Status
Inte öppen för fler kommentarer.
hempularen skrev:
Jo OM du läser tråden så framgår precis det jag påstod, men du skär i citaten. Det framgår av ett inlägg lite längre fram i tråden att bilagorna inte var omnämnda i avtalet överhuvudtaget. Det framgår också tydligt redan i första inlägget att bilagorna inte kom fram förrän efter att TS hade blivit fakturerad för el, vvs osv.

Så vi vet väldigt väl vad som står i avtalet, och när TS fick se bilagorna som påstås vara en del av avtalet. Och det finns ingen anledning att misstro vad TS skriver.

Puustelli skrev ju i sitt inlägg att de rutinmässigt har informerat om vad som inte ingår, det tolkar jag som att de inte är så säkra på att de "kommit ihåg" att informera. OM de verkligen hade informerat så hade de uttryckt sig på ett annat sätt.

Och vilken anledning har vi att misstro leverantören? finns det något annat en TS ord som styrker det påståendet . Och av samma anledning undrar jag varför jag inte skall misstro TS eftersom han inte vill lägga in kontraktet i sin helhet. Ända tills det kan visas att TS förklaring är korrekt tillåter jag mig tvivla på densamma och det på grund av 20 års erfarenhet av människors uppfattning om vad man avtalat om. Det var av precis den anledningen som jag slutade som hantverkare, och lade ner firman eller AB:t med flera anställda för man orkar inte i längden tjata och tampas med folk som inte själva försår vad det är för avtal man skickat till dem för påseende, och ev.underskrift om de var nöjda med innehållet.det är 11 årsedan nu vid årsskiftet och jag ångrar inte för en sekund det beslutet.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Pajkastningen når nya nivåer.
Får sålla ut sånt som är bra. Fruktansvärt bra inlägg av Marlen. Tänk på det TS när du har med dem att göra. Alltså han som säljer in köket är ute efter en affär och stängning av den är viktigast. Många börjar nämligen inte bråka som du! :thumbup:
Tror det kan vara anledningen till att du inte fick se hela avtalet. Faktiskt så enkelt.
I den här frågan om överfakturering och dylikt är hantverkargänget tämligen tysta. Och ni som sade att det inte är lätt att vara byggledare. Nej, det är faktiskt inte så svårt, problemet är bara att väldigt många hantverkare inte gillar att du är det och skrämmer upp samt försöker uppfostra dig att tänka "rätt". Men om det är rätt skall det också vara rätt i min plånbok. Så länge det inte är det verkar det faktiskt bara vara mest rätt för leverantören. :mad: Hantverkarna får ju gärna svara på varför det är så dyrt i de fallen man väljer att gå på köksleverantörens alternativ? Verkar inte helt logiskt nämligen. Varför omyndigförklarar vissa tillverkare, såsom Marlen tar upp, och som också drabbat mig mina hantverkare trots att priset är bättre och man redan har ett genomarbetat samarbete med dessa hantverkare?

• Gilla
thomasx
  • Laddar…
D
Jag ser ingen anledning att tro mer på den ena parten framför den andra, speciellt inte i ett sådant här forum där bara den ena parten får "fritt" spelrum. Min erfarenhet är att skribenter som kopierar in samma inlägg i flera olika forum på det här sättet ofta har ytterligare ett intresse utöver att varna andra.

Tydligen anser vissa att "saklig information" är detsamma som att de får medhåll och sympati.

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Marlen Eskilsson skrev:
Vi har alltså liknande erfarenheter från en annan köksleverantör.

Vi köpte garderober till en hel vägg till vårt kontor av den här köksleverantören (dock ej Puustelli) förra året. Insåg ganska snart att säljaren gick på provision, allt handlade om att "closa dealen" och fort skulle det gå. Säljaren talade sig varm för deras egen snickare, fick det att framstå som att det egentligen bara var han som skulle kunna få det att bli riktigt snyggt gjort. Säljaren sålde på oss att det skulle kosta 25 000 kr att sätta in de här garderoberna, för de behövde anpassas i bakkant till ett litet snedtak.

När snickaren väl gjorde jobbet tog det max 10 timmar på plats, hälften av dessa utfördes av en praktikant. Vi klagade då på det ohyggliga priset, varpå han argumenterade att han hade dyra maskiner i sin verkstad som motiverade timpriset på 2500 kr. Vi stod på oss så att han i alla fall gick ner med 5000 kr, så vi fick det för 20 000 till sist. Men det var ju ändå grovt i överkant.

Klart är att säljaren som hos kökstillverkaren går på ren provision när han säljer köket. Sedan får han även provision på att sälja in snickaren. Hur många procent vågar jag inte gissa. Någon som kan provisioner? 30 % kanske?

