83 979 läst ·
342 svar
84k läst
342 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Håller med - de väger väl in diverse faktorer och gör någon bedömning av hur trovärdigt snittbetyget är. Vet inte riktigt vilka faktorer som vägs in? Det tycks inte vara bara antal omdömen. Bifogar Reco-rating av ett annat företag jag känner väl till. De har färre omdömen än Elaby, men dessa bedöms ha hög trovärdighet.Fairlane skrev:
Självklart är det så att företag fifflar med falska omdömen - samt uppmanar endast nöjda kunder att skriva omdöme, och skickar länk till dessa kunder (men inte till de missnöjda).L lbgu skrev:Det är sådant här som visar att omdömen på nätet egentligen har noll värde. Bolag som fifflar ser givetvis till att det skrivs in en massa bra omdömen. Vissa är uppenbart klantiga, men de lär sig säkert och blir bättre och bättre på att skriva trovärdiga omdömen.
Skulle inte förvåna mig om det finns firmor som erbjuder tjänster som går ut på att bättra på ryktet för deras kunder på nätet.
Därför bra om riktiga kunder, som är missnöjda, tar sig tiden att skriva detaljerade och konkreta omdömen som motvikt.
Redigerat:
Visst vore det bra. Men folk gör sig sällan besvär med sånt, bara att inse. Av den anledningen är det bästa att folk inte utnyttjar dessa sidor då de bara riskerar bli lurade. Ungefär som att folk borde inse att sidor som servicefinder innebär en enorm risk att du får ett skojarföretag eftersom seriösa företag i hantverkarbranschen i de flesta fall saknar behov av att ansluta sig till sådana sidor.L Lillekitte skrev:
Jag vet - men folk använder dessa sidor, och kommer fortsätta göra det.L lbgu skrev:Visst vore det bra. Men folk gör sig sällan besvär med sånt, bara att inse. Av den anledningen är det bästa att folk inte utnyttjar dessa sidor då de bara riskerar bli lurade. Ungefär som att folk borde inse att sidor som servicefinder innebär en enorm risk att du får ett skojarföretag eftersom seriösa företag i hantverkarbranschen i de flesta fall saknar behov av att ansluta sig till sådana sidor.
Själv har jag skrivit ett brutalt omdöme av Lufthansa, som försökte lura mig på ca 60 000kr (de lyckades inte, men det tog 15 månader och mycket tid). Därefter har jag passat på att skriva positiva omdömen om t ex SAS, när de i liknande situationer har betett sig som man förväntar av ett seriöst flygbolag. Jag vill inte vara en sån som bara skriver omdöme när något är dåligt.
Njae, jag tycker nog att kunder inte ska betala för elektrikers utbildning. Det finns väl skolor för sådant, som är statligt subventionerade?M maria01 skrev:
Men om nu en lärling ska följa med och titta på, eller kanske vara behjälplig, så ska den inte kosta lika mycket som någon med elektrikerexamen.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Fast det är en annan sak. Lärling blir man efter avslutad utbildning. I andra branscher har det nog andra namn. I IT-branchen man prata om junior och senior till exempel. Fullt rimligt att ta betalt för en junior utvecklare som exempel, men ett lägre timpris och endast om vederbörande bidrar med något. Som senior konsult tar jag ibland med en junior person och om det är ett jobb där en person till inte tillför något så tar vi endast betalt för mig tid och tiden det skulle tagit om jag gjorde jobbet själv.P pmd skrev:
Det kan vara så att man låter den juniora göra jobbet och man övervakar, det är ju så man lär sig. Även då tar vi bara mitt pris*antal timmar det skulle tagit för mig.
Exakt.P pmd skrev:
Om man vill ha hjälp av en AI bör man fråga AIn vilka källor den har använt och bedöma källornas vederhäftighet (s.k. källkritik). Om en källa verkar vara trovärdig kan man med fördel citera den (men helst inte om det också är en AI).Alfredo skrev:
Hantverkaryrket, åtminstone elektriker, tycks leva kvar i medeltidens skråväsen.Fairlane skrev:
Som kund vill jag betala för resultatet. Hur firman jag anlitar använder sina resurser för att åstadkomma det resultat jag vill ha är inte så intressant för mig som kund.Fairlane skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 895 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 895 inlägg
Jag så är det väl, men är det inte likadant ut i grunden även i andra branscher? Åtminstone inom IT så är det snarlikt, fast vi kallar det inte lärling.P pmd skrev:
Precis och om lärlingen behöver dubbelt så lång tid som den erfarne för att åstadkomma samma resultat så är halv timpenning rimligt kan jag tycka.P pmd skrev:
På samma sätt om en av personerna inte behövs för utförandet utan bara är med för att lära/lära ut så kan man inte ta betalt för det, då det inte ger någon nytta till kunden.
Så är det ju.S Sir Duke skrev:
Jag skulle säga att utifrån det som framgår i tråden så är timpenningen svår att argumentera om.
Dom har tagit den timmpenning som dom sagt från början.
Däremot verkar dom ha tagit betalt för två personer under betydligt längre tid än vad som är rimligt för den storleken på arbete.
Dvs dom har fakturerat ett oskäligt antal timmar skulle jag säga.
Som referens så bytte jag elcentralerna från gamla skruvsäkringar *(diazed) till normcentral med mikrobrytare och jordfelsbrytare.
Två centraler tog en dag för två personer att byta.
Dvs det tar 8 fakturerade timmar för en vettig elektriker att byta en hel elcentral med ca 30 säkringar. Att sätta in ett uttag ska inte ta mer än max någon timme om det inte är extremt svåråtkomligt eller svårt med håltagning för kablar mm.
Som egen kan jag tycka att detta var luddigt, då det inte framkommer något pris innan ROT.
Marko har rätt, man kan inte anta att kunden i sig har rätt till ROT-avdraget, personligen har jag fått frågan ett antal gånger om hur man får reda på det.
Såg att någon skrev att dessa priser gäller i Stockholm, är detta verkligen sant?
Marko har rätt, man kan inte anta att kunden i sig har rätt till ROT-avdraget, personligen har jag fått frågan ett antal gånger om hur man får reda på det.
Såg att någon skrev att dessa priser gäller i Stockholm, är detta verkligen sant?
Säger man så? Att man är egen?🤔D Dera skrev:Som egen kan jag tycka att detta var luddigt, då det inte framkommer något pris innan ROT, och Marko har rätt, man kan inte anta att kunden i sig har rätt till ROT-avdraget, personligen har jag fått frågan ett antal gånger om hur man tar reda på om kan dra ROT eller ej.
Är detta verkligen Stockholmspriser?
Medlem
· Uppland
· 2 255 inlägg