte och skickar på Mail som överenskommet. Får dagen efter Mail om att de ska skicka hit tekniker - men har lång väntetid för detta.
Jag ringer dagen efter återigen Svea då min faktura har slutdatum - vill inte betala innan anläggningen fungerar. Får återigen vänta länge i telefonkö. Får uppskov två veckor.
Det går två veckor - vi är nu i mars. Jag ringer Svea - frågar var teknikerna håller hus och att de ska skjuta på mitt slutdatum för fakturan. De lovar kontakta teknikerna och ger mig en n vecka till på fakturan.
Dagen efter ringer tekniker - engelsktalande. Säger att de är ett annat team och ska komma om tre dagar. Jag jobbar tyvärr aktuell dag. Teamet ringer mig aktuell dag och frågar var jag bor - de har fått fel namn och adress. De hamnar rätt och grejar vid huset hela dagen enligt min fru. På kvällen blir jag uppringd av teknikern - säger att de nu fixat det. Han säger också att de fixat andra saker - elkablar hade legat oisolerade under mina takpannor, jordkabel fattades mellan solpaneler och växelriktare samt mellan växelriktare och elskåp. Helt livsfarligt enligt teknikern. Han säger att de fixat allt utan jordkabeln mellan växelriktare och elskåp - detta måste elektrikern göra. Jag frågar om jag nu kan slå på anläggningen - vilket han säger att jag kan. Jag slår på anläggningen - dagen efter är det strålande sol - men ingen produktion.
Ringer Svea - inget svar - de har stängt kundtjänst två dagar pga hård belastning säger en telefonsvarare. Mailar - har gjort detta tidigare i mina ärenden - aldrig fått svar! Skriver i mailet att elektrikern måste komma och fixa jordkabeln.
Åker på semester en vecka. När jag kommer hem har jag inte fått svar från Svea. Ringer men går inte att komma fram till kundtjänst - inget svar eller kösystem. Ringer till slut gammalt nummer jag har kvar till underentreprenör. Dessa återkommer och säger att de ska skicka ut tekniker.
Ringer en tekniker dagen efter och bokar in besök. Han dyker upp och kollar på anläggningen - har inte varit här tidigare. Han säger att han inte vet varför anläggningen inte fungerar. Angående jordkablarna vet han inte om man måste ha dom - ska tydligen gå att få igång anläggningen utan dom - med en särskild inställning. Han ska undersöka och återkomma till mig.
Samma dag får jag en påminnelse på min faktura från Svea. Försöker omedelbart ringa kundtjänst. Inget svar och går inte komma fram - trots att de enligt öppettiderna är igång. Skickar Mail och vädjar att de ska ringa upp mig.
Dagen efter, idag, har kundtjänst stängt när jag ringer. Skickar nytt Mail då jag inte fått svar från dom.
Varnar er verkligen för Svea Solar - känns som ett korthus som när som helst faller ihop. Har ni gjort en installation med dom - se till att besikta installationen!
Olika underentreprenörer för varje moment i installationen. Ingen projektledare som man kan kontakta. Oerhört svårt - om ens möjligt - att nå kundtjänst. De svarar t.ex. inte på mail. Man får själv jaga - jaga - jaga för att komma framåt i processen.
Klicka här för att svara