Så jag är inte ett dugg förvånad att det ligger en varning från en missnöjd kund som har handlat upp snickerijobbet via kökstillverkaren. Vår snickare som vi använder till det mesta säger också att det rent trams att det skulle löna sig med en specialsnickare för ett särskilt märke. Man förlorar mycket på att ta snickaren via kökstillverkaren.
Vad var det som störde dig mest? Att du fick ett fast pris som du gav accept på, och när det var färdigt så insåg du att du skulle tagit det löpande ? Eller att du inte tog in fler offerter på arbetet så du fick fler att jämföra med ?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
D
Ja, alltså förstår inte riktigt varför me's erfarenhet kommer in i den här tråden, men tydligen är det on topic? I så fall kan jag tycka att ett fast pris man har accepterat kanske är något som man borde betala som en "fair deal". Man kan fråga sig om me hade tyckt att det var ok om hantverkaren hade kommit och bett om 35,000 betalt istället för överenskommet fastpris om det varit så att arbetet blivit väldigt mycket besvärligare än beräknat och tagit längre tid?

• Gilla
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Thomas59
cecar33 skrev:
Och vilken anledning har vi att misstro leverantören? finns det något annat en TS ord som styrker det påståendet . Och av samma anledning undrar jag varför jag inte skall misstro TS eftersom han inte vill lägga in kontraktet i sin helhet. Ända tills det kan visas att TS förklaring är korrekt tillåter jag mig tvivla på densamma och det på grund av 20 års erfarenhet av människors uppfattning om vad man avtalat om. Det var av precis den anledningen som jag slutade som hantverkare, och lade ner firman eller AB:t med flera anställda för man orkar inte i längden tjata och tampas med folk som inte själva försår vad det är för avtal man skickat till dem för påseende, och ev.underskrift om de var nöjda med innehållet.det är 11 årsedan nu vid årsskiftet och jag ångrar inte för en sekund det beslutet.
I detta fall finns det nog anledning att misstro leverantören avseede om kunden (TS) informerats om att el/vvs inte ingick. Skälet är att Puustelli ganska enkelt skulle kunna visa på avtal där detta framgår - OM det nu fanns ett sådant avtal, men se det verkar det inte finnas.

Det kan ju också vara så att avtalet är oklart och då gäller likafullt TS version tills Puustelli ev bevisat sin tolkning.

Alldeles oavsett så har Puustelli beställt tjänsten el/vvs till kunden UTAN TYDLIGT UPPDRAG FRÅN TS. El/vvsfrmorna har i tillägg vidare gjort sitt jobb UTAN TYDLIGT UPPDRAG FRÅN TS. Det spelar därför ingen roll huruvida undantaget för el/vvs fanns eller inte fanns med i avtalet.

Kan det bli klarare?

OT; Cecar33 - Tråkigt att höra att du lade ner din firma pga allt tjafs med kunderna men utan att veta exakt vad ni tjafsat om så får jag ändå intrycket att du såg på dina kunder som lite korkade och att dom hade svårt att begripa vad du menade med bla dina avtal. När jag sen läser dina inlägg ser jag att du fortfarade har lite samma inställning men nu gäller det dina meningsmotståndare på Byggahus.se.

Det är därför inte helt långsökt att utifrån detta dra slutsatsen att en del av dina problem med kunder/meningsmotståndare helt enkelt beror på din egen attityd och syn på andra och att problemen kanske skulle ha kunnat undvikas helt eller delvis genom lite basic kommunikationsträning.

Jag kan ju ha helt fel, det måste jag medge. Det kan ju faktskt vara så att du av nån märklig anledning fick alla strulpellar till kunder och att tex Paul Staffanstorp fick alla snälla och gulliga kunder som aldrig ställer till problem. Vad vet jag?

Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 1 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Vad var det som störde dig mest? Att du fick ett fast pris som du gav accept på, och när det var färdigt så insåg du att du skulle tagit det löpande ? Eller att du inte tog in fler offerter på arbetet så du fick fler att jämföra med ?
Helt världsfrånvänt hantverkarsvar. Det är ju en person som räknat ut det här och rekommenderat henne att acceptera det från tillverkaren. Kökstillverkarna använder alltså distributionen = att de äger samtalet med kund. Som kund hamnar man i ett underläge och blir nedsablad om man försöker att välja egna leverantörer och verkar stökig. Dessutom påstår sig ju antagligen säljaren på andra sidan bordet att de minsann satt in ett par hundra sådana här lösningar och det här är en bra lösning. Verkar vara expert men är en sopa. Vem tar ansvar för det? Du tar hantverkaren/kökstillverkarens parti och säger att kunden kunde gjort en bättre upphandling. Personligen tycker jag att det resonemanget närmar sig bazarnivå på kundrelationen.
Nej tillverkarna måste lägga ned att rekommendera hantverkare eller göra nollresultat på det. Allt annat förlorar kunden antagligen på.

