Status
Inte öppen för fler kommentarer.
I juli 2012 gick vi in till Puustelli kök Göteborg och bestämde oss för att köpa ett Puustellikök. Montering av köket kostade 32.000 kr med Puustellis sommarerbjudande var att Puustelli skulle bjuda på halva summan och vi skulle betala andra halvan (16.000kr) med vårt rotavdrag. Vi fick rekommenderat en montör som skulle vara deras bästa.

Efter monteringen av köket var klart, så dimper det ned två räkningar i brevlådan, en från montörens egna firma (Born el och vvs) som hade installerat elen och en från en rörläggare (annan firma).

Vi blev förvånade då vi fått uppfattningen om att köket skulle monteras och att allt ingick. 32.000kr för att montera ett kök borde vara tillräckligt. Att räkningen från montörens firma dessutom är rejält kryddad gör ju inte saken bättre. När vi kontaktade Puustellis säljare xxxx hänvisar han till kontraktet vi skev under juli Att vvs och el inte ingår. Det var något xxxx (säljaren för Puustelli) inte upplysade oss om vid kontraktskrivandet. Vidare var det så att det kontraktet vi skrev under på inte var fullständigt (något vi fick reda på efteråt). Alltså hade vi ingen möjlighet att veta att det fanns bilagor som informerade oss om att vvs och el inte ingick.

Så då är ju frågan, när varken säljare eller montör informerar oss om att vvs eller el inte ingår, och montören väljer att plocka in personer från sin egen firma (Born el och vvs) som gör jobbet, vem ska då stå för den extra arbetskostnaden???

Vi har inte blivit informerade om denna extrakostnad, räkningarna är dessutom rejält kryddade (bl a har montören lagt till extra tid för sig själv i extraräkningen. 32.000kr var tydligen inte tillräckligt för mindre än 3 dagars jobb.

När vi försöker öppna en dialog med säljaren från Puustelli hänvisar xxxx till montören Born el och vvs. Montören önskar ju natuligtvis betalt och hänvisar tillbaka till kontraktet vi skrivit med puustelli.

När vi nu tittat på kontraktet i sin helhet (dvs med de bilagor vi inte sett eller signerat) så står det tydligt att vvs och el inte ingår. Hade säljaren och möntören informerat oss om att el och vvs inte ingick men att möntören kunde koppla in personer från sin firma som kunde göra jobbet hade vi haft möjlighet att säga ja eller nej. VI hade fått möjlighet att diskutera priset (eller ca pris) för att kunna veta hur mycket hela installationen av köket skulle bli. Vi hade dessutom kunnat ta in offerter från andra firmor och jämföra priser mm.

Som det är nu så har vårt kök - förutom själva kostanden för möblerna/vitaror etc kostat 58.000kr!!!! Detta för mindre än 3 dagars arbete!!!

Förutom denna chock över det slutliga installationspriset så är vi inte så nöjda över det utförda arbetet. Som kan ses på bilderna så har montören utfört ett arbete som är under all kritik.

Detta är bara en kortfattad version. På sidan www.facebook.com/VarningForPuustelli. finns det en längra version.

Skriv gärna på sidan om era erfarneheter och sprid gärna denna dyrköpta läxa vi gjort från puustelli.

Syftet med detta är att vi önskar berättar för andra som kan tänkas vilja köpa puustellikök om vår erfarenheter och uppmärksamma vikten av att läsa det finstilta och INTE lita på en säljare.

Redigerat av moderator:
Ja, alltså, många frågor dycker upp, men jag tror jag ska börja med det som kanske kan bli hela din räddning.

Du ska så klart inte betala för något du inte beställt. Alltså, om du inte har beställt något av de två företag som fakturerat dig, kan du bestrida fakturorna just på den grunden. Jag förmodar ett el och vvs killarna gjort sina jobb på uppdrag av Puustelli, dvs det är Puustelli som beställt de jobben, och alltså dit som de två killarna får ställa sina fakturor. Vidare antar jag att ni inte beställt el &vvs jobb av puustelli, följdaktligen ska ni heller inte behöva betala för det. Ni kommer säkert få mothugg, men rent juridiskt skulle jag tro att ni har rätt torrt på fötterna så länge ni inte beställt jobben.

