P paralun skrev:
Nej det tror jag inte är fallet som det just nu ser ut och det är små marginaler för alla handlare.
Fel som sannolikt beror på hur en användare använt en maskin är man sannolikt hårdare med just nu och det tvingas alla till med små marginaler.
Jag tror att du inte riktigt hänger med på hur det fungerar. Självklart så kostar alla reklamationer. Det är inget konstigt. Självklart något man vill minska. Men tänk på att en del reklamationer kommer ersättas av tillverkaren. Handhavande fel brukar oftast inte gå som garantifel. Att nobba sådana fel är nog ganska.normalt.

Men om vi Jula och Clas Ohlson. Oftast tycker jag att CO är lite dyrare. Inte mycket. Men bra jämförelse. Båda har fysiska butiker. Liknade placeringar av butiker
Om CO skulle ha bättre service på reklamationer. Då skulle fler handla där än på Jula. Så enkelt är det. Eller färre skulle handla på Jula.

Du har snöat in dig för mycket på reklamationen.
Vad är det som kostar mest i ett varuhus?
1. Ena säljaren har skoskav
2. Julgranen
3. Reklamationer
4. Löner
..
 
K kortis skrev:
Jag är faktiskt benägen att hålla med Jula
På vilka grunder håller du med? Det har ju berättats gång på gång i denna tråd att om förgasarinställningarna är felaktiga vid leverans, och att det inte finns möjligheter för kund att fixa detta via instruktioner och standardinstrument så är det *givetvis* en självklarhet att återförsäljaren fixar detta. Finns inget annat.

Kanske har du ingen egen erfarenhet av denna typ av maskinköp, i annat fall förstår jag inte ditt inlägg alls, att du av någon märklig anledning skulle hålla med Julas idiotiska policy att låta kunder betala en massa hundringar för att få det som de skulle fått redan vid leverans - och om detta nu misslyckades, självklart kostnadsfri justering av förgasare i detta fall. Justering skedde men de hade fräckheten att ta betalt för detta vilket är helt uppåt väggarna.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
F
P paralun skrev:
Nej det tror jag inte är fallet som det just nu ser ut och det är små marginaler för alla handlare.
Fel som sannolikt beror på hur en användare använt en maskin är man sannolikt hårdare med just nu och det tvingas alla till med små marginaler.
Om du läst vad det handlade om så hade du sett att maskinen INTE gick att använda från början. Felet berodde därmed inte "sannorlikt på hur användaren använt maskinen" om du antydde.
Maskinen gick ok efter Julas åtgärd av förgasaren.
 
Redigerat:
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
hsd
Bananskalare Bananskalare skrev:
Jag tror att du inte riktigt hänger med på hur det fungerar. Självklart så kostar alla reklamationer. Det är inget konstigt. Självklart något man vill minska. Men tänk på att en del reklamationer kommer ersättas av tillverkaren. Handhavande fel brukar oftast inte gå som garantifel. Att nobba sådana fel är nog ganska.normalt.

Men om vi Jula och Clas Ohlson. Oftast tycker jag att CO är lite dyrare. Inte mycket. Men bra jämförelse. Båda har fysiska butiker. Liknade placeringar av butiker
Om CO skulle ha bättre service på reklamationer. Då skulle fler handla där än på Jula. Så enkelt är det. Eller färre skulle handla på Jula.

Du har snöat in dig för mycket på reklamationen.
Vad är det som kostar mest i ett varuhus?
1. Ena säljaren har skoskav
2. Julgranen
3. Reklamationer
4. Löner
..
Javisst kostar reklamationer men att vältra över den kostnaden på kunden ger missnöjda kunder som vid nästa inköp går någon annanstans vilket ger en totalförlust och varor som ligger i hyllorna och kostar
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
hsd hsd skrev:
Javisst kostar reklamationer men att vältra över den kostnaden på kunden ger missnöjda kunder som vid nästa inköp går någon annanstans vilket ger en totalförlust och varor som ligger i hyllorna och kostar
"Jag är ledsen att behöva meddela er, men kunderna är ett måste för att Ni ska överleva"
Vissa blir säkert tagna på sängen
Men de kan vid konkursen skryta över deras låga andel reklamationer!

De ska mycket till för att jag ska besöka en butik med dålug


.
 
