59 328 läst ·
180 svar
59k läst
180 svar
Varning för Puustelli
- Status
- Inte öppen för fler kommentarer.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Jag har uppfattat detta men det kunde ändå vara intressant att se deras s.k "avtal" som ni läst och signerat samt även de bilagor som ni säger att det fanns men som ni tydligen inte fått se enligt era själva.
Orkar du fota/scanna dem och visa upp dem hade det varit tacksamt.
Orkar du fota/scanna dem och visa upp dem hade det varit tacksamt.
Det är både vanligt och smart att den som gör det större jobbet koordinerar tex VVS o El. På så sätt så säkerställer man bl.a. Att om det skulle bli förseningar från elektrikern eller VVSaren så blir man inte stilleståndsskyldig.
Så länge vi inte sett något kontrakt och ord står mot ord om vad som sagts så kommer man ingen stans i detta.
Att Puustelli följt normalt handhavande (med reservation om kommunikation) när det gäller monteringen verkar nog klar.
Sedan så ligger ROT fusket som ett mörkt moln i bakgrunden.
Så länge vi inte sett något kontrakt och ord står mot ord om vad som sagts så kommer man ingen stans i detta.
Att Puustelli följt normalt handhavande (med reservation om kommunikation) när det gäller monteringen verkar nog klar.
Sedan så ligger ROT fusket som ett mörkt moln i bakgrunden.
Precis, jag har förstått hur TS har uppfattat det men det är inget facit gör hur kontraktet skall tolkas. Jag tycker TS skall ladda upp kontraktet så vi andra kan bilda oss en uppfattning om vad vi anser om situationen. Vad konsumentvägledaren säger är tämligen ointressant egentligen då det inte berör huruvida el/VVS ingår i kontraktet eller ej och det är ju fullt möjligt att göra en muntlig beställning av en el/VVS firma på plats och det är då bindande och det finns inget skriftligt på de, men likafullt en beställning.
Jag tycker diskussionen om huruvida du har gjort en beställning är lite underordnad. Frågan är om det är klart att el/VVS inte ingår.
Jag tycker diskussionen om huruvida du har gjort en beställning är lite underordnad. Frågan är om det är klart att el/VVS inte ingår.
Paul-Staffanstorp
Renoverare
· Skåne
· 8 989 inlägg
Paul-Staffanstorp
Renoverare
- Skåne
- 8 989 inlägg
Precis så här fungerar det i verkligheten både vad det gäller VVS och EL men även om vi som montörer får frågan om att utföra extraarbete hos kunden typ "riva vägg", "kakelsätta" m.m m.mDIY_freak skrev:Precis, jag har förstått hur TS har uppfattat det men det är inget facit gör hur kontraktet skall tolkas. Jag tycker TS skall ladda upp kontraktet så vi andra kan bilda oss en uppfattning om vad vi anser om situationen. Vad konsumentvägledaren säger är tämligen ointressant egentligen då det inte berör huruvida el/VVS ingår i kontraktet eller ej och det är ju fullt möjligt att göra en muntlig beställning av en el/VVS firma på plats och det är då bindande och det finns inget skriftligt på de, men likafullt en beställning.
Det skrivs aldrig några avtal om sådant utan detta blir en muntlig beställning och som jag sagt så har detta åtminstonde för mig ALDRIG under mina 8år som köksmontör inneburit problem vera sig för mig eller för mina underentreprenörer...
För mig känns det som om det i kontraktet faktiskt framgår att el/VVS inte ingår (även om ni naturligtvis har rätt att om det inte står något så är set ju inte så att man kan ta för givet att det gör det). Det känns som det är just därför som vi inte får se kontraktet.
Ni har ju snurrat in er i era egna diskussioner så till den grad att ni verkar ha glömt vad ni pratar om.
Till att börja med så får vi utgå ifrån att den information TS ger är korrekt. Om någon vet något annat så tala i så fall ur skägget, annars tycker jag ni kan sluta insinuera att den information TS ger inte är korrekt.
Ni har rätt i att det som inte står i avtalet inte nödvändigtvis ingår, som en resa till vart det nu var någon raljerade över.
Men det är inte det det handlar om, utan om att det de facto utförts obeställt arbete som det nu krävs betalt för. Nog sjuttsningen förstår ni skillnaden.
Till att börja med så får vi utgå ifrån att den information TS ger är korrekt. Om någon vet något annat så tala i så fall ur skägget, annars tycker jag ni kan sluta insinuera att den information TS ger inte är korrekt.
Ni har rätt i att det som inte står i avtalet inte nödvändigtvis ingår, som en resa till vart det nu var någon raljerade över.
Men det är inte det det handlar om, utan om att det de facto utförts obeställt arbete som det nu krävs betalt för. Nog sjuttsningen förstår ni skillnaden.
Redigerat:
Nu har du verkligen lyckats slå dubbelknut på dig självthomasx skrev:Ni har ju snurrat in er i era egna diskussioner så till den grad att ni verkar ha glömt vad ni pratar om.