Men nu är ju jobbet ändå gjort och ni har inte invänt tidigare. Nej, men ni trodde ju att det sklle ingå. Därav ingen invändning från er sida.

Så då till frågorna. Läste ni inte avtalet innan ni skrev på? Där står ju tydligen i klartext att el och vvs inte ingår. Ni kan hur mycket ni vill gnälla över att puustelli inte sagt att el och vvs inte ingår i monteringen. Det står i avtalet och det har ni skrivit på. Man skriver inte på ett avtal utan att läsa det först.

Ni säger att ni inte sett bilagorna, men att ni nu tittat i dem. Står de inte omnämnda i avtalet? När fick ni bilagorna från puustellii?

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Man kanske ska vara lite försiktig med att skriva en så hård ämnesrad som "Varning för Puustelli" om det visar sig att man själv inte läst ett kontrakt ordentligt. Vet inte om så är fallet här, men det vore ytterst olyckligt om det är så. I det fall man får ett kontrakt i sin hand och detta hänvisar till bilagor man inte får/kan läsa, då får man ju under inga omständigheter skriva på kontraktet ifråga.

EndZone skrev:
Man kanske ska vara lite försiktig med att skriva en så hård ämnesrad som "Varning för Puustelli" om det visar sig att man själv inte läst ett kontrakt ordentligt. Vet inte om så är fallet här, men det vore ytterst olyckligt om det är så. I det fall man får ett kontrakt i sin hand och detta hänvisar till bilagor man inte får/kan läsa, då får man ju under inga omständigheter skriva på kontraktet ifråga.
Håller med! Har dock hört negativt om just det här företaget tidigare i annat sammanhang...

Redigerat:
OM vi nu antar att det stämmer som det står i inlägget, så visst skall man läsa ett kontrakt innan man skriver på. MEN en säljare som i det här fallet först ingått ett muntligt avtal om att montering av köket görs på de villkor man sagt (dvs. i praktiken gratis), och sedan presenterar ett skriftligt kontrakt som "bekräftelse" som visar sig innehålla något helt annat.

Det finns väl all anledning att varna för sådana skojare, att man låtit sig luras minskar väl inte säljarens ansvar för sitt bedrägeri?

Så det är väl en väl motiverad varning.

• Gilla
uuu
  • Laddar…
Men en sak reagerar jag på. TS har tydligen tagit upp problemet med säljaren, som ju uppenbarligen är en part i det här bedrägeriet. Men Det här borde ju drivas mot Pusstelli centralt. Om det här verkligen är affärsmetoder som de stödjer så finns det verkligen anledning att varna för firman.

Klart som tusan att vi ska varna varandra här på forumet, men jag måste nog ändå höja ett varningens finger för att göra det för tidigt innan vi har helt klart för oss att säljaren/leverantören handlat felaktigt. Man ska ALDRIG lita på en leverantör eller enskild säljare i något fall överhuvudtaget. Det gäller såväl okända som kända stora leverantörer. Läs allt. ALLT. Även bilagor, det finstilta och låt även någon vän läsa det. Du behöver under inga omständigheter skriva på ett kontrakt på studs. Ta med det hem och läs ordentligt. Från vänster till höger, höger till vänster, nerifrån och upp och uppifrån och ner. Alltid. Ställ frågor. Tillåt dig att verka helt tappad bakom en vagn, men ställ frågorna!

Paul-Staffanstorp
Nu känner jag inte alls till hur Puustelli arbetar med sina montörer, men jag har ju en hel del erfarenhet av liknande varianter. ;)

Hade det stått HTH istället så är det t.ex som så att det priset du som kund får presenterat för dig är inte det montören får betalt för att utföra arbetet så redan där ska man vara försiktig att halshugga montören för att ta ut överpriser då han har en betydligt lägre summa för att utföra arbetet med monteringen.
Sen hur lång tid det tar att utföra arbetet är inte alltid avgörande för det kan ju varit flera som arbetat de tre dagarna. ;)