  • Gilla
karlmb och 2 till
  • Laddar…
H HEM2121 skrev:
Att ta betalt för en reparation vid en garanti? Nej! Det är inte ok!
Själv skulle aldrig sätta min fot på Jula. Betalar heller någon krona mer på något annat ställe där de är mån om kunderna, korrekt och snabb behandling av ev. reklamationer enl. lag. Trevlig och kunnig personal är också viktigt.
Nu var det ju ingen reparation utan en förgasarjustering som måste göras på alla motorsågar som har den typen av förgasare andra har annan typ som man måste köra in för att få ut maximalt.
Däremot så skulle personalen kanske kunnat just det men man borde väl vara något så när medveten om vart man köper maskiner
 
H Harald Blåtumme skrev:
På vilka grunder håller du med? Det har ju berättats gång på gång i denna tråd att om förgasarinställningarna är felaktiga vid leverans, och att det inte finns möjligheter för kund att fixa detta via instruktioner och standardinstrument så är det *givetvis* en självklarhet att återförsäljaren fixar detta. Finns inget annat.

Kanske har du ingen egen erfarenhet av denna typ av maskinköp, i annat fall förstår jag inte ditt inlägg alls, att du av någon märklig anledning skulle hålla med Julas idiotiska policy att låta kunder betala en massa hundringar för att få det som de skulle fått redan vid leverans - och om detta nu misslyckades, självklart kostnadsfri justering av förgasare i detta fall. Justering skedde men de hade fräckheten att ta betalt för detta vilket är helt uppåt väggarna.
Som när man köpte moppe och den gick urdåligt med fast munstyck, vad gjorde man då? Köpte inställbart ju.
Det här visar ju iaf att motorsåg ska man bara ha om man har körkort för det,
det är det farligaste verktyget alla kategorier.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K kortis skrev:
Det här visar ju iaf att motorsåg ska man bara ha om man har körkort för det, det är det farligaste verktyget alla kategorier.
Fast tråden handlar om en röjsåg. 😉🤓
 
  • Haha
Fairlane och 3 till
  • Laddar…
H
K kortis skrev:
Nu var det ju ingen reparation utan en förgasarjustering som måste göras på alla motorsågar som har den typen av förgasare andra har annan typ som man måste köra in för att få ut maximalt.
Däremot så skulle personalen kanske kunnat just det men man borde väl vara något så när medveten om vart man köper maskiner
Fanns det inget i beskrivningen hur man ställde in den?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Fast tråden handlar om en röjsåg. 😉🤓
Det är ju samma skiit
 
K kortis skrev:
Det är ju samma skiit
Ur farlighetssynvinkel skulle jag påstå att en motorsåg är avsevärt värre. Så länge röjsågen är fastspänd i selen får man anstränga sig rätt ordentligt för att såga i sig själv.

Men visst, ur förgasarjusteringsaspekten är de likvärdiga, absolut.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ur farlighetssynvinkel skulle jag påstå att en motorsåg är avsevärt värre. Så länge röjsågen är fastspänd i selen får man anstränga sig rätt ordentligt för att såga i sig själv.

Men visst, ur förgasarjusteringsaspekten är de likvärdiga, absolut.
Jo tänkte motorsåg, hum i bland är man vilse i pannkaka får skylla på trötthet efter att kört sågen någon timme.
 
  • Haha
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
UPPDATERING. Varuhuschefen i det aktuella Julavaruhuset har idag kontaktat mig och vi har en överenskommelse. Jag har fått en ursäkt samt får bl.a. tillbaka mina utlägg samt resekostnad. Jag är helt nöjd med hans hantering. Tycker därmed att tråden har spelat ut sin roll och kan stängas.
 
Redigerat:
  • Gilla
Fairlane och 15 till
  • Laddar…
C
K kortis skrev:
Nu var det ju ingen reparation utan en förgasarjustering som måste göras på alla motorsågar som har den typen av förgasare
...och eftersom det framgått att det i bruksanvisningen står att sågen skall lämnas till serviceverkstad för justering av förgasaren är slutsatsen alltså att alla sågar måste skickas till serviceverkstaden direkt innan de tas i bruk? Verkar lite opraktiskt...
 
  • Haha
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…
F frasen_36 skrev:
Om du måste skruva så ofta gör du något fel från början.
Korrekt inställd förgasare behöver inte ändras så länge man kör med samma bränslesort.
Jag har 4 motorsågar, 2 röjsågar (den felaktiga ej räknad), 1 häcksax samtliga inställda rätt och har inte behövts ändras på flera år.
Ok, överdrev för sakens skull. Kanske lite beroende på hur noga man är, tycker jag kan behöva ändra liiite vid olika väderlek, årstid etc. Min egentliga poäng var att man ska kunna ändra utan nåt specialverktyg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.