63 142 läst ·
186 svar
63k läst
186 svar
Varning för Mitsubishi Luft-Luft pumpar?
Att det blir fel ibland kan jag köpa, men om man får en ny och när den går sönder inom garantitid och inte får hjälp så är mitt förtroende brukat. Lufrvärmepump är en såpass dyr investering att jag räknar med att den ska fungera minst 10 år utan problem.Fairlane skrev:
Ett företag som Mitsubishi bör ta ansvaret i detta då kunden endast haft problem. Se till att hen får ett aggregat som fungerar utan extra kostnad för kund.
Snailman
Medlem
· Västra Götaland
· 5 586 inlägg
Snailman
Medlem
- Västra Götaland
- 5 586 inlägg
Det är ju lite knepigt för tillverkarna om det görs fel vid installationen, tex har jag läst på värmepumpsforum där en reparatör för Nibe värmepumpar skriver att i ett nybyggt villaområde så går elpatronerna sönder den ena efter den andra och måste bytas ut.
Det beror på att installatören inte luftat pumparna som man ska och då bränns elpatronerna sönder. Jag har ju förståelse för att Nibe då inte vill stå för reparationen, de har ju inte gjort något fel.
Det beror på att installatören inte luftat pumparna som man ska och då bränns elpatronerna sönder. Jag har ju förståelse för att Nibe då inte vill stå för reparationen, de har ju inte gjort något fel.
Det är ju jätteviktigt att sanningsenliga uppgifter ligger till grund för vårt tyckande här i tråden.A Avarage skrev:
Om vi nu upptäcker att det finns en massa uppgivna fel i dessa uppgifter så måste vi fråga oss "vad mer är falsarium"
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 864 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 864 inlägg
TS fick en ny pump när den gick sönder inom garantitiden, så vad menar du nu?H HeadQuaker skrev:
Vilket den också normalt gör.H HeadQuaker skrev:
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Väldigt ovanligt att väggen är bananformad så grejerna hamnar i spänn och det borde montören i så fall ha reagerat på och lagt distanser.SSSS skrev:
Ja det är jättemycket knäppningar i min under och framförallt efter avfrostning när den ska upp i temperatur igen. Håller säker på i 4-5min eller så. Hade en Panasonic tidigare på samma plats om inte alls hade det problemet. Upplever att plasten i innerdelen är hård när man öppnar och stänger luckan för filtren
Dock inte omöjligt att väggen inte är helt rakt . Men det lär väl knappast att gå att åtgärda så länge pumpen sitter uppe antar jag?
Det var i rörvändningarna som jag försökte smörja senast. Markerat på bilden nedan (dock ej min pump).
[bild]
Du har smörjt på rätt ställe men kanske med fel produkt om det inte blir bättre!
Hittade en gammal flaska som jag använde på några stycken med märkligt mycket knäppningar, det är några år sedan nu Så är lite osäker på om det är rätt burk.
Bifogar en bild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Då kan du tyvärr inte köpa en Panasonic heller. Efter 3 försök att laga den så var det inte något fel längre.H HeadQuaker skrev:Att det blir fel ibland kan jag köpa, men om man får en ny och när den går sönder inom garantitid och inte får hjälp så är mitt förtroende brukat. Lufrvärmepump är en såpass dyr investering att jag räknar med att den ska fungera minst 10 år utan problem.
Ett företag som Mitsubishi bör ta ansvaret i detta då kunden endast haft problem. Se till att hen får ett aggregat som fungerar utan extra kostnad för kund.
Skicka fullständig beteckning på utedelen så ska jag kolla om jag har det kretskortet.M Matteshus skrev:Jag och min granne köpte varsin likadan Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ tror dom kallas Ninja luft luft pump i november 2015. Vi fick installationen till ett bättre pris om vi köpte samtidigt. Så långt var det väl ett bra köp.
2018 i oktober slutade min värmepump att värma den fylldes på med kylmedel och den fungerade till i december. Med alla helger osv tog det till i slutet av januari innan den felsöktes igen. Den är bara tom sa service killen provade vaccumsuga och sa det finns inget läckage. Med det var han nöjd och fyllde den på nytt. Efter 3 veckor slutade den fungera igen. Sen blev det en hel del korrespondens med Mitsubishi Sverige om mitt problem. De rekommenderade att göra en ny läckage koll igen och att sen fylla på igen. Den fyllningen varade i 6 dagar.
Ny kontakt med Mitsubishi om problemet.
