243 140 läst ·
270 svar
243k läst
270 svar
Varning för Electrolux / Husqvarna vitvaror
kan bara hålla med om att de är inga höjdarmaskiner men visst servicekillarna som kommer är ju trevliga och en kopp kaffe brukar dom få dom är ju trots allt bekanta nu.. har varit här fem gånger på mindre än ett år de är diskmaskin. häll och kyl och frys som förövrigt är utbytta nu.
Medlem
· Västerbotten
· 105 inlägg
Jag har själv haft riktigt otur med en diskmaskin som jag köpte ny & jag misstänker att det är ett typ B märke inom Elektrolux , husqvarna.
Har ägt maskinen ca 1 månad & upplever inte att maskinen någon gång fungerat som den ska.
Till en början så fick jag köra samma program 2 gånger för att det skulle bli rent & bara efter någon dag så slutade den att diska helt å hållet.
Märket är Hoover 45cm slimmad köpt på experts vitvaru rea.
Enligt vissa källor så sägs det att programverket i dessa nya maskiner är väldigt försämrade mot för dom gamla dvs underdimensionerade.
Reparatören som dom skickade mig vet jag knappt vilket service ställe han jobbar på & har inte hört ett ljud på 3 veckor då han konstaterade att båda pumparna låter som att dom är över 10år gamla & inte 7 dagar gamla samt att nollställaren av programverket svarade endast var 20e gång.
Supporten som han hörde av sig till var helt obemannad då han inte visste vad felkoden E3 betyder & jag har fortfarande inte fått någon information om vad som händer i mitt ärende trotts både samtal & besök hos expert.
Ändå så har jag både kvitton & garanti kvar.
Har ägt maskinen ca 1 månad & upplever inte att maskinen någon gång fungerat som den ska.
Till en början så fick jag köra samma program 2 gånger för att det skulle bli rent & bara efter någon dag så slutade den att diska helt å hållet.
Märket är Hoover 45cm slimmad köpt på experts vitvaru rea.
Enligt vissa källor så sägs det att programverket i dessa nya maskiner är väldigt försämrade mot för dom gamla dvs underdimensionerade.
Reparatören som dom skickade mig vet jag knappt vilket service ställe han jobbar på & har inte hört ett ljud på 3 veckor då han konstaterade att båda pumparna låter som att dom är över 10år gamla & inte 7 dagar gamla samt att nollställaren av programverket svarade endast var 20e gång.
Supporten som han hörde av sig till var helt obemannad då han inte visste vad felkoden E3 betyder & jag har fortfarande inte fått någon information om vad som händer i mitt ärende trotts både samtal & besök hos expert.
Ändå så har jag både kvitton & garanti kvar.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 834 inlägg
Kan tipsa om denna tråd där electrolux/husqvarna är först i världen(?) med en 8.9 kW spis som enligt inkopplingsanvisningen bara kan kopplas in på en fas 230 V, dvs det krävs en säkring på 40 A :x
http://www.byggahus.se/forum/el/183088-230v-spis-bryggad-enfas-till-3fas-obryggad.html
http://www.byggahus.se/forum/el/183088-230v-spis-bryggad-enfas-till-3fas-obryggad.html
Intressant att höra! Då undrar jag om du har några bra tips på vilka märken och närmare kanske modeller man ska satsa på sett ur din synvinkel! Skulle uppskattas!Hassenisse skrev:Jag jobbar som servicetekniker inom storkök, Och jag jobbar med och servar/lagar diverse E-luxmaskiner dagligen. Och mitt betyg på E-lux är en nästjumboplats. Bara Zanuzzi är sämre. Och det är E-lux budgetmärke....
Kvaliteén är skit. Passformen dålig och reservdelspriserna skyhöga. Mellan 2-300% mer än andra märken. Avsett om det är ugnar, spisar, diskmaskiner eller andra maskiner..Och man märket ofta hur kvaliteén är. Om en konkurrents maskin håller i 25-30 år så kan man vara väldigt glad om en E-luxpryl håller 8-10 år...
Dessutom är dom ofta svårjobbade eftersom E-lux har en närmast magisk förmåga att krångla till allt och alla funktioner något oerhört. Och sedan kan dom förbättra allt genom att te x bara sätta i röda kablar i hela maskinen... Och helt uran numrering på kablarna. Lättarbetat? NEJ!
Så jag har lovar mig själv att aldrig under några omständigheter köpa en enda E-luxmaskin till hushållet![]()
Fick efter 3 månaders väntan Husqvarna frysskåpet med ismaskin, efter 3 månader gick det sönder. När vi ringde till felanmälan så ville dom ha alla "nummer2 i skåpet, det räckte inte med typ och prodnummer, anledningen till det var att reparatören skulle ha rätt delar med sej. när han kom så hade han inga delar och var sa att han inte ville skruva i såna där apparater överhuvudtaget. Han visste inte hur man ändrade inställningar, sa att man inte skulle ha frysen på -24° för det kanske var därför ismaskinen inte funkade eftersom vattnet in kunde ha frusit?! Han plockade lös vattenledningen på baksidan som går in till isbehållaren och blåste och sög i den, väldigt trevligt att ha hans slem i en slang som sitter i värmen mot kondensorn och som inte ens går att spola ur förrän dom lyckats ta med sej delar å fått igång skitskåpet.Dessutom en till ledig dag från jobbet för att "vakta" reparatören. Han visste inte ens att man trampar på pedalen för att öppna frysen istället för att vålddra i handtaget!. Den förr frysen lyckades inte reparatören skruva ihop utan det blev över delar, har iofs ingen betydelse eftersom vi lämnade tillbaks den.
Medlem
· Stockholm
· 1 397 inlägg
Kan meddela att vi är nöjda med electrolux. Har köpt dyrare/dyraste varianterna och allt har funkat bra.
Jag har köpt skåp m ismaskin resp vatten i dörrarna också. Har haft dem i ca 8 månader. Har inte haft reparatör hemma än...
Några kommentarer om skåpen...
Ismaskinfrysen: Isbitarna delas inte alltid och man får ibland manuellt rota runt bland dem så de kan komma ut.
Vattenkylskåpet: Väldans gott med kolsyrat vatten. Kolsyran räcker längre än vad jag trodde. Är inne på den 4e flaskan. Dock så har det hänt vid 2 tillfällen att vattnet slutat komma ut (först det okolsyrade) och pumpen bara går o går o går. Har fått dra ut sladden, sätta tillbaka och så helt plötsligt efter några sådana manövrer så funkar den igen !!! Kanske någon magnetventil som strular, men det är väldigt sällan.... Men det känns som pumpen far illa ??! Och inte hittar jag någon brytare/säkring för att stänga av pumpen heller. Känns som ett framtida problem.
Ismaskinfrysen: Isbitarna delas inte alltid och man får ibland manuellt rota runt bland dem så de kan komma ut.
Vattenkylskåpet: Väldans gott med kolsyrat vatten. Kolsyran räcker längre än vad jag trodde. Är inne på den 4e flaskan. Dock så har det hänt vid 2 tillfällen att vattnet slutat komma ut (först det okolsyrade) och pumpen bara går o går o går. Har fått dra ut sladden, sätta tillbaka och så helt plötsligt efter några sådana manövrer så funkar den igen !!! Kanske någon magnetventil som strular, men det är väldigt sällan.... Men det känns som pumpen far illa ??! Och inte hittar jag någon brytare/säkring för att stänga av pumpen heller. Känns som ett framtida problem.
Du kanske skulle felanmäla det så det blir fixat innan garantin går ut eller det blir följdfel...?largab skrev:Jag har köpt skåp m ismaskin resp vatten i dörrarna också. Har haft dem i ca 8 månader. Har inte haft reparatör hemma än...