Håller med kören, det är tydligt att priset är efter ROT. Dyrt som fan men tydligt och om man är osäker så frågar man före... Antingen är det ovanligt dyrt eller ovanligt billigt. Texten pekar på dyrt, önsketänkande pekar på billigt.

Men som vanligt är man mest upprörd när det egentligen är en själv som gjort fel.

• Gilla
Gillar att bygga och 2 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Killen ringde till och med på vägen mot lmog för att förvarna art han kanske skulle bli 10 minuter sen. Seriöst! Han kom exakt på utsatt tid.
Han måste ha skolkat då de gick igenom kundbemötande på hantverkarskolan ;)

• Haha
  • Gilla
Jonis.F och 10 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
För ett arbete av denna omfattning hade en elektriker rimligtvis räckt, och det borde ha tagit cirka 1-3 timmar som det var överenskommet innan de kom.
Personen jag pratade med 2 dgr innan fick det att låta som att priset skulle landa på cirka 1-2 timmar när installationen gick på 8 timmar i slutändan.
Detta måste väl ändå ses som en prisuppskattning?

Fakturan antar jag specar timmar (dvs 8) och inte "timmar på plats med två gubbar"

Så betala för 1h + 2h27m (+15%) samt material och så får de isf kontra

• Gilla
Marko9911 och 3 till
  • Laddar…
D
M Marko9911 skrev:
Menar du allvar?

Pris inkl. moms och ROT-avdrag kan inte betyda inkl moms efter ROT
Det står inte efter ROT i deras sms

Man vänder sig till en privat person och då är det klart att priset är inkl moms

Mvh
Du har fel!

”Pris inkl. moms och ROT-avdrag”

Det betyder att det i det angivna priset har inkluderats ROT-avdra, dvs priset är efter ROT.

Det kan inte ens anses vara otydligt. Skulle det ha varit otydligt hade du kanske i den delen haft ett case.

• Gilla
TobiasStockholm och 1 till
  • Laddar…
D
Karl.s Karl.s skrev:
Detta måste väl ändå ses som en prisuppskattning?

Fakturan antar jag specar timmar (dvs 8) och inte "timmar på plats med två gubbar"

Så betala för 1h + 2h27m (+15%) samt material och så får de isf kontra
Rimligt förslag.

Man skulle ju vilja veta lite mer exakt vad som gjorts.

TS, lirar du upp lite bilder så kan gubbarna i det här forumet meddela exakt vad som är rimlig tidsåtgång. På minuten typ.

• Gilla
Gurra7481 och 1 till
  • Laddar…
När jag anlitade elektriker i stockholmsområdet (men inte centralt) förra året, betalade jag 570kr ex moms, ex rot. Samma pris från första timme (men min 2h om jag minns rätt), servicebilen 200kr, materialkostnad i linje med priserna på bauhaus, 1m kabel kostade som 1m kabel och inte 10m.

Vill bara inge lite hopp till alla som tänker att man alltid blir lurad. Det finns ärliga firmor. Som jag gissar lägger väldigt lite tid på att tjafsa med eller leta nya kunder.

Jag är enig om att formuleringen kring pris är korrekt, men förstår också att man lätt tänker ex rot då priset är helt vansinnigt högt.

Att skicka en praktikant som inte behövs och sen ta fullpris är bedrägligt.

• Gilla
  • Älska
kashieda och 8 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Personen jag pratade med 2 dgr innan fick det att låta som att priset skulle landa på cirka 1-2 timmar när installationen gick på 8 timmar i slutändan.
Då betalar du 2 timmar + 15%

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
tar betalt för en praktikant? lärling det är helt okej att ta betalt för men inte en praktikant.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
Inte om han bara står och glor.

• Gilla
Krychet och 2 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Hej Festlund,

Då ska det väl stå exkl ROT avdrag och inte Inkl ROT
Inkl ROT inkluderar väl ROT i min värld

Och vem tänker att en elektriker kostar 1900 kr första timma och 1180 kr per timma i ordinarie pris.
Det kan inte vara normallt
Normalla priset i Stockholm är väl mellan 550-750 kr exkl moms (688-938 inkl moms)

Det jag trodde så klart var att priset är innan ROT

Inkl ROT är konstigt och fel och görs med avsikt att vilseleda som även ARN har kommit fram till

Hälsningar
Du tänker helt bakvänt. Ett avdrag är ju precis vad det låter som. Alltså att att man drar bort delar av priset eller kostnaden. (Nu är det ju mindre skatt det handlar om).
Priset du fått är inklusive, alltå medräknat prisavdraget. Det riktiga priset per timme är 1180kr. Men om man lägger till -50% = -590, då blir det: 1180 + (-590) = 1180 - 590 = 590kr/h.

Dock ska tilläggas att priserna liknar snarast ocker, och deras arbete bedrägeri.

• Gilla
Krychet och 5 till
  • Laddar…
A AG A skrev:
Dock ska tilläggas att priserna liknar snarast ocker, och deras arbete bedrägeri.
Som sagt priset är ovanligt/orimligt högt. Men OM man har accepterat den höga timdebiteringen så är det strikt formellt OK. Frågan är då möjligen om prisuppgiften varit så otydlig att konsumenten inte är bunden av den. Tja, kanske.

• Gilla
Krychet och 1 till
  • Laddar…
jag har nu läst 2 ggr och fattar inte

Har dom fakturerat
2 tim x 1990 kr och
6 tim x 1180 kr.
+ material .
stämmer det ?

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
pelle plåttak pelle plåttak skrev:
jag har nu läst 2 ggr och fattar inte

Har dom fakturerat
2 tim x 1990 kr och
6 tim x 1180 kr.
+ material .
stämmer det ?
Han skriver:
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr
Så jag fattar inte heller riktigt

A AG A skrev:
Du tänker helt bakvänt. Ett avdrag är ju precis vad det låter som. Alltså att att man drar bort delar av priset eller kostnaden. (Nu är det ju mindre skatt det handlar om).
Priset du fått är inklusive, alltå medräknat prisavdraget. Det riktiga priset per timme är 1180kr. Men om man lägger till -50% = -590, då blir det: 1180 + (-590) = 1180 - 590 = 590kr/h.
Exakt. Jag tänker likadant.
Om man inkluderar ett avdrag så avses naturligtvis efter att avdraget gjorts. Förstår inte hur det kan vara något konstigt.
Om man inte inkluderar ett avdrag så har man heller inte gjort ett avdrag.

• Gilla
Fredrik U och 5 till
  • Laddar…
Avveckla det här jäkla ROT-avdraget en gång för alla! Ännu ett exempel på hur skurkar skor sig med våra pengar.

• Gilla
pve och 9 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.