Kan väl lika gärna fortsätta OT tills nån tröttnar å stänger ner... Men just det här med hantverkare på ett "konsumentforum" som nämnts vid några inlägg... Får en känsla av att det nämnts med vissa negativa undertoner...

Är väl naturligtvis inte bra om felaktig information presenteras som sanningar på så vis som verkar vara fallet i denna tråd.
(Ett litet tillägg bara)OM det nu är så! Är inte på något vis insatt i sakfrågan utan diskuterar mest generellt. Vem som hade rätt får väl TS återkomma med..

Men just för BH känns det som en förutsättning att vi ändå hänger här. Står jag med en vattenskada så är jag ju inte riktigt hjälpt av vad leffe som jobbar på Ica tror att det är för fel på min brunnsmanschett... Utan då är det ju bra om tex Paul tar sig två minuter av sin fritid och förklarar det i klartext. Sen visst, pratar vi kanske för egen sak ibland. Men jag tror faktiskt att hantverkare som hänger här har en liten annan syn på sitt jobb och sina kunder och sitt slutresultat på arbete än hantverkare generellt... Tror inte att någon av de mest aktiva skribenterna här inne hafsar ihop ett jobb, överdebiterar sin kund både på timmar å material å sen sätter sig hemma på datorn och försvarar det...

Redigerat:
  • Gilla
Snailman och 6 till
  • Laddar…
Thomas59
Adolf skrev:
Kan väl lika gärna fortsätta OT tills nån tröttnar å stänger ner... Men just det här med hantverkare på ett "konsumentforum" som nämnts vid några inlägg... Får en känsla av att det nämnts med vissa negativa undertoner...

Är väl naturligtvis inte bra om felaktig information presenteras som sanningar på så vis som verkar vara fallet i denna tråd.

Men just för BH känns det som en förutsättning att vi ändå hänger här. Står jag med en vattenskada så är jag ju inte riktigt hjälpt av vad leffe som jobbar på Ica tror att det är för fel på min brunnsmanschett... Utan då är det ju bra om tex Paul tar sig två minuter av sin fritid och förklarar det i klartext. Sen visst, pratar vi kanske för egen sak ibland. Men jag tror faktiskt att hantverkare som hänger här har en liten annan syn på sitt jobb och sina kunder och sitt slutresultat på arbete än hantverkare generellt. Tror inte att någon av de mest aktiva skribenterna här inne hafsar ihop ett jobb, överdebiterar sin kund både på timmar å material å sen sätter sig hemma på datorn och försvarar det...
Jag tror att du överskattar din roll som hantverkare här på BH en aning. Visst, det är väldigt trevligt att vi har ett antal kunniga hantverkare här på forumet. Man ska dock inte förringa vissa hempulares kunskaper, i olika ämnen, som både kan mäta sig med och i vissa fall vida överträffa även en duktig hantverkare.

Det förhållandet att ni hantverkare bidrar med er erfarenhet och kunskap innebär INTE att ni ska förvänta er att ni ska bli behandlade med silkesvantar och nej det är ingen förutsättning för BH att ni hänger här men givetvis välkommet.

Tyvärr hamnar nog vissa av er hantverkare som finns här på BH i skottgluggen från tid till annan. Ibland för något ni själva säger eller genom att ni försvarar andra hantverkares undermåliga arbete och ibland bara genom det faktum att ni är hantverkare. Det får ni dock tåla så kom inte dragande med nån "princssan-på-ärten" attityd.

Visst har vissa/många av er hantverkare en trevlig och i kundrelationer säkert vinnande attityd men skräckexmpel är vanliga, också här på BH.se. Hantverkare som inte följt med i utvecklingen, som uppenbarligen är dåliga på att kommunicera, som har en skum bild av hur man driver ett företag, som försvarar inkompetenta branchkollegor, som skyller allt på kunden osv. osv. Ni fattar:wow:.

Vad ni hantverkare dock ska tänka på är att den verklighet och den bild av hur det ska-/brukar gå till sällan överensstämmer med den genomsnittlige, lite opraktiske, kanske okunnige kundens bild. Att det ändå funkar i de flesta fall får man nog förklara med förekomsten av en viss kommunikativ förmåga och erfarenhet från hantverkarens sida. Ni är ändå proffsen i relationen så avsvaret att kommunicera vilar tungt på er,

Slutligen; Något absolut samband mellan vad/hur man gör i verkligheten och vad/hur man skriver på ett forum att man gör finns ju inte. Därmed inte sagt att alla ni som målar upp en idealbild av er själva ljuger. Det stämmer säkert i de flesta fall men troligen inte i alla.

