98 054 läst ·
344 svar
98k läst
344 svar
Varning för Jula som bluffar bort garantier
Om motorn inte fungerade som avsett och att den åtgärd som utfördes inte finns beskrivet tydligt i manualen, så att du kan utföra det själv, så är det ett solklart ursprungsfel och bevisbördan ligger hos säljaren de första två(!) åren.F frasen_36 skrev:
Alltså skall du ha tillbaka dina 250 kronor samt ersättning för omkostnader såsom resekostnader (med billigast rimliga färdmedel).
Bara att skriva torrt till Jula, hänvisa till konsumentlagens olika paragrafer (läs på lite där) samt skicka med en specifikation för avgift samt omkostnader och rent krasst faktiskt gällande riktränta plus påslag (du kan gott gå på vad Jula själva har för räntor på sina egna lån (ca 10-20% vid en snabbgoogling).
Anslå sedan ett sista betaldatum inom rimlig framförhållning, bifoga kontouppgifter och säg att om det inte är löst innan dess skickas ärendet till kronofogden.
Underbygg allt med fakta och källhänvisningar till manualer, konsumentköplag, räntesatser med mera.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Det beror på vad man menar med kvalitet. Jula har ett sortiment bestående av kända märken vars kvalitet inte Jula kan klandras för samt billigare märken som är deras egna. Där är Jula ensamma att klandras för. Om deras egna märken som börjar ta lite väl stor plats har börjat få sämre kvalitet så skulle jag kunna hålla med om de inte står för kvalitet.R RogerHql skrev:
Hur deras returhantering är har jag ingen större erfarenhet av. Det lilla jag behövt lämna tillbaka pga fel. Har allting fungerat bra.
Skulle jag nu råka ut för en dålig garantihantering. Så är det inte säkert att jag skulle bojkotta Jula för det. Men jag skulle dra öronen åt mig. Och byta varuhus. Men inte börja bojkotta. Sen är intressant hur bc reagerar på ärendet. Eftersom det i ts fall handlar om en avgift på 250:-
Om BC bråkar om det i ts fall. Då bör man nog fundera på att byta butik. Men inte dumpa Jula. Men riktigt illa blir det när gnälls bland cheferna högre upp.
Jag är inte helt säker på Ts har rätt..
Son jag skrivit förut. Men som med oss alla vi måste välja våra strider. Jag skulle som BC välja att backa kostnaden. Framförallt för att det osäkert vem som har rätt. För min del är det enkelt en så låg kostnad. Är inte värt att bråka om. Hade det varit en avsevärt mycket större kostnad hade det kanske varit läge för ett annat beslut.
Kunden har inte alltid rätt. Men å andra sidan ibland får man helt enkelt låta kunden få rätt.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
Jag är inte säker på att ts har helt rätt. Men jag är helt säker på att det är helt fel väg att gå med massa kravbrev. Det kommer inte ge någon fördel. Ett brev är väldigt lätt att ignorera. När kronis hör av sig skriver man bara bestrides. Så är det upp till en själv att börja bråka. Men skickar man kravet till kronis så tar de ut en avgift på 600:- oavsett utfall. Eftersom skulden är på 250:- så blir det en förlust. Jag tror vi kan vara hyffsat säkra på att de inte betalar...X Xanthopteryx skrev:Om motorn inte fungerade som avsett och att den åtgärd som utfördes inte finns beskrivet tydligt i manualen, så att du kan utföra det själv, så är det ett solklart ursprungsfel och bevisbördan ligger hos säljaren de första två(!) åren.
Alltså skall du ha tillbaka dina 250 kronor samt ersättning för omkostnader såsom resekostnader (med billigast rimliga färdmedel).
Bara att skriva torrt till Jula, hänvisa till konsumentlagens olika paragrafer (läs på lite där) samt skicka med en specifikation för avgift samt omkostnader och rent krasst faktiskt gällande riktränta plus påslag (du kan gott gå på vad Jula själva har för räntor på sina egna lån (ca 10-20% vid en snabbgoogling).
Anslå sedan ett sista betaldatum inom rimlig framförhållning, bifoga kontouppgifter och säg att om det inte är löst innan dess skickas ärendet till kronofogden.
Underbygg allt med fakta och källhänvisningar till manualer, konsumentköplag, räntesatser med mera.
