M Marko9911 skrev:
Ja,visst
När man får betala första timma 995 kr och arbetet enl säljaren kommer att ta en till två timmar så är 590 kr inkl moms ok pris för resterande timmar.
Så tänkte jag alltså att första timma är lite förhöjt för att ha lite marginaler och att då 590 kr är lite lägre men ändå normalt pris

Jag är själv egen företagare och kan hålla med om att 590 kr är lite lågt men får man 995 kr för första timmar så......
Ingen (miss)tanke fr min sida när jag skulle acceptera timmpriset

Sedan förstår jag inte när flera skriver att det står efter ROT
Det står inte någonstans efter ROT

Hälsningar
Oavsett vad dom tar för den första timmen är inte 595 kr/h inkl. moms innan rot något man kan förvänta sig.

Jag sällar mig också till skaran som anser att dom angett pris efter rot. Och om man ska gå efter hur tråden tolkar formuleringen så är det helt enkelt du som har missuppfattat priset.

Däremot kan man som sagt invända mot tidsåtgången, att det krävdes två gubbar, full debitering för praktikant samt materialpriserna. Huruvida det är rätt att debitera fullt för en praktikant har diskuterats tidigare och i en tråd hade en firma som debiterat fullt för en praktikant (eller om det var en lärling) erkänt att det var ett misstag när TS kontaktade dom.

• Gilla
TobiasStockholm och 2 till
  • Laddar…
Det kan väl omöjligt inkludera ROT-avdrag eftersom det specificeras 0 kr för bilen?

• Gilla
MKTJ och 2 till
  • Laddar…
Bra kanske det inte blev, och inte gick det fort - men dyrt är väl alltid något.

Snart kommer väl hela hantverkarfacket som vanligt och berättar hur det är rimliga priser. Du hade kunnat betala för en heldag med advokat för samma summa förresten, och inte en finnig praktikant! Men det tycker elektrikerna här är rimligt tydligen

MVH

• Gilla
Fredrik U och 5 till
  • Laddar…
A August Eriksson skrev:
Anställt en elektriker, dit kommer en elektriker och en praktikant som båda kostar lika mycket.
Nu har du väl fulciterat iallafall. Det är inte jag som skrivit det du citerar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
590 kr/tim för en elektriker i Stockholm var många år sedan.

Om de båda elektrikerna var på plats i över 3 timmar så är naturligtvis inget konstigt att de debiterar även något för restid.

Välkommen till verkligheten!

• Gilla
Lygbranch och 2 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Sedan förstår jag inte när flera skriver att det står efter ROT
Det står inte någonstans efter ROT
Jag förstår inte hur du tänker. Det står ju rakt ut och du upprepar ju deras skrivelse om att priset är inkl rotavdrag.

• Gilla
Carcoza och 3 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
590 kr/tim för en elektriker i Stockholm var många år sedan.

Om de båda elektrikerna var på plats i över 3 timmar så är naturligtvis inget konstigt att de debiterar även något för restid.

Välkommen till verkligheten!
Det är efter ROT. Så 1180 kr/h ink moms, eller 944 kr/h ex moms. Ganska dyrt för en praktikant va?

• Gilla
Najkire
  • Laddar…
Offerten med de timpriserna är godkänd av kund.

En elektriker kan ta 10 000 kr/tim om en kund accepterar det.

Jag tror knappast att den ena elektrikern har påstått att han är lärling. Snarare var han ung vilket TS feltolkade.

• Gilla
Givdul1 och 2 till
  • Laddar…
G grovspacklarn skrev:
Det är efter ROT. Så 1180 kr/h ink moms, eller 944 kr/h ex moms. Ganska dyrt för en praktikant va?
Att det är dyrt är det ju ingen som direkt ifrågasätter, det handlar ju mer om tydligheten i prisbilden. De flesta verkar tycka att det är tydligt och dyrt.

TS tycker det är otydligt och dyrt.

Sedan är det diskussion i sig om att det dyker upp två personer utan att det var klart innan samt att det går mer tid än uppskattat. Där kanske TS har mer av ett case än gällande timpriset.

• Gilla
Aser och 2 till
  • Laddar…
B Boende45 skrev:
Offerten med de timpriserna är godkänd av kund.

