Jag vill varna för en polsk-svensk byggfirma som heter Scan-Nord sp zoo. (de har också svenskt org.nummer men är i huvudsak en polsk firma). De har varit verksamma i Skåne (säte i Höör) i minst tio år och borde veta vad som gäller för entreprenörer i här i landet. (www.scan-nord.se www.scan-nord.pl)
Först var deras representant mycket trevlig men när bygget fick problem ...

En svensk firma gjorde skalet till huset, och så skulle Scan-Nord isolera taket, sätta upp ett par väggar, göra en trappa och montera den, och bygga ett kök. Köket var okej, även om småsaker ännu inte fixats vad det gäller det.

Vad det gäller isoleringen av taket skulle de fortsätta det arbete som den svenska firman gjort, men lät bli att montera vindavledarna. De tyckte inte de var viktiga. Jag var tvungen av avbryta deras arbete och själv beställa vindavledare och betala Scan-Nord för att göra arbetet korrekt.

Sedan upptäckte kontrollansvarig att ångspärren inte fästs korrekt mot sidorna (mot väggarna), och Scan-Nord vägrade ett bra tag att ta ansvar för att se till att arbetet blev korrekt utfört. (då var taket redan gipsat) Vi hade ett möte med Scan-Nord och kontrollansvarig, och enligt honom var det uppenbart att Scan-Nord inte följt BBR, svenska byggregler, Vid mötet vägrade Scan-nord först att göra om arbetet, men när kontrollansvarig gått gav representanten med sig. Så småningom byggde Scan-Nord om taket.

Scan-Nord skulle också göra en rak inomhustrappa och den monterades. Innan beställningen hade jag påmint om att huset ska klara en besiktning och även mailat länk till en sida med relevanta byggregler. Först såg trappan bra ut även om den bild(1).JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
knarrade mycket, men när vi hade slutbesiktning av huset blev inte trappan godkänd pga att avståndet mellan spjälorna var för stort (får vara max 100 mm. Och inte ca 140 mm som Scan-Nords trappa). För att få flytta in var vi tvungna att sätta upp en tunn masonitskiva för att täcka för spjälorna. Inte så snyggt. Under nästan 6 månader kontaktade jag företaget, och berättade att de måste bygga om trappan så att den uppfyller svensk regler, men de vägrade. Deras förslag på lösning var att man i stället skulle sätta dit extremt tjocka spjälor, och på så sätt minska avståndet. Och att jag skulle betala. En normal svensk firma hade säkert bara bytt ut vangstycket och kanske lejdaren. Utan tjafs. Jag försökte besöka firman i Höör för att tala om vårt problem, men ingen var där. På telefon blev jag senare anklagat för att ha smutskastat firman och om jag senare gjorde det igen skulle jag bli polisanmäld.

Som tur var kom jag in kontakt med en jävligt duktig snickare som med ett smart egentillverkat verktyg kunde borra nya hål i vangstycket och lejdaren, utan att ta iväg dessa till en verkstad. Därefter monterade han extra spjälor mellan de befintliga. Snabbt gjort.

Innan jag fick tag på snickaren hade kontakt med en jurist expert på just BBR och enligt honom var det ingen tvekan juridiskt om vem som hade rätt. Advokaten sa bl a att en entreprenör måste varna en kund för ett utförande som inte uppfyller BBR, och det hade den polska firman inte gjort. För övrigt tyckte advokaten att fallet var mycket väl dokumenterat. Men att starta en juridisk process kunde ändå bli dyrt, och ännu dyrare eftersom det rör sig om en utländsk firma. En firma som dessutom lätt kunde satt sig i konkurs för att slippa ta kostnaderna.

Alltså råder jag dig som funderar på att anlita Scan-Nord och andra utländska firmor att tänka efter en extra gång. Löper allt utan problem kan allt vara frid och fröjd, men hur går det om de gör fel? Och vilka byggen förlöper utan problem?

Redigerat:
  • Gilla
santos och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker inte det här är ett problem relaterat till utländsk firma. Utan det här problemet uppstår även på inhemska produkter. Förlåt TS jag vill inte på något sätt förringa problemet utan snarare så att vi behöver nått annat än ARN som vi kan vända oss till när det blir strul, och strul blir det.
Ni som har läst om mina fönster tillverkade av OutLine förstår nog vad jag syftar på, dåligt monterade beslag.

Vi som bygger behöver inte en byggfelsförsäkring utan snarare en undermåliga produkter försäkring.

Har firman haft någon som helst argumentation för att de "inte gjort fel"?

Det kan kanske också vara bra att veta för trådskaparen att firmans hot om polisanmälan är ett slag i luften. En privatperson kan per definition inte förtala ett företag. Så de kan inte få dig dömd för ngt. brott, och de kan inte få något skadestånd för påstående om förtal.

Redigerat:
  • Gilla
Jjjonas5420 och 1 till
  • Laddar…
Nej problemen kan man nog få både med svenska och utländska firmor - dock blir ju juridiken aningen värre om det gäller en firma som inte ligger i Sverige...

