imported_Benno imported_Benno skrev:
Jag la nog in en bild för länge sedan på hur det kan se ut inuti gamla elradiatorer efter 50-60 års dammsamlande. Även om kablarna är hela och de fungerar så bör de bytas, anser jag.
[länk]
Om dammet är enda problemet kan man ju dammsuga det. Annars finns risken att det luktar illa när man startar det. Men nog krävs det mer för att ett element skall bli farligt? Det sker ju ofta en viss produktutveckling på 50 år så att ett nytt element är både bättre och säkrare än ett 50 år gammalt. Men att köpa nytt enbart för att det är dammigt? Det verkar inte rationellt.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
E elmont skrev:
Med "jobba på max" menar jag att elementet är lite underdimensionerat så att det inte "orkar" höja temperaturen till önskad nivå. Det kommer då att gå mer eller mindre kontinuerligt och blir då överhettat. Har man ett till effekten större element kommer det att gå till och från och då hinner det att svalna av mellan tillslagen och blir inte lika hett.
Fast så dimensioneras inte elementen - de skall kunna gå på max hela tiden i 24/7 utan att bli ens i närheten brandfarliga. Element på några kg blir också genomvarm och blir varm som den blir i dess olika delar efter ca 10-20 minuter påslag och att addera 10, 20, 60 minuter eller inkopplad dygnet runt efter påslaget ger ingen större skillnad på de olika delarna i elementet i avseende temperatur.

Sedan skall man alltid vara försiktig med element som inte har använts på mycket lång tid och att de dras igång under övervakning på max värme den första timmen - av just orsaken att damm samlas i dessa över tid och även spindlar och annat har byggt bo i dessa olika omgångar som vid start av elementslingorna - som kan nå nära 500 grader C ganska fort, kan kort få dammet och spindelväven att flamma upp om det är mycket av det i dessa.

Om möjligt bör dessa öppnas upp och städas ur innan strömpåslag - likaså kolla att inkommande matningskabel inte blivit skör och spricker upp i sin isolering vid minsta böjning. Internkablage i sådana element brukar ofta vara isolerade i glasfibervävstrumpor och inget man behöver byta, men ser man något som verka misstänkt plast/gummiaktigt som isolering bör man böja på det och se om det verkar sprött och urtorkat, smular och bitar av det ramlar bort och måste i så fall bytas till något minst lika tåligt i värme innan man slår på elementet.

• Gilla
cpalm
  • Laddar…
C
A Avemo skrev:
Det sker ju ofta en viss produktutveckling på 50 år så att ett nytt element är både bättre och säkrare än ett 50 år gammalt.
Det där går förvisso åt båda hållen. Säkerhetskraven har säkert blivit bättre och mer konkreta, samtidigt som produkterna blivit avsevärt mer prispressade vilket ofta går ut över utförande och materialval. Åldersbeständighet är inte en grej idag, vilket säkert kommer att synas i framtiden.

• Gilla
Alfredo
  • Laddar…
Dom stora skillnaderna mellan g:a och nya radiatorer är
Den värmeavgivande ytan (inne i radiatorn) är många ggr så stor i dag.
Dagens termostater och deras funktion är helt överlägsna dom g:a bimetalltermostaterna.
Ledningarna är i dag av plast och inte gummi, vilket innebär en livslängd på minst 100 år.

• Gilla
imported_Benno
  • Laddar…
P poba53 skrev:
[länk]
Det blir tydligare om du skriver vad du har för synpunkter på mitt inlägg än att du bara länkar till ett inlägg om ett helt annat fel. I inlägg #7 stod det att det närmast var tur om ett gammalt icke oljefyllt element inte antänt dammet som samlats i det. Jag håller inte med.

A Avemo skrev:
Om dammet är enda problemet kan man ju dammsuga det. Annars finns risken att det luktar illa när man startar det. Men nog krävs det mer för att ett element skall bli farligt? Det sker ju ofta en viss produktutveckling på 50 år så att ett nytt element är både bättre och säkrare än ett 50 år gammalt. Men att köpa nytt enbart för att det är dammigt? Det verkar inte rationellt.
Farligt är det kanske inte, men både utseende och funktion är daterade. Dagens elradiatorer har vanligen elsparfunktioner som är till fördel. Alla öppnar nog inte heller sina radiatorer så det kan t.o.m. se värre ut än hos mig.

Farligt är det kanske inte, men både utseende och funktion är daterade.
Det var ju precis det jag skrev.

Dagens elradiatorer har vanligen elsparfunktioner som är till fördel
Man skall nog inte räkna med att spara mer än marginellt med el på ett byte.

Alla öppnar nog inte heller sina radiatorer så det kan t.o.m. se värre ut än hos mig.
Det kan det säkert. Och det lär lukta illa när man slår på elementet. Men jag tror ändå inte att dammet ensamt det utgör en brandrisk.

• Gilla
Mats-S
  • Laddar…
H Harald Blåtumme skrev:
Vi målar om i stugan och frugan plockade ner en gammal elradiator som varit icke-fungerande i säkert 10 år. Oj vad snett detta höll på att gå... uppenbarligen var det spänning till elementet för det blixtrade ordentligt när det häktades av från väggen. Säkringen gick direkt så det blev inget värre än så men för i h-e.

Så här såg kabeln ut:
[bild]

Jag är väldigt arg på mig själv att jag lät detta ske, jag borde ha förutsett detta. Jag vet ju grundregel #1: *bryt strömmen* innan det pillas med några elinstallationer, kontrollera att det är spänningslöst! Extra illa är att det fortfarande inte finns JFB installerat i stugan så detta måste åtgärdas omgående.

Då var detta sagt, jag rodnar av skam men om det kan hindra andra att göra liknande misstag så fanns det en mening med det.
Det var väl bra att säkringen gick?
det kunde ju bli mycket värre så att elementet gått sönder
dessutom fick du veta vilken säkring som gick dit

B Bill Algö skrev:
Det var väl bra att säkringen gick?
det kunde ju bli mycket värre så att elementet gått sönder
dessutom fick du veta vilken säkring som gick dit
Jadå givetvis tacksam för att detta felfall kunde hanteras så enkelt och snabbt av en simpel 16A diazed, det finns allvarligare felscenarios som skulle krävt den JFB som saknades här. Gammalt element med bimetalltermostat kunde jag lagt till, kabeln var lika skör hela vägen så ålder och dåligt materialval är troligare förklaring än värme.

H Harald Blåtumme skrev:
Jadå givetvis tacksam för att detta felfall kunde hanteras så enkelt och snabbt av en simpel 16A diazed, det finns allvarligare felscenarios som skulle krävt den JFB som saknades här. Gammalt element med bimetalltermostat kunde jag lagt till, kabeln var lika skör hela vägen så ålder och dåligt materialval är troligare förklaring än värme.
värme och ålder i tillräcklig mängd gör allting sprött

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.