Ni har rätt i att det som inte står i avtalet inte nödvändigtvis ingår, som en resa till vart den nu var någon raljerade över.
Låt oss avvakta och se om TS är villiga att lägga ute en kontraktskopia annars är det ju bara att låsa tråden o slänga bort nyckeln.
För det första så finns det ingen anledning att utgå ifrån att informationen från TS är korrekt. Den kan vara korrekt ur hans synvinkel, men eftersom han är part i målet så är det ju möjligt att det finns andra synvinklar också.thomasx skrev:Till att börja med så får vi utgå ifrån att den information TS ger är korrekt. Om någon vet något annat så tala i så fall ur skägget, annars tycker jag ni kan sluta insinuera att den information TS ger inte är korrekt.
Ni har rätt i att det som inte står i avtalet inte nödvändigtvis ingår, som en resa till vart den nu var någon raljerade över.
När det gäller "vad det handlar om", så var det nog faktiskt så att det som det klagades på i TS första inlägg var att el&VVS inte ingick i det angivna priset och att detta visserligen framgick i avtalet, men att TS (enligt honom) inte blivit informerad om detta specifikt muntligt och att detta kom som en överraskning.
Det där om att det utförts arbete (el&VVS) som han inte beställt är en efterhandskonstruktion som någon senare i tråden kom på, som ett sätt att komma undan fakturorna. Det var inget som TS själv reagerade över initialt.
Så din tolkning om "vad det handlar om", är nog inte helt odiskutabel...
Nu får du ge dig, personangrepp pffffffffffffthomasx skrev:
TS tråd handlar ju om att dom trodde att köksmontören även skulle ordna med elektriker och rörkrökare men att dom skulle slippa betala för det baserat på den höga summan för monteringen inte att det stod att det ingick i kontraktet,
Nu slutade det hela med att du och jag fick indirekt bekosta en stor del av TS kök istället genom ett utstuderat skattefusk av Puustelli.
Moderator
· Stockholm
· 57 787 inlägg
Det är inte alls en efterhandskonstruktion. TS skriver att det inte fanns omnämnt i det avtal han skrev på. Puusetllei har mörkat en del av avtalet. De har uppenbarligen även undvikit att muntligen informera om detta.DIY_freak skrev:För det första så finns det ingen anledning att utgå ifrån att informationen från TS är korrekt. Den kan vara korrekt ur hans synvinkel, men eftersom han är part i målet så är det ju möjligt att det finns andra synvinklar också.
När det gäller "vad det handlar om", så var det nog faktiskt så att det som det klagades på i TS första inlägg var att el&VVS inte ingick i det angivna priset och att detta visserligen framgick i avtalet, men att TS (enligt honom) inte blivit informerad om detta specifikt muntligt och att detta kom som en överraskning.
Det där om att det utförts arbete (el&VVS) som han inte beställt är en efterhandskonstruktion som någon senare i tråden kom på, som ett sätt att komma undan fakturorna. Det var inget som TS själv reagerade över initialt.
Så din tolkning om "vad det handlar om", är nog inte helt odiskutabel...
Det kan låta osannolikt att en stor "seriös" leverantör beter sig så, men om man då även lägger in deras skattefusk med ROT i bedömningen så faller deras trovärdighet ännu mera.
Faktum är att puustelli ordnade med just det, trots att det varken stod i kontraktet att det skulle ingå eller inte skulle ingå. Eftersom kontraktet helt säkert inte är specat in i minsta detalj, lär puustelli ha ordnat med en massa saker som ingick utan att det stod uttryckligen i kontraktet. Det blir alltså i så fall godtyckligt vad som ska ingå och inte. Var och en här på forumet får så klart tycka vad man vill om vad som ska ingå. Men att insinuera att TS far med osanning och att vända helt upp och ner på vad som faktiskt hänt bara för att försöka hävda sin åsikt tycker jag är helt fel.Nimajneb skrev:Nu får du ge dig, personangrepp pffffffffffff
TS tråd handlar ju om att dom trodde att köksmontören även skulle ordna med elektriker och rörkrökare men att dom skulle slippa betala för det baserat på den höga summan för monteringen inte att det stod att det ingick i kontraktet,
Nu slutade det hela med att du och jag fick indirekt bekosta en stor del av TS kök istället genom ett utstuderat skattefusk av Puustelli.
Jag kan inte påminna mig att jag set TS säga att han trodde att det skulle ingå baserat på det höga priset. Min uppfattning är att TS aldrig ens reflekterat över att det inte skulle ingå, oavsett kostnad. Och det är inte heller anledningen för att inte betala, det vore bara korkat eftersom det finns andra mycket starkare juridiska grunder för att inte betala. Har du inte läst tråden eller har du inte förstått de grunderna?
Puustellis ROT-upplägg är en helt annan historia och har inget med TS enskilda fall att göra.