I mars 2019 fick jag besked om att min anläggning skulle bytas ut mot en ny. Den nya pumpen även den en Mitsubishi MUZ-FH35-VEHZ blev installerad i maj 2019 och den service tekniker som bytte ut den gamla sa visst får jag kolla var den läcker först vilket han fick och han konstaterade ganska snabbt att det var kompressorn som läckte vilket tydligen inte var första gången han varit med om det.
Nu har min nya Mitsubishi pump även den slutat fungera och efter besök av service tekniker så konstaterades att kretskortet är skadat/ gått varmt. Service killen trodde att det berodde på som han tycktes se på riktigt dåliga(kall) lödningar.
Kontaktade åter Mitsubishi Sverige och berättade om problemet. Fick till svar att garanti och reklamationstiden räknas från första försäljningsdagen. Så ingen respons eller hjälp alls från deras sida.
Så nu har jag en defekt Mitsubishi luft luft pump igen.
(Någon som har ett kretskort över till en Mitsubishi MUZ-FH 35VEHZ?)
Sen för att fortsätta med grannens pump den fungerade till november 2021 innan den la av.
Det konstaterades att den var tom på gas. Fick den påfylld och den fungerade nästan hela resten av förra vintern innan den la av igen på våren med brist på kylmedel.
Även på denna pump så konstaterades det att det var kompressorn som läckte.
Grannen köpte ny luft luft pump från Mitsubishi i september 2022 denna gång blev det en Hero. Detta för att hon kände att det är enklast köpa av en lokal firma om det skulle uppstå problem.
Tyvärr så har jag har blivit väldigt tveksam till kvalitén på Mitsubishi luft luft pumpar.
Tar gärna emot tips och råd.
Eje Forsmark
du kan messa mig på facebock pererik grönberg.
Medlem
· Västra Götaland
· 43 inlägg
Jag köpte en Panasonic LVP HZ25UKE till garaget för 2,5 år sedan. De erbjöd förlängd garanti om man lät dem serva den efter 2 år och jag valde att göra så (kostade ca 2500 kr). Jag hittar inga berättelser eller funderingar om underhåll av LVP i tråden. Köpa en apparat som ska gå oavbrutet och inte ha ett tänk om vilket underhåll som behövs?? Finns det någon här som jobbat med LVP-underhåll?M Matteshus skrev:Såg i tråden att ca 1-2% har reklamationer under garantitiden. Jag tycker iaf att när var 50:e pump har fel under garantitiden låter mycket? Hur stor är procenten efter 10år? Visserligen står det på deras webbsida att en llvp ska hålla 10-15 år.
Frågan är ju lite hur mycket sparar man om man ska investera i ny pump vart 5 - till vart 10:e år? Är ju trots allt en betydande investering. Grannens nya Hero kostade ju drygt 27 000:-
Tänket är om du blir villkorad ett underhållsschema på en pump så köper du inte den om konkurrenten inte har motsvarande villkor!T Timmerkramare skrev:Jag köpte en Panasonic LVP HZ25UKE till garaget för 2,5 år sedan. De erbjöd förlängd garanti om man lät dem serva den efter 2 år och jag valde att göra så (kostade ca 2500 kr). Jag hittar inga berättelser eller funderingar om underhåll av LVP i tråden. Köpa en apparat som ska gå oavbrutet och inte ha ett tänk om vilket underhåll som behövs?? Finns det någon här som jobbat med LVP-underhåll?
tex
för att din nya produkt skall fungera som förväntat är det viktigt att du
- varje dag gör...
- varje vecka ...
- varje månad...
- var tredje månad dessutom...
- vart halvår...
- varje år
- vartannat år
- vart tredje år fullständig översyn inkl demontering av specialutbilda personal...
- osv...
I stället för
- Det är viktigt att du kontrollerar innedelens filter regelbundet...
Vilken pump väljer 93,2 % av presumtiva köpare?
Medlem
· Nykvarn
· 2 594 inlägg
Om den nya har fått ett fel inom den ursprungliga garantitiden på 5år om den kommer via Mitsubishi Sverige så ska det inte vara några konstigheter att få den reparerad via garantin förutsatt att den självklart är inköpt med 5års garanti.H HeadQuaker skrev:
Men om jag inte missförstått det hela så är den äldre än så !
2019 installerades en ny vilket betyder att fem nya år ska gälla för denna. I Sverige gäller tre års reklamationsrätt som antagligen Mitsubishi lutar sig mot, inte de fem år de normalt ger till alla som köper en ny. Tycker att det är fult gjort.C Comfort Thomas skrev: