11 697 läst ·
19 svar
12k läst
19 svar
Varning för Scan-Nord sp zoo - hur det kan gå när man anlitar en utländsk byggfirma
Det låter bra! Själv har jag aldrigt byggt ett helt hus, men känner flera som gjort det och inget har gått smärtfritt. inte ens med totalentreprenad, och bara svensk arbetskraft.DennisCA skrev:Jag har nu inte alls haft sådana problem som det verkar skulle anses vara normala, vårt hus byggdes nästan helt utan problem.
De egentliga problemen var administrativa, dvs kontorspersonalen som arrangerade saker strulade mer än en gång, men själva byggandet var alltid felfritt, huset är byggt av inhemska (finska) arbetare och företag, inte sett enda polack eller estländare, det var i huvudsak två pojkar från seinäjoki som byggde majoriteten av huset själva.
En sak som blev fel var en elkabel som saknades till en extra badrumslampa och att dom tänkte lägga elcentralen på fel ställe så kabeln inte räckte dit den egentligen skulle, men båda sakerna korrigerades gratis av elfirman.
Men det är ju kul att det finns proffs ändå!
Vi är människor och människor gör fel i bland. Det här är nått man måste acceptera att det kan bli fel.
Men gör man fel får man inte skylla ifrån sig utan man måste ta ansvar.
Dom som gör fel och skyller på kunden, dom skall inte ha fler uppdrag och dom företagen som gör så måste vi varna andra för. Det är här agnarna skils från vetet. Tar dom ansvar när dom gör fel.
Men gör man fel får man inte skylla ifrån sig utan man måste ta ansvar.
Dom som gör fel och skyller på kunden, dom skall inte ha fler uppdrag och dom företagen som gör så måste vi varna andra för. Det är här agnarna skils från vetet. Tar dom ansvar när dom gör fel.
Jo, men sen får man lite andra priser i Österbotten än t.ex. Stockholm också. Era finnar kostar som polackerna här ungefär...DennisCA skrev:Jag har nu inte alls haft sådana problem som det verkar skulle anses vara normala, vårt hus byggdes nästan helt utan problem.
De egentliga problemen var administrativa, dvs kontorspersonalen som arrangerade saker strulade mer än en gång, men själva byggandet var alltid felfritt, huset är byggt av inhemska (finska) arbetare och företag, inte sett enda polack eller estländare, det var i huvudsak två pojkar från seinäjoki som byggde majoriteten av huset själva.
En sak som blev fel var en elkabel som saknades till en extra badrumslampa och att dom tänkte lägga elcentralen på fel ställe så kabeln inte räckte dit den egentligen skulle, men båda sakerna korrigerades gratis av elfirman.
Men lönerna och prisnivån i österbotten är allmänt sämre än i Stockholm. Folk i stockholm har ju högre inkomster i överlag, vilket gör det relativt sett +/- noll ändå.
Om det hjälper vet jag att deras löner var runt 16 euro i timmen per person, då jag anställde dom privat för tilläggsarbete på garaget åt mig (dom installerade yttre paneler, dörrar, fönster, blev 2400e i slutändan, dom hade sagt beroende på hur länge det tar kan det bli 4000:- så det var en trevlig överraskning).
Ni får väl ta in finländsk arbetskraft då istället för polsk, samma pris för er, men bättre kvalitét på hantverket.
Om det hjälper vet jag att deras löner var runt 16 euro i timmen per person, då jag anställde dom privat för tilläggsarbete på garaget åt mig (dom installerade yttre paneler, dörrar, fönster, blev 2400e i slutändan, dom hade sagt beroende på hur länge det tar kan det bli 4000:- så det var en trevlig överraskning).
Ni får väl ta in finländsk arbetskraft då istället för polsk, samma pris för er, men bättre kvalitét på hantverket.
KA kollar entreprenörens egenkontroller. Det är entreprenörens skyldighet att följa regler.B Barnrikehuset skrev:
Men visst KA ska ju ha kunskap också och reagera om hen ser nåt galet på plats. Men det verkar ju berörd KA ha i detta fall.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden