C cpalm skrev:
Förvisso, i viss utsträckning. Men det känns som att det finns en tydlig trend här...

Om vi tar t.ex. röjsågar ur 2013 års katalog:
Meec Tools 1,4 kW, 999:-
McCulloch B28B, 2 595:-
Jonsered CC2235, 5 999:-
Jonsered CC2245, 7 899:-

Jämfört med 2023:
Meec Tools 1,2 kW, 1 799:-
Meec Tools 1,3 kW, 2 499:-
Stiga BC 555 B, 3 999:-
Jo mycket svårbedömt men Jula's inköpare har säkert fått order om att skära ner på utbudet eftersom mängden presumtiva köpare minskat pga inflationsbekämpning. Dyrare maskiner ryker nog först.
Sen då en hårdare reklamationsattityd när marginalerna krymper.
 
H Harald Blåtumme skrev:
Jag håller inte med om att detta skulle vara ett ärende ens i närheten av ett gränsland.

Levereras en småmaskin med felställd förgasare från början är det självklart att detta ska åtgärdas på garantin, i synnerhet om tillverkaren satt "anti-tamper"-skruvar på centrala inställningar och att det saknas information i manualen hur man som användare kan göra dessa inställningar.

Såg på min Stihl FS131 att även den är behäftad med dessa "anti-tamper"-skruvar, nu köpte jag denna via en specialist maskinaffär och de hade redan finjusterat förgasaren inför leverans så den funkade perfekt långt över garantiperioden, noll problem.

Dock, nu efter några hundra timmars driftstid och ett antal år så finns behov att justera litet och irriterande att behöva skaffa specialmejslar för detta. Ska höra med återförsäljaren om de kan hjälpa till, en lokalt anrik klassisk maskinaffär med kompetent personal på plats. Betvivlar att de skulle vara motvilliga att hjälpa till.

Just vad gäller Stihl FS131 (och liknade 4-mix motorer dvs fyrtaktare som drivs med oljeblandat 2T-bränsle) så finns det även en viktig ventiljustering som behöver göras efter ca 100 driftstimmar, enkel att göra själv utan specialverktyg och ska givetvis prova detta först.
Tänk att dessa affärer lyckas överleva! Men det är bra att dessa finns. Men Nu kommer min dubbelmoral. Jag hyllar dessa affärer och vill att de ska överleva. MEN
tror du att jag handlar där? Nix jag kollar på och hittar den billigaste. Dubbel moral så det skriker om det.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
En del folk har inte tid att fiffla med annat än riktiga maskinbutiker som kan ge den service som krävs för att hålla igång utrustningen över tid. Gärna lokala butiker med serviceavdelningar på plats så att stillestånden blir minimala.
 
P paralun skrev:
Jo mycket svårbedömt men Jula's inköpare har säkert fått order om att skära ner på utbudet eftersom mängden presumtiva köpare minskat pga inflationsbekämpning. Dyrare maskiner ryker nog först.
Sen då en hårdare reklamationsattityd när marginalerna krymper.
De flesta kedjor oavsett vad satsar hårt på emv. Men marginalerna är höga så jag förstår det. För mig som kund som föredrar välkända märken så kan det bli ett gissel.

Att införa en hårdare reklamationsattityd är inget framgångs recept. Ofta har fabriken en garanti. När då butiken tar hand om garantiärendet så får ersättning från tillverkaren. Sina egna varor där får man själv stå för reklamationer. Men å andra sidan så har du marginaler för dem saken.
Så jag har svårt att man skulle skärpa till sig. Snarare tvärtom framförallt när del gäller emv.
Du kan tjäna på att ha en generös reklamations policy.
 
  • Gilla
frasen_36 och 1 till
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
En del folk har inte tid att fiffla med annat än riktiga maskinbutiker som kan ge den service som krävs för att hålla igång utrustningen över tid. Gärna lokala butiker med serviceavdelningar på plats så att stillestånden blir minimala.
De roliga är att de inte alltid behöver vara så dyra. Okej jämfört med vissa nätbutiker. Om man kan jämföra en viss vara med clas Ohlson eller Jula Så är de oftast inte så mycket dyrare. Servicen är oftast mycket bättre. Så åven om de kostar mer. Så får man mer.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
C
Bananskalare Bananskalare skrev:
De flesta kedjor oavsett vad satsar hårt på emv.
Instämmer. Det här har hållit på under en lite längre tid och är inte heller unikt för Jula på något sätt.
Från att ha varit ett budgetalternativ har de egna varumärkena tagit platsen som standard-/kvalitetsalternativet och sen har man möjligen något känt varumärke som premiumalternativ. Utan att kvaliteten nödvändigtvis höjts i motsvarande grad.

Det handlar ju dock inte bara om fina marginaler, utan det går ju uppenbarligen hem hos kunderna också.
 
K Kawasaki 1700 skrev:
Som att köpa TV idag, att uppgradera den kostar ca 1500:- varför kan den inte vara det från början, för att få bra bild och funktioner😠😠😠
Menar du inte, om du vill ha den kalibrerad
 
  • Gilla
frasen_36
  • Laddar…
hsd
Men vad är då kalibrering?
Kalibrering är att ta reda på skillnaden mellan det visade och det sanna mätvärdet. Det innebär i praktiken att instrumentets mätvärden jämförs med referensvärden och att skillnaden eller mätfelet dokumenteras för varje mätpunkt. Efter kalibreringen utfärdas ett certifikat eller bevis där det framgår hur stora avvikelserna är.

Som kund kan man ta för givet att ett mätinstrument ska ”visa rätt” efter en kalibrering. Men det är faktiskt så att många, kanske de flesta, instrument och givare på marknaden inte går att justera på det sättet. I stället får du ett dokument i din hand som talar om hur stor skillnaden är mellan det verkliga ”sanna värdet” och värdet som mättes upp med instrumentet.

Vad betyder justering?
I vissa instrument kan labbet ändra eller ”justera” värdet så att visningen ligger så nära det sanna värdet som möjligt. Efter en sådan justering gör vi ytterligare en kalibrering för att se hur stort (eller snarare litet) mätfelet har blivit.
 
  • Gilla
Keld och 1 till
  • Laddar…
Bananskalare Bananskalare skrev:
Du kan tjäna på att ha en generös reklamations policy.
Nej det tror jag inte är fallet som det just nu ser ut och det är små marginaler för alla handlare.
Fel som sannolikt beror på hur en användare använt en maskin är man sannolikt hårdare med just nu och det tvingas alla till med små marginaler.
 
S sblixten skrev:
Jag har själv enbart positiva erfarenheter av garantiärenden hos Jula, men detta låter illa.
Såvida det inte står något i manualen om justering av ställskruven?
Har också enbart positiva och ett par gånger väldigt positiva upplevelser av garantiärende hos Jula
 
hsd
Felet är att någon räknar kunden som kostnad , när de har problem, istället för att hjälpa och inge förtroende till företaget, och därmed öka försäljningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
F
Uppdatering: Ca 13 dagar efter mail till Jula kundsupport kom svaret idag. De anser inte de gjort nåt fel utan hänvisar mig till att anmäla dem till ARN.
Att en ny såg som inte orkade dra sina tillbehör vid uppackning - men blev ok efter deras justering är inget fel enligt Julas support.
 
F frasen_36 skrev:
Uppdatering: Ca 13 dagar efter mail till Jula kundsupport kom svaret idag. De anser inte de gjort nåt fel utan hänvisar mig till att anmäla dem till ARN.
Att en ny såg som inte orkade dra sina tillbehör vid uppackning - men blev ok efter deras justering är inget fel enligt Julas support.
Jag är faktiskt benägen att hålla med Jula
 
  • Wow
frasen_36 och 2 till
  • Laddar…
H
K kortis skrev:
Jag är faktiskt benägen att hålla med Jula
Att ta betalt för en reparation vid en garanti? Nej! Det är inte ok!
Själv skulle aldrig sätta min fot på Jula. Betalar heller någon krona mer på något annat ställe där de är mån om kunderna, korrekt och snabb behandling av ev. reklamationer enl. lag. Trevlig och kunnig personal är också viktigt.
 
H HEM2121 skrev:
Att ta betalt för en reparation vid en garanti? Nej! Det är inte ok!
Själv skulle aldrig sätta min fot på Jula. Betalar heller någon krona mer på något annat ställe där de är mån om kunderna, korrekt och snabb behandling av ev. reklamationer enl. lag. Trevlig och kunnig personal är också viktigt.
Du har missuppfattat det hela. det handlar inte om att ta betalt för en reparation. Utan om det handlar om ifall det är garanti att justera förgasaren. Jula tycker inte det är garantiåtgärd. Därför tar de 250:-.
De flesta här anser att det är en garantiåtgärd att justera förgasaren. Alltså ska Jula inte ta betalt för undersökningen
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.