Om de nu lyfter luren så skulle de föreslå att de betalar kapital beloppet plus ränta. Men inte kronis 600:-
Så då kostade dessa 250:- kanske skulle bli runt 300:- skulle alltså kosta 600:- Är det värt det?
Vilket pang erbjunde. Om du slår till inom 5min får du tillbaka beloppet samt ränta. Till den generösa summan på 300:-.
Allt det får du för en liten summa på endast 600:-
Man köper helt enkelt inte julaskräpet meektools om man inte vet att det ska användas endast några gångerF frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Inlägget handlade inte om vilket fabrikat som Jula säljer är bra eller inte. Det handlar om att Jula har anställda som ljuger kunden rätt i ansiktet!K kortis skrev:
Dessutom struntar Jula i konsumentlagen.
Läser man bruksanvisningen så står det, som många har skrivit tidigare, under felsökning:
"Trolig orsak: Förgasarfel
Åtgärd: Kontakta serviceverkstad"
Men samtidigt så står följande i bruksanvisningen:
"Stäng av motorn och ta bort tändkabeln innan justerings- eller reparationsarbete påbörjas, med undantag för förgasarinställning".
samt
"Trimmerhuvudet/slyklingan roterar under förgasarinställning och vid start av motorn".
Eftersom den informationen finns i texten finns tolkar jag det som att man själv ska justera förgasarinställningen vid behov, även om det inte står utförligt i bruksanvisningen att en eventuell justering behövs.
"Trolig orsak: Förgasarfel
Åtgärd: Kontakta serviceverkstad"
Men samtidigt så står följande i bruksanvisningen:
"Stäng av motorn och ta bort tändkabeln innan justerings- eller reparationsarbete påbörjas, med undantag för förgasarinställning".
samt
"Trimmerhuvudet/slyklingan roterar under förgasarinställning och vid start av motorn".
Eftersom den informationen finns i texten finns tolkar jag det som att man själv ska justera förgasarinställningen vid behov, även om det inte står utförligt i bruksanvisningen att en eventuell justering behövs.
Mitt inlägg var ironi riktat mot inlägget som hävdade att kunden själv skulle justerat förgasaren. Med just den innebörden att alla inte har kompetensen.H Harald Blåtumme skrev:Hade du köpt en Husqvarna el Stihl i en vettig maskinbutik hade de fixat det på plats, på minuten. Dessa butiker lämnar inte ut maskiner utan att de är kontrollerade så att de har full funktion. Där kan du vanligen komma tillbaka efter inkörningsperioden och få förgasarinställningarna finjusterade, gratis.
Köper man maskiner på Jula etc, du kan inte räkna med att det finns kompetens på plats för att ordna ens de enklaste förgasarusteringar. Denna kompetens flyttas över till dig som slutkonsument, ofta med ytterst mager dokumentation från tillverkaren, eller att det blir en ändlös reklamationsloop av icke-fungerande maskiner mot inkompetenta "serviceavdelningar".
Nyttja dessa 30.dagars-garantier elller vad de erbjuder full ut, alltid. Icke acceptabelt att lämna in en ny maskin på service, du ska ha en ny eller pengarna tillbaka från Jula och dylika ställen.
Allvetare
· Tullinge
· 6 040 inlägg
På vilket sätt bryter de mot konsumentköplagen? Visserligen kan flera olika kedjor göra samma fel. Att ta betalt om det inte är garantifel. Det känns rimligt. Så där är jag osäker och blir gärna motbevisad så jag lär mig.F frasen_36 skrev:
Än så länge har inte Jula gjort fel.
Sen kommer vi till att de har justerat förgasaren. Där är jag kluven om det är en garantiåtgärd eller inte.
Så jag kan inte hitta något direkt lagbrott. Som jag dock sagt tidigare. Jag tycker att när saker rör sig i gränslandet hellre fria än fälla. Framförallt när det rör sig om små summor. Jag hade nog gjort samma misstag som Jula gjorde. Men Om kunden kommer tillbaka då skulle jag nog ge pengarna tillbaka. Det är för lite pengar att bråka om. Och insatsen är hög. Summan är ganska liten även för kunden. Men jag förstår reaktionen. Julas reaktion är den jag har svårt att stå för. Nu valde de att bråka om 250:- i ett ärende som är i gränslandet. Den här tråden är ett bra bevis på att man i en värld där folk lätt når ut med sina klagomål. Vilket gör det ännu viktigare att göra rätt.
