101 442 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Håller med kören, det är tydligt att priset är efter ROT. Dyrt som fan men tydligt och om man är osäker så frågar man före... Antingen är det ovanligt dyrt eller ovanligt billigt. Texten pekar på dyrt, önsketänkande pekar på billigt.
Men som vanligt är man mest upprörd när det egentligen är en själv som gjort fel.
Men som vanligt är man mest upprörd när det egentligen är en själv som gjort fel.
Detta måste väl ändå ses som en prisuppskattning?M Marko9911 skrev:För ett arbete av denna omfattning hade en elektriker rimligtvis räckt, och det borde ha tagit cirka 1-3 timmar som det var överenskommet innan de kom.
Personen jag pratade med 2 dgr innan fick det att låta som att priset skulle landa på cirka 1-2 timmar när installationen gick på 8 timmar i slutändan.
Fakturan antar jag specar timmar (dvs 8) och inte "timmar på plats med två gubbar"
Så betala för 1h + 2h27m (+15%) samt material och så får de isf kontra
Du har fel!M Marko9911 skrev:
”Pris inkl. moms och ROT-avdrag”
Det betyder att det i det angivna priset har inkluderats ROT-avdra, dvs priset är efter ROT.
Det kan inte ens anses vara otydligt. Skulle det ha varit otydligt hade du kanske i den delen haft ett case.
Rimligt förslag.Karl.s skrev:
Man skulle ju vilja veta lite mer exakt vad som gjorts.
TS, lirar du upp lite bilder så kan gubbarna i det här forumet meddela exakt vad som är rimlig tidsåtgång. På minuten typ.
När jag anlitade elektriker i stockholmsområdet (men inte centralt) förra året, betalade jag 570kr ex moms, ex rot. Samma pris från första timme (men min 2h om jag minns rätt), servicebilen 200kr, materialkostnad i linje med priserna på bauhaus, 1m kabel kostade som 1m kabel och inte 10m.
Vill bara inge lite hopp till alla som tänker att man alltid blir lurad. Det finns ärliga firmor. Som jag gissar lägger väldigt lite tid på att tjafsa med eller leta nya kunder.
Jag är enig om att formuleringen kring pris är korrekt, men förstår också att man lätt tänker ex rot då priset är helt vansinnigt högt.
Att skicka en praktikant som inte behövs och sen ta fullpris är bedrägligt.
Vill bara inge lite hopp till alla som tänker att man alltid blir lurad. Det finns ärliga firmor. Som jag gissar lägger väldigt lite tid på att tjafsa med eller leta nya kunder.
Jag är enig om att formuleringen kring pris är korrekt, men förstår också att man lätt tänker ex rot då priset är helt vansinnigt högt.
Att skicka en praktikant som inte behövs och sen ta fullpris är bedrägligt.
Du tänker helt bakvänt. Ett avdrag är ju precis vad det låter som. Alltså att att man drar bort delar av priset eller kostnaden. (Nu är det ju mindre skatt det handlar om).M Marko9911 skrev:Hej Festlund,
Då ska det väl stå exkl ROT avdrag och inte Inkl ROT
Inkl ROT inkluderar väl ROT i min värld
Och vem tänker att en elektriker kostar 1900 kr första timma och 1180 kr per timma i ordinarie pris.
Det kan inte vara normallt
Normalla priset i Stockholm är väl mellan 550-750 kr exkl moms (688-938 inkl moms)
Det jag trodde så klart var att priset är innan ROT
Inkl ROT är konstigt och fel och görs med avsikt att vilseleda som även ARN har kommit fram till
Hälsningar
Priset du fått är inklusive, alltå medräknat prisavdraget. Det riktiga priset per timme är 1180kr. Men om man lägger till -50% = -590, då blir det: 1180 + (-590) = 1180 - 590 = 590kr/h.
Dock ska tilläggas att priserna liknar snarast ocker, och deras arbete bedrägeri.
Moderator
· Stockholm
· 57 843 inlägg
Som sagt priset är ovanligt/orimligt högt. Men OM man har accepterat den höga timdebiteringen så är det strikt formellt OK. Frågan är då möjligen om prisuppgiften varit så otydlig att konsumenten inte är bunden av den. Tja, kanske.A AG A skrev:
Verktygstokig
· Estocolmo
· 1 056 inlägg
jag har nu läst 2 ggr och fattar inte
Har dom fakturerat
2 tim x 1990 kr och
6 tim x 1180 kr.
+ material .
stämmer det ?
Har dom fakturerat
2 tim x 1990 kr och
6 tim x 1180 kr.
+ material .
stämmer det ?
Besserwisser
· östergötland
· 2 776 inlägg
Exakt. Jag tänker likadant.A AG A skrev:Du tänker helt bakvänt. Ett avdrag är ju precis vad det låter som. Alltså att att man drar bort delar av priset eller kostnaden. (Nu är det ju mindre skatt det handlar om).
Priset du fått är inklusive, alltå medräknat prisavdraget. Det riktiga priset per timme är 1180kr. Men om man lägger till -50% = -590, då blir det: 1180 + (-590) = 1180 - 590 = 590kr/h.
Om man inkluderar ett avdrag så avses naturligtvis efter att avdraget gjorts. Förstår inte hur det kan vara något konstigt.
Om man inte inkluderar ett avdrag så har man heller inte gjort ett avdrag.