• Gilla
Mr.Hammer och 1 till
  • Laddar…
D
Jugend skrev:
Problemet är när man uppvisar stora mått av jäv ...
Nu är jag till thomasx's besvikelse inte hantverkare...:wow: Men menar du att hantverkare skulle vara jäviga att uttala sig i konsumentfrågor för att de är hantverkare? Är i så fall inte alla vi andra konsumenter också jäviga på precis samma sätt (fast tvärt om så att säga)? Jag ser inte att någon hantverkare i den här tråden gjort något speciellt anmärkningsvärt, utan bara försökt beskriva sin syn på ärendet.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
cecar33 skrev:
Vi behöver inte misstro Puuselli, hävdar inte att de har några några bilagor till kontraktet. De hävdar att i bilagorna står det att el o vvs inte ingår, men de har aldrig påstått att dessa bilagor varit en del av avtalet.

De påstår inte att de berättat för TS om vad som ingår eller inte, de säger att de rutinmässigt informerat om det. Det kan visserligen betyda att de hävdar att de faktiskt berättat det, men det kan lika gärna betyda att "vi brukar informera", men vi vet inte om det blev gjort i det här fallet.

TS däremot är helt klar över att informationen inte gavs, och han hävdar att det fanns inga bilagor till kontraktet, och det finne inte angivet i kontraktet att det skulle finnas några bilagor. Det är en betydligt mer detaljrad och trovärdig berättelse än den Puustelli presterat.

Vad gäller "kravet på bevis" att avtalet skall visas här, Puustelli har inte heller presterat någon skriftlig bevisning.

• Gilla
Thomas59 och 1 till
  • Laddar…
N har jag föröskt att rensa bort en del personangrepp ur tråden, finns mer att ta bort, men med risk att ta bort "nyttigt innehåll" också.

Thomas Lundquist
Problemet är att köksleverantörerna och deras säljare har blivit för profithungriga. För femton år sen var leverantörerna nöjda om dom kunde erbjuda duktiga hantverkare till sin kund så köket kom upp ordentligt.
Sen dess har en del börjat snoka sig in på hantverkarens marker och börjat räkna på jobb och lovar vitt och brett att "det fixar snickaren på plats" helt utan den kunskapen vilket skapar förvirrade situationer.

Jag tror att den bästa lösningen är att hantverkarna själva äger butiken själva så kan dom välja säljare som är tvungna att samarbeta utan att sitta på för höga hästar. Det skulle bli kvalitetssäkring hela vägen då ägarna även monterar köken. Som snickare får man nästan alltid höra vad som var positivt och negativt av kunden vilket man enkelt kan justera som ägare. Som det är på dom flesta ställen idag så skiter säljarna att lyssna på kritiken utan fortsätter sitt race.

Jag tror som du Thomas. Och som kund kan man inte tänka sig att så inte är fallet, man kan inte tänka sig att de tjänar pengar på att sälja in sin snickare. När de får det att framstå som att det bara är deras egen erfarne specialsnickare som klarar av att snickra upp deras fantastiska specialprylar, så köper man det. I alla fall en gång, tills man efteråt inser att det bara var snack. Man inser att det var ingen raketforskning de höll på med. De skruvade upp några skåp och sågade lite i dem. Det är sådant en duktig snickare ska klara av.

Vad kan vi lära oss av den här varningen då?

1. Lita inte ett ord på vad kökssäljaren säger. De säljer på provision och vill bara få igenom affären så fort som möjligt.
2. Köp inte köksmonteringen via kökstillverkaren, anlita egen snickare istället så kommer du ner i pris. Det är ett normalt snickarjobb som vilken snickare som helst klarar av. En snickare behöver inte vara specialtränad för vissa märken.
3. När man monterar ett kök behövs en snickare, en elektriker och en VVS-installatör. Skulle du köpa monteringen via kökstillverkaren, se till att alla de här hantverkarnas arbeten ligger med i priset.
4. Lusläs kontraktet innan du skriver på och kolla om det finns bilagor.

• Gilla
Snailman och 3 till
  • Laddar…
verktygsgurun skrev:
Det som störde mig mest var att jag var så korkad att jag gick på säljarens snack om att det bara var deras fantastiska specialtränade specialsnickare som klarade av att anpassa och montera garderoberna så att det blev bra. Att jag svalde säljsnacket med hull och hår. Jag insåg ju efteråt, när jobbet tagit bara 10 timmar och halva jobbet hade utförts av en praktikant, att jag var grundlurad. Den här snickaren som enligt säljaren var den enda som kunde klara jobbet, gick inte att få på löpande räkning. Jag insåg också efteråt att kökssäljaren fick sin lön på 100 % provision.

Jag anser inte att jag är mer korkad än den genomsnittlige köksköparen. Därför är det bra att berätta om den här typen av erfarenheter, så kanske man räddar någon annan från att gå i samma fälla.

• Gilla
Snailman och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.