Som att köpa TV idag, att uppgradera den kostar ca 1500:- varför kan den inte vara det från början, för att få bra bild och funktioner😠😠😠F frasen_36 skrev:Lämnade in en röjsåg till Jula ca 3 veckor efter köp för reparation (provade den först då).
Sågen startade ok och gick, men var mycket svag och orkade inte alls arbeta med medföljande slyklinga eller trimmer.
Efter en vecka var den klar och kunde hämtas ut. Man visade en video (som nåt sorts bevis) som visade att röjsågen kunde "brumma" obelastat - vilket den gjorde innan inlämningen också.
Vid godsutlämningen meddelades att serviceavdelningen bedömt den vara felfri” och därför skulle kosta 250:- i undersökningsavgift för att bli utlämnad ur varuhuset.
Vid utpassering sa man vid reklamationsdisken att jag kunde lämna in den en gång till om jag var missnöjd, men då kunde det kosta 250:- till sa de med "ett leende..."
Vid uppackning och provkörning hemma visade det sig att en ställskruv på förgasaren ändrats – tydliga tecken på skruven. (En ställskruv som man måste ha ett specialverktyg till).
Sågen fungerade helt ok - även med slyklinga efter förgasarjusteringen .
Ifrågasatte dagen efter felsökningsavgiften hos Julas reklamationsavdelning. Det hade ju helt tydligt varit ett fel på förgasaren vilket de åtgärdat och sedan blev sågen ok.
Julas svar var ”att de gör justeringar ibland - men att har de gjort bedömningen - så är det så… inget att göra nåt åt.” Bara att gilla läget.
Jula tar alltså betalt för garantiservice i strid mot konsumentlagarna.
Som köpare får man ju dessutom erbjudande på webben i efterhand att recensera såväl köpet som servicen. Men det visar sig med all tydlighet att den censureras bort om betyget inte passar i Julas ögon.
Förvisso, i viss utsträckning. Men det känns som att det finns en tydlig trend här...P paralun skrev:
Om vi tar t.ex. röjsågar ur 2013 års katalog:
Meec Tools 1,4 kW, 999:-
McCulloch B28B, 2 595:-
Jonsered CC2235, 5 999:-
Jonsered CC2245, 7 899:-
Jämfört med 2023:
Meec Tools 1,2 kW, 1 799:-
Meec Tools 1,3 kW, 2 499:-
Stiga BC 555 B, 3 999:-
Medlem
· Sverige
· 5 652 inlägg
Jag håller inte med om att detta skulle vara ett ärende ens i närheten av ett gränsland.Bananskalare skrev:
Levereras en småmaskin med felställd förgasare från början är det självklart att detta ska åtgärdas på garantin, i synnerhet om tillverkaren satt "anti-tamper"-skruvar på centrala inställningar och att det saknas information i manualen hur man som användare kan göra dessa inställningar.
Såg på min Stihl FS131 att även den är behäftad med dessa "anti-tamper"-skruvar, nu köpte jag denna via en specialist maskinaffär och de hade redan finjusterat förgasaren inför leverans så den funkade perfekt långt över garantiperioden, noll problem.
Dock, nu efter några hundra timmars driftstid och ett antal år så finns behov att justera litet och irriterande att behöva skaffa specialmejslar för detta. Ska höra med återförsäljaren om de kan hjälpa till, en lokalt anrik klassisk maskinaffär med kompetent personal på plats. Betvivlar att de skulle vara motvilliga att hjälpa till.
Just vad gäller Stihl FS131 (och liknade 4-mix motorer dvs fyrtaktare som drivs med oljeblandat 2T-bränsle) så finns det även en viktig ventiljustering som behöver göras efter ca 100 driftstimmar, enkel att göra själv utan specialverktyg och ska givetvis prova detta först.
Det man kan reagera på är hu Meec Tools röjsågarna blivit så mycket dyrare! 🤔C cpalm skrev:Förvisso, i viss utsträckning. Men det känns som att det finns en tydlig trend här...
Om vi tar t.ex. röjsågar ur 2013 års katalog:
Meec Tools 1,4 kW, 999:-
McCulloch B28B, 2 595:-
Jonsered CC2235, 5 999:-
Jonsered CC2245, 7 899:-
Jämfört med 2023:
Meec Tools 1,2 kW, 1 799:-
Meec Tools 1,3 kW, 2 499:-
Stiga BC 555 B, 3 999:-