Dessutom står det klart & tydligt i t.ex HTHs avtal att el & vvs tillkommer för det är arbeten som är helt omöjliga att förutse kostnaden av eftersom det skiljer oerhört mycket vad olika kunder vill ha utfört i samband med köksrenoveringen.
Där står också att samordningen av dessa ingår och vilka företag det är som anlitas till dessa arbeten.
(Så att komma undan som thomasx skriver med att ni inte beställt dessa vvs & elarbeten lär bli svårt)

Du skriver även att montören lagt på extra tid och debiterat för sig själv och när det då gäller de jag är van att arbeta med så framgår det också klart och tydligt i avtalet att extraarbeten tillkommer med xxx:-/tim och detta är t.ex förstärkning av väggar för säkert montage, kakelsättningar m.m
Frågan är ju VAD din montör tagit betalt extra för?

Har montören fakturerat dig hela beloppet eller har ni betalat monteringen till Puustelli ?

Med detta försvarar jag ABSOLUT INTE Puustelli eller er montör utan vill bara förklara hur det brukar gå till när det är seriöst. ;)

• Gilla
cecar33
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp
Kollade din Facebooklänk och bilderna där nyss och ska ju tillägga följande:

1.
Att det ens finns köksleverantörer som levererar kök UTAN hel botten är för mig helt obegripligt då man enligt "säkervattens" branschregler bör hålla det tätt i skåpen för att eventuella läckage ska kunna synas.( Detta kan du läsa om på sid.23 i branschreglerna och även se bild på. )http://www.sakervatten.se/download/547/Branschregler_lg0075ppls0000pdf

2.
I samma branschregler på sid.22 kan du läsa att avstängningen till diskmaskinen SKA sitta ovan diskbänken och den får alltså inte ens lov att sitta inne i vaskskåpet längre.

3.
Vad det gäller mjukfogningen vid bänkskivan där den ansluter mot målad väggyta så bör det fogas med latexfog som är övermålningsbar och inte med silicon som man gör längs kakeln.
Detta är i många fall målaren som står för detta om väggen målas i efterhand och annars gör man det efter samråd med kunden och skiter naturligtvis inte i det bara, men det räknas inte till monteringen av köksinredningen om man nu ska hårddra det. ;)

4.
Vad det gäller den "svarta kanten" du zoomat in så blir det ju så på i princip alla kök då där är en skarv eftersom framkantslisten är pålimmad på själva skåpssidan.
Så det svartaktiga du påpekar är typ lim och skarvens skugga som bildas där två material möts.
Bara att kolla in hur det ser ut i deras utställning där du väl spanat in köket från början.

5.
Du skriver på en bild "Kantskivan går längre in än vad fästskivan för hyllorna gör." och detta förstår jag inte vad du menar med alls tyvärr.
(Den bilden är lite väl mycket inzoomad för man ska kunna tolka den rätt och få en uppfattning om vad som är vad.)

6.
Mellanrummet mellan skåpsidan och luckan på det sneda avslutningsskåpet borde bara vara en justeringssak på gångjärnen så den blir mindre.

7.
Detta med ditt tak är typiskt en sådan sak som INTE ingår i monteringen av en köksinredning utan faller under punkten "extraarbeten" som naturligtvis montören ska ställa upp och fixa i samråd med kunden men naturligtvis blir detta extradebiterat om kunden vill ha hjälp med det, precis som kakelsättningen som inte heller i normalfallen är "montering av köksinredning".

8.
De som du kallar dem "rosa täcklisterna" är med största sannolikhet plastlister som vissa köksleverantörer använder för att koppla ihop t.ex socklar och takanslutningar med varandra då dessa inte kan tillverkas i oändliga längder oavsett måttanpassning eller inte.
I ditt fall är det dessutom olika höjder då du har en nedbyggd låda vid fläkten så där blir automatiskt två skarvar.
Att de upplevs rosa är ju säkert eftersom det är svårt att få samma nyans på plasten som på träet men själv hade jag valt att inte använda dem och hellre bara låtit materialet ansluta mot varandra så det hade blivit ett smalt "streck" som skarv bara istället för att förstora upp det med dessa plastlister.
Att materialet skiljer i färg är ju leverantörens ansvar och något ni borde tagit upp med säljaren vid besiktningen och vad hände då med detta påpekandet ??

• Gilla
MattisH och 1 till
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp skrev:
Hade det stått HTH istället så

(Så att komma undan som thomasx skriver med att ni inte beställt dessa vvs & elarbeten lär bli svårt)
Men nu är det ju som sagt inte HTH det gäller, så du får nog ta det lite lugnt med slutsatser innan du vet vad som faktiskt står i det aktuella avtalet.

Nej, att slippa betala för något man aldrig beställt brukar inte vara några problem alls, särskilt när man inte förskottsbetalat.

Paul-Staffanstorp
thomasx skrev:
Men nu är det ju som sagt inte HTH det gäller, så du får nog ta det lite lugnt med slutsatser innan du vet vad som faktiskt står i det aktuella avtalet.

Nej, att slippa betala för något man aldrig beställt brukar inte vara några problem alls, särskilt när man inte förskottsbetalat.
Du har väl själv inte läst Puustellis avtal... så vem drar slutsatser ?? Hhmmm...

Kvick på att hacka är du men jag har alltid fått lära mig att inte kasta sten i glashus... ;)

Jag förklarade bara hur det ser ut i t.ex HTHs avtal med kunderna och ser det likadant ut så är det svårt att komma undan i slutänden då det klart och tydligt står i avtalet att dessa arbeten samordnas av montören och utförs av företag xxxxxxxxxx och debiteras av desamma...

Ska man förhandla med Puustelli (eller snarare säljaren) så är det ju inte så bra att dra igång en FaceBook sida och skriva här innan allt är utrett, speciellt som ni ju skrivit på ett avtal.
Att det sen inte är utfört på ett bra sätt är ju en annan sak och något som du säkert skulle ha kunna förhandla med säljaren om och kanske få ett avdrag men med dessa stora "varningar" tror jag du kommer att se att varken säljaren eller byggaren är speciellt roade av att förhandla...

//Anders

anders07 skrev:
Ska man förhandla med Puustelli (eller snarare säljaren) så är det ju inte så bra att dra igång en FaceBook sida och skriva här innan allt är utrett, speciellt som ni ju skrivit på ett avtal.
Att det sen inte är utfört på ett bra sätt är ju en annan sak och något som du säkert skulle ha kunna förhandla med säljaren om och kanske få ett avdrag men med dessa stora "varningar" tror jag du kommer att se att varken säljaren eller byggaren är speciellt roade av att förhandla...

//Anders
Exakt min tanke. Det här händer ofta tycker jag. Att man blir arg och i ren affekt producerar svavelosande foruminlägg och facebooksidor istället för att först och främst ta en diskussion med leverantören ifråga. Att börja i fel ände brukar inte leda till något bra i sådana här fall...

Att skriva varning i rubriken tycker jag är helt ok. Dels finns det ju en del att varna för. Ari visst mycket väl vad som inte ingick, jag anar att han också visste att kunden inte läst avtalet, dom fick det antagligen presenterat för sig och ombads skriva under där och då. Visst, kunden kunde gjort annorlunda, kunde och borde gjort mycket annorlunda. Men det gjorde dom inte. Ändå upplystes dom inte om kostnadstilläggen. Vilken seriös försäljare som helst hade försäkrat sig själv om att dennes egen kund vet vad det är denne köper och vad han förväntas betala för.

Att det är så skulle vara till nackdel att hojta här är jag inte heller alls övertygad om. Vår makt som konsumenter är starkt begränsad, att varna för oseriöst beteende är en, att lämna vidare ett gott ord en annan. Det är på inget vis försent för Puustellii att rätta till fel och misstag. Om puustelli noterat diskussionen här är det ju bara för dom att i den "förhandling" som det talas här i tråden ha med som ett av sina krav att TS berättar att dom tagit hand om sin kund, rättat till alla felen och att varningen han först kom med inte längre gäller. Sbnnarare är det ju ofta så att ju mer offentligt belyst ett företags missgärningar blir, desto mer benägna att rätta till felet blir dom.

Jag har raderat ett inlägg från Puustelli. Vi tillåter i normalfallet inte företag att göra inlägg i forumet. Men gör ibland undantag för ett genmäle. Jag gissar att de kommer tillbaka med ett genmäle men att de då följer forumets regler som innebär att det skall granskas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.