• Gilla
Globetrot
  • Laddar…
Scan-Nord hävdar att de inte gjort fel eftersom jag godkänt deras offert och även sagt att trappan är okej utförd. Men samtidigt var jag noga innan beställningen med att framhålla att de skulle kolla reglerna och att huset måste klara besiktningen. De verkar inte känna till - eller vill inte inse - att de som entreprenör har har ett ansvar för att ta reda på reglerna och utföra egenkontroll (min kontrollansvarigs formulering). Vad som värre är är att de inte lyssnar på vad myndighetspersoner kräver (Lunds kommun, kontrollansvarig)

Men trappan skulle enligt beställningen motsvara en offert för en trappa jag fått av en svensk tillverkare, men det gör den inte.

Jo vi skulle behöva något annat än Arn... och domstolssystemet är inte anpassat för den här typen av konflikter.

Redigerat:
Jag erbjöd Scan-Nord att betala den förhållandevis låga kostnad jag haft för materialet och arbetet för att ändra trappan, men de vägrade. Om de betalade skulle jag glömma den här historien men deras advokat skrev - igen - att de inte gjort fel och inte behöver betala. Även utifrån deras perspektiv tycker jag de är rätt korkade. Den här sidan på Byggahus ligger nästan högst i Googles sökträffar för företaget... De lär förlora en hel del kunder på detta.

Låter inte kul. Det är alltid jobbigt att bygga. Utan att förringa dina problem, det kanske var fler än vad som framgår här men - byggde de ett hus, rättade taket (tillslut men ändå) och trappen är det enda problemet?

Jösses, jag skulle vilja påstå att det är fantastiskt resultat. Dock är ju alla entreprenader en plåga....

trappan följer ju inte riktigt svensk standard eftersom spjälorna ju står tätare än 100 mm, och så låter den ju rätt mycket, men annars är den okej.

Isoleringen av taket rättades till och godkändes av kontrollansvarig, och för övrigt är det lite småsaker, t ex ett par spacklingsremsor som inte sitter som de ska. Ändå hade jag gjort min läxa - trodde jag - jag hade blivit rekommenderad firman av en väns bekant, och pratat med flera referenser. Firman är inte så liten och har funnits på marknaden här ca tio år.

S
Byggis med tanke på att de slarvat med diffspärr vid takvikeln så kan man ju verkligen fundera på hur resten ser ut. Rörgenomförkngar osv? Det krävs så lite för att få problem

SueCia skrev:
Byggis med tanke på att de slarvat med diffspärr vid takvikeln så kan man ju verkligen fundera på hur resten ser ut. Rörgenomförkngar osv? Det krävs så lite för att få problem
Jo, självfallet. Men de rättade ju taket?

Vi är precis klara med ett litet badrum, en väldigt liten del om man jämför med ett hus och besiktningsmannen har haft ca 20 anmärkningar. Vi har haft entreprenörer som gjort diverse saker och de har inte klarat av att dra el, lägga klick golv, bygga väggar rak mm. Så jag tycker bara att om det är en anmärkning som kräver arbete, i ett helt husbygge - så låter det inte speciellt dåligt. Men visst, det är ju svårt att bedöma underkaget.

Jag har aldrig byggt hus själv. Men är det inte krav på en kvalitetsansvarig? I så fall har ju den falerat rejält, rejält synliga och simpla tabbar (t.ex. spjälavstånd) som han lätt hade kunnat fånga längs vägen.

Barnrikehuset skrev:
Jag har aldrig byggt hus själv. Men är det inte krav på en kvalitetsansvarig? I så fall har ju den falerat rejält, rejält synliga och simpla tabbar (t.ex. spjälavstånd) som han lätt hade kunnat fånga längs vägen.
Hej
Jag tror man nyligen bytt namn på KA från kvalitetsansvarig till kontrollansvarig eftersom denne inte kvalitetssäkrar bygget, utan kollar papper.

Redigerat:
  • Gilla
Barnrikehuset
  • Laddar…
Men på de senare inläggen tolkar jag att du har slutbetalat? Och nu försöker få ersättning för de kostnader du fått pga. felet. OM du har slutbetalat, så tror jag att uppförsbacken för att få firman att betala för sina fel, blir väldigt lång.

Hade du slutbesiktning där trappfelet inte noterades som fel? 10% är ju normalt att hålla inne tills alla fel rättats, och 10% av ett hus borde ju täcka din kostnad. Då drar du bara av det från slutbetalningen och låter de driva om de tyckerdet är felaktigt

Jag har nu inte alls haft sådana problem som det verkar skulle anses vara normala, vårt hus byggdes nästan helt utan problem.

De egentliga problemen var administrativa, dvs kontorspersonalen som arrangerade saker strulade mer än en gång, men själva byggandet var alltid felfritt, huset är byggt av inhemska (finska) arbetare och företag, inte sett enda polack eller estländare, det var i huvudsak två pojkar från seinäjoki som byggde majoriteten av huset själva.

En sak som blev fel var en elkabel som saknades till en extra badrumslampa och att dom tänkte lägga elcentralen på fel ställe så kabeln inte räckte dit den egentligen skulle, men båda sakerna korrigerades gratis av elfirman.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.