Jag tolkar också att priset är efter ROT, som sagt väldigt hög timtaxa.

Men det du kan och bör skjuta in dig på är antalet timmar. Nu vet vi ju inte vad det var för vägg att borra i, eller hur lång sträcka kabeln drogs.

Men om man tänker sig något "normalt". Två vägguttag och ex. 4 m kabel som skall klamras i samma rum, så skulle jag vilja påstå att en man bör klara det på en timme. Här har vi komplikationen med väggen. Utöver tiden det tar att borra, så kan det krävas lite tid för mätning så att borrhålet kommer bra på båda sidor av väggen osv. Men om vi tänker Worst case, svårt att mäta, tjock stenvägg. Så borde man ändå klara av hålet på kanske max en halvtimme, för en person.

Bestrid och betala in för 2 - 3h arbete, för en man. Eller vad du tycker är skäligt.

• Gilla
MichelleW och 6 till
  • Laddar…
plåtrickard plåtrickard skrev:
Hur mycket är arbetstid och hur mycket är material på fakturan?
Jag Tolkar åxå med rotavdrag på sms
Hej Rickard,

Företaget uppger inte ett timpris som är EFTER rotavdrag vilket naturligtvis är rätt utan skriver istället Pris inkl. moms och ROT-avdrag i sitt SMS.

Det är helt normala priser med 590 kr och att första timma kostar 995 kr accepterar jag så klart.
Men de vill ha det dubbla alltså (1180 x 7 = 8260) + (1900 x 1 = 1900)// Summa arbete 10 250 kr för 6 timmar som blev åtta då en av de rökte och fakturerade mig i ca 15 min
Material 3500 kr inkl moms

För ett arbete av denna omfattning hade en elektriker rimligtvis räckt, och det borde ha tagit cirka 1-3 timmar som det var överenskommet innan de kom.
Personen jag pratade med 2 dgr innan fick det att låta som att priset skulle landa på cirka 1-2 timmar när installationen gick på 8 timmar i slutändan.

Formuleringen ”Pris inkl. moms och ROT-avdrag” kan lätt missförstås. Der kan antyda att både moms och ROT redan är inräknade i priset, men det är egentligen ROT-avdraget som tillfaller mig som kund och det behöver vara glasklart för att undvika feltolkningar.
Det här vet jag har prövats av ARN och gett kunden rätt.

Man kan vara tydligare och skriva istället ngt i stil med:
  • Ordinarie pris: XXX kr/timme inkl. moms
  • Efter ROT-avdrag: Du betalar XXX kr/timme
Företaget kan inte heller på förhand veta om jag som kund har rätt till rotavdrag ohc kan därför inte skriva sådana SMS där man "inkluderar" ROT avdrag

Hälsningar

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
sysmali
Jag tolkar också att priset är efter ROT-avdrag.

Men hur ska man generellt ställa sig till om man anlitar en (1) elektriker och som uppskattat att det kommer ta t.ex. 6 timmar.
Sen kommer det två elektriker som utför arbetet på 6 timmar och fakturerar 12 timmar (6 timmar x 2 personer).

• Gilla
Carcoza och 11 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tolkar också att priset är efter ROT, som sagt väldigt hög timtaxa.

Men det du kan och bör skjuta in dig på är antalet timmar. Nu vet vi ju inte vad det var för vägg att borra i, eller hur lång sträcka kabeln drogs.

Men om man tänker sig något "normalt". Två vägguttag och ex. 4 m kabel som skall klamras i samma rum, så skulle jag vilja påstå att en man bör klara det på en timme. Här har vi komplikationen med väggen. Utöver tiden det tar att borra, så kan det krävas lite tid för mätning så att borrhålet kommer bra på båda sidor av väggen osv. Men om vi tänker Worst case, svårt att mäta, tjock stenvägg. Så borde man ändå klara av hålet på kanske max en halvtimme, för en person.

Bestrid och betala in för 2 - 3h arbete, för en man. Eller vad du tycker är skäligt.
Tack
det var en vanlig träväg och lätt att borra och elkabeln på 4 m inne och sedan på andra sidan utomhus på ca 7-8 meter

• Gilla
MCDala
  • Laddar…
sysmali sysmali skrev:
Jag tolkar också att priset är efter ROT-avdrag.

Men hur ska man generellt ställa sig till om man anlitar en (1) elektriker och som uppskattat att det kommer ta t.ex. 6 timmar.
Sen kommer det två elektriker som utför arbetet på 6 timmar och fakturerar 12 timmar (6 timmar x 2 personer).
Håller helt med om denna sak. När hantverkare uppger 1 dags arbete och det sedan dyker upp två personer och det tar en dag ändå, dvs vips blev det 2 arbetsdagar och inte alls en dags arbete. Otroligt frustrerande och ingen firma man vill jobba med igen.

• Gilla
Salomon S och 14 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Formuleringen ”Pris inkl. moms och ROT-avdrag” kan lätt missförstås. Der kan antyda att både moms och ROT redan är inräknade i priset, men det är egentligen ROT-avdraget som tillfaller mig som kund och det behöver vara glasklart för att undvika feltolkningar.
Det här vet jag har prövats av ARN och gett kunden rätt.
Jag förstår din frustration över ditt missförstånd, men just nu är det ingen annan än du som tolkat det som du gjort, så så lätt kan det inte heller missförstås. Om de hade vänt ordningen så det istället stått:

"Pris inkl ROT-avdrag och moms."

Hade du då tolkat det som att moms var inkluderat i priset eller inte? För som du argumenterar nu så borde du då inte tycka att det betyder inkl moms för det som står efter "och" räknar du ju inte med som du argumenterar nu.

Jag tror nämligen att du glömde att det där "inkl" som står avser både det som står före och efter "och", dvs både moms och rot-avdrag omfattas av ordet inklusive i meningen.

Hårklyveri ja, men jag tror detta kan vara det du tolkat annorlunda mot oss andra.

• Gilla
Zevv och 18 till
  • Laddar…
Jag kan tycka att då priset i smset ligger på nivå man förväntar sig utan ROT så är det lätt att missförstå det som TS gjort, medan det tyvärr faktiskt står att det är efter ROT. Oskäligt pris och oskäligt lång tid som faktureras (efter vad jag förstår TS) så det är i linje smset ändå. Oseriös aktör imo.

• Gilla
  • Haha
1234bjorn och 6 till
  • Laddar…
Ställer mig till kören här, står det inklusive rot har man presenterat ett pris som är ”rotat och klart” dvs resultatet efter att man dragit av rot. Tycker nog det var tydligt så här anser jag nog tyvärr att TS själv stod för missförståndet.

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Behövs knappast två personer för detta jobb. Här har elfirman helt klart försökt få betalt för tiden att lära upp praktikanten.

• Gilla
jonle336 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
Bara för att jämföra tiden så lät jag montera en luft/luft-värmepump, inklusive kabeldragning och inkoppling i proppskåpet (Diazed). En person monterade utsida och insida och ställde in allt och drog kabel, borrade genom betongvägg etc och var klar 3 timmar senare. Ett bra jobb och han bad om ursäkt att det tog tid, då han hade ett ryggskott som gjorde att han knappt kom ut sängen på morgonen, och det syntes att han hade svårt att röra sig.

• Gilla
Aser och 12 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Bara för att jämföra tiden så lät jag montera en luft/luft-värmepump, inklusive kabeldragning och inkoppling i proppskåpet (Diazed). En person monterade utsida och insida och ställde in allt och drog kabel, borrade genom betongvägg etc och var klar 3 timmar senare. Ett bra jobb och han bad om ursäkt att det tog tid, då han hade ett ryggskott som gjorde att han knappt kom ut sängen på morgonen, och det syntes att han hade svårt att röra sig.
Riktigt effektivt och sjysst
Inga problem även med att betala en timma extra eller två
Hoppas du bjöd på kaffe och bulle :)
Jag gjorde det igår och var trevlig och allting men när jag blev varse om deras metoder så tog det stopp :(

slothy slothy skrev:
Jag kan tycka att då priset i smset ligger på nivå man förväntar sig utan ROT så är det lätt att missförstå det som TS gjort, medan det tyvärr faktiskt står att det är efter ROT. Oskäligt pris och oskäligt lång tid som faktureras (efter vad jag förstår TS) så det är i linje smset ändå. Oseriös aktör imo.
Nej man kan inte förvänta sig ett timpris på 595 kr innan rot är avdraget.

• Gilla
Appendix och 5 till
  • Laddar…
B Bästerortarn skrev:
Nej man kan inte förvänta sig ett timpris på 595 kr innan rot är avdraget.
Ja,visst
När man får betala första timma 995 kr och arbetet enl säljaren kommer att ta en till två timmar så är 590 kr inkl moms ok pris för resterande timmar.
Så tänkte jag alltså att första timma är lite förhöjt för att ha lite marginaler och att då 590 kr är lite lägre men ändå normalt pris

Jag är själv egen företagare och kan hålla med om att 590 kr är lite lågt men får man 995 kr för första timmar så......
Ingen (miss)tanke fr min sida när jag skulle acceptera timmpriset

Sedan förstår jag inte när flera skriver att det står efter ROT
Det står inte någonstans efter ROT

Hälsningar

• Haha
  • Gilla
Magnus.Geller och 2 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Ja,visst
När man får betala första timma 995 kr och arbetet enl säljaren kommer att ta en till två timmar så är 590 kr inkl moms ok pris för resterande timmar.
Så tänkte jag alltså att första timma är lite förhöjt för att ha lite marginaler och att då 590 kr är lite lägre men ändå normalt pris

Jag är själv egen företagare och kan hålla med om att 590 kr är lite lågt men får man 995 kr för första timmar så......
Ingen (miss)tanke fr min sida när jag skulle acceptera timmpriset

Sedan förstår jag inte när flera skriver att det står efter ROT
Det står inte någonstans efter ROT

Hälsningar
Det står ju klart och tydligt ”inkl. ROT-avdrag”, vad trodde du annars det menade? Sen att det var fult av dom att skicka två gubbar men i övrigt är ju fakturan precis som uttalad enligt smset.

• Gilla
Zevv och 7 till
  • Laddar…
F Festlund skrev:
Det står ju klart och tydligt ”inkl. ROT-avdrag”, vad trodde du annars det menade? Sen att det var fult av dom att skicka två gubbar men i övrigt är ju fakturan precis som uttalad enligt smset.
Hej Festlund,

Då ska det väl stå exkl ROT avdrag och inte Inkl ROT
Inkl ROT inkluderar väl ROT i min värld

Och vem tänker att en elektriker kostar 1900 kr första timma och 1180 kr per timma i ordinarie pris.
Det kan inte vara normallt
Normalla priset i Stockholm är väl mellan 550-750 kr exkl moms (688-938 inkl moms)

Det jag trodde så klart var att priset är innan ROT

Inkl ROT är konstigt och fel och görs med avsikt att vilseleda som även ARN har kommit fram till

Hälsningar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.