En elektriker kan ta 10 000 kr/tim om en kund accepterar det.

Jag tror knappast att den ena elektrikern har påstått att han är lärling. Snarare var han ung vilket TS feltolkade.
Du har helt rätt - som hantverkare är man befriad från både god sed och kutym. Det är bara att krydda fakturorna hur man vill, cashen dom tas sa latin kings...

Men jag håller med er om att det var tydligt att ROT var inräknad i informationen osv. Så att företaget gjort något fel strikt sett vet jag inte om jag kan hålla med om.

Hemingway Hemingway skrev:
Att det är dyrt är det ju ingen som direkt ifrågasätter, det handlar ju mer om tydligheten i prisbilden. De flesta verkar tycka att det är tydligt och dyrt.

TS tycker det är otydligt och dyrt.

Sedan är det diskussion i sig om att det dyker upp två personer utan att det var klart innan samt att det går mer tid än uppskattat. Där kanske TS har mer av ett case än gällande timpriset.
Ja, du skulle kunna ha en poäng där.

Tyvärr verkar det inte som om TS har fått eller krävt någon uppskattning vad gäller timmarna.

I sådana fall är det ett arbete som går helt på rörligt pris och många elektriker tar det väldigt lugnt under dessa förutsättningar.

• Gilla
Festlund
  • Laddar…
Nästan 14.000:- för att dra en sladd igenom en vägg o montera 2 uttag??

Jävla rövar-pris helt enkelt.

2tim för 1 gubbe är mer än tillräckligt, med de priserna i TS så ger det 1600:- o så kanske några hundralappar i materialkostnad.
2000:- netto efter ROT vore ett rimligt pris för detta. Det hade jag förväntat mig om jag var i TS skor o beställde ett liknande jobb.
Borde vara kriminellt att blåsa folk på det här sättet.

• Gilla
HenrikHuslöse och 11 till
  • Laddar…
Jag tycker inte att de gjort fel vad gäller deras prislista. Att det står inkl moms och ROT-avdrag tolkas rimligen som att det är vad du betalar per timme efter ROT. Just detta tror jag du får svårt att driva vidare. Hade det inte stått något om ROT t ex hade det varit mer öppet för tolkningar.

Däremot låter tidsåtgången vansinnigt hög. Och visst är det ett saftigt timpris de tar ut. Jag tycker du ska betala för rimligt antal timmar och bestrida resten av fakturan. Vad kan vara skäligt - ett par timmar kanske?

• Gilla
Krychet och 2 till
  • Laddar…
J
M Marko9911 skrev:
Menar du allvar?

Pris inkl. moms och ROT-avdrag kan inte betyda inkl moms efter ROT
Det står inte efter ROT i deras sms

Man vänder sig till en privat person och då är det klart att priset är inkl moms

Mvh
Betala det du anser är skäligt och bestrid resterande med hänvisning till erat kontrakt (smset) sedan att du ska betala dubbla timmar för ett sådant jobb skulle jag inte accepterat utan du har beställt en elektriker..

• Gilla
HEM2121 och 1 till
  • Laddar…
Fairlane
M Marko9911 skrev:
Riktigt effektivt och sjysst
Inga problem även med att betala en timma extra eller två
Hoppas du bjöd på kaffe och bulle :)
Jag gjorde det igår och var trevlig och allting men när jag blev varse om deras metoder så tog det stopp :(
Absolut fick han kaffe. Han kommer till och med och frågade om det var ok med en påtår för han tyckte det var så gott. Jag erbjöd mig också att hjälpa till att bära med tanken hans rygg. Han tackade för erbjudandet men skulle börja kolla lite andra saker och vips så hade han burit runt allt och monterat... När han var klar då kontaktade jag hans chef och sa "X var hos mig idag och gjorde ett jobb. Håll hårt i den killed, riktigt bra kille. Jag kommer rekommendera alla dom behöver installera en luftvärmepump att kontakta er och fråga efter X.".

Killen ringde till och med på vägen mot lmog för att förvarna art han kanske skulle bli 10 minuter sen. Seriöst! Han kom exakt på utsatt tid.

• Gilla
  • Älska
Thomas59 och 13 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.