Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
https://se.trustpilot.com/review/www.elaby.se
https://www.reco.se/elaby-el-bygg-ab

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Wow
  • Ledsen
Nalleman64 och 20 till
  • Laddar…
Fairlane
Menar du att de tog dubbelt så mycket betalt per timme och per person?

Att två personer kostar dubbelt mot vad en gör är inget konstigt, men det ska givetvis inte vara 2 personer på plats om det inte behövs. Vissa jobb går mer än dubbelt så fort om man är två, andra tar nästan lika lång tid. I det första fallet är det vettigt med två personer, i det andra är det inte vettigt.

Materialkostnad är ett problem. Märkligt du jämför med Bauhaus så jämför du med samma prylar antar jag? De köper inte från Bauhaus, vilket såklart är ok, men de betalar knappast 100% mer.

Du bör bestrida det du andrr fel och betala det du anser vara korrekt.

• Gilla
Christoba11 och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Menar du att de tog dubbelt så mycket betalt per timme och per person?

Att två personer kostar dubbelt mot vad en gör är inget konstigt, men det ska givetvis inte vara 2 personer på plats om det inte behövs. Vissa jobb går mer än dubbelt så fort om man är två, andra tar nästan lika lång tid. I det första fallet är det vettigt med två personer, i det andra är det inte vettigt.

Materialkostnad är ett problem. Märkligt du jämför med Bauhaus så jämför du med samma prylar antar jag? De köper inte från Bauhaus, vilket såklart är ok, men de betalar knappast 100% mer.

Du bör bestrida det du andrr fel och betala det du anser vara korrekt.
Hej och tack,

Nej, det är ok att två personer kostar dubbelt så mycket men inte att de också kostar dubbelt i timmpris.
De fakturerade dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et

Sedan kunde en elektriker göra jobbet och inte vara 2 personer på plats då det inte behövs för det lilla jobbet
mvh

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
De fakturerade dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Priset i SMS'et var efter ROT skrev du ju?

• Gilla
Magnus.Geller och 1 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Priset i SMS'et var efter ROT skrev du ju?
Nej, det stämmer inte att står efter

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

• Gilla
Clarre031
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Betyder efter ROT.

• Gilla
MaKrBr och 20 till
  • Laddar…
Jag håller med Kane, de står ju att priset inkl moms och ROT är 995kr/h.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
K Kane skrev:
Betyder efter ROT.
Menar du allvar?

Pris inkl. moms och ROT-avdrag kan inte betyda inkl moms efter ROT
Det står inte efter ROT i deras sms

Man vänder sig till en privat person och då är det klart att priset är inkl moms

Mvh

• Gilla
kortis och 3 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
...borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag...
... 13800 kr ...
[länk]
[länk]
Grundproblemet är väl detta, helt orimlig prissättning för arbetet som beskrivs. Om det inte är metervis nya rör i väggen med uttagen på olika våningsplan, varav det ena i ett skyddsrummet i källaren och det andra i duschen på takterrassen.

• Gilla
Hikkadu och 1 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Menar du allvar?
Ja.

• Gilla
cpalm och 6 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Pris inkl. moms och ROT-avdrag kan inte betyda inkl moms efter ROT Det står inte efter ROT i deras sms
Men vad menar du? Du skriver här att det inte ROT i deras SMS men du skrev ju innan att de skrev:
M Marko9911 skrev:

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr
Är inte detta sms:et?

Det står ju pris inkl moms OCH rot. Dvs, priset inkluderar moms OCH rot-avdrag. Skulle ROT komma senare så skulle det stå "pris inkl moms" endast.

• Gilla
deetee och 16 till
  • Laddar…
Fairlane
Tyvärr tolkar jag också "Pris inkl. moms och ROT-avdrag" som inklusive moms, efter ROT-avdrag. Extremt dyrt, men det är så jag tolkar vad de skriver.

• Gilla
TSkoogh och 13 till
  • Laddar…
Hur mycket är arbetstid och hur mycket är material på fakturan?
Jag Tolkar åxå med rotavdrag på sms

• Gilla
Fluvia och 3 till
  • Laddar…
Jag tycker allt är precis som de skrev i smset?
Möjligtvis att ta fullt pris för en praktikant är fel. Hur vet du att det var en praktikant?

• Gilla
Daggew och 4 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Tyvärr tolkar jag också "Pris inkl. moms och ROT-avdrag" som inklusive moms, efter ROT-avdrag. Extremt dyrt, men det är så jag tolkar vad de skriver.
Håller med, priset är högt. Men det kan ju inte beskyllas för att vara otydligt, det kommunicerades innan affären slöts.

• Gilla
MichelleW och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.