Jag har sålt mycket LG senaste året och är så nöjd med allt så jag köpte en själv. Allt fungerar tipp topp och jag är väldigt nöjd. Dock nöjde jag mig med F1480QDS, alltså 7KG med ånga. LG hade problem för 10 år sedan (barnsjukdommar) men det har väl allt när det är nytt. LG kan starkt rekommenderas

Y
Crow skrev:
Jag har sålt mycket LG senaste året och är så nöjd med allt så jag köpte en själv. Allt fungerar tipp topp och jag är väldigt nöjd. Dock nöjde jag mig med F1480QDS, alltså 7KG med ånga. LG hade problem för 10 år sedan (barnsjukdommar) men det har väl allt när det är nytt. LG kan starkt rekommenderas
Inte så att du bara jobbar där då, dina 4 inlägg handlar ju bara om LG ;)

Njedå :P Jag jobbar som säljare i butik sen 12 år tillbaka förutom 4 år på ELX service. Och ja, jag sålde LG när dom kom in i sverige, då hade dom problem. Men som sagt barnsjukdommar. Kolla på prisjakt och pricerunner. Bara goda betyg på F1480QDS iaf. Min erfarenhet säger att det nästan bara kommer ut dårligt kritik på nätet :) Jag kan utan att jag säljer allra helt en LG maskin. Bättre än Cylinda, Asko (går knappt att stänga luckan på dom nya). Betydligt mer prisvärt än Miele. Ja kort och gott bästa som jag kan rekommendera. HAr sålt till alla som jag känner som har behövt en tvätt och alla är jättenöjda

Jag har nyligen köpt en frysbox från Electrolux och reagerade på att monteringen inte var speciellt snyggt utförd (se bild). Jag reklamerade den och fick en ny som såg likadan ut. Gick till lokala vitvaruhandlaren och kollade på Electrolux-frysboxar; även de såg likadana ut. När jag kontaktade Electrolux och frågade om det sade de att boxarna skall inte se ut såhär och att de inte kan garantera funktionen på dem när de ser ut så och bad mig reklamera även den andra. Jag informerade då om jag tittat på ytterligare Electrolux-frysboxar på ett annat ställe och att även de såg likadana ut och att om jag fortsätter reklamera så kommer jag antagligen bara få frysboxar som har samma fel. Svaret var bara "de skall inte se ut så".

Rent visuellt kan jag leva med det, men det känns ju lite tråkigt när de säger att de inte kan garantera funktionen på sina egna frysboxar. Lutar åt att häva köpet och välja ett annat märke.

electrolux.jpg

Jesca_j skrev:
Miele har INTE 10 års garanti, läs vad den "garantin" omfattar.

Iaf. så har vi nu bott i vårat hus 4½år och de enda maskinerna som gått sönder är

alla från Elektroluxkoncernen, övriga maskiner från andra tillverkare funkar felfritt.

Summerar felen på Elektroluxmaskinerna:

• Centraldammsugare Elektrolux ZCV 782, kretskortet bytt 2gånger.
  • Dessutom dammsugarslangen av i handtaget (kostar 1500-1700:- att byta, har lagat själv.
  • Diskmaskin AEG 80860, Avhärdaren läckage, bytte den själv materialkostnad ~650:-
  • Tvättmaskin Elektrolux, tvättmedlet sköljs inte ur facket. Ett "normalt" beteende hos Elektrolux enligt reparatören. Inte enligt mig...
Övriga maskiner, som alla fungerat klanderfritt hela tiden:

• Kyl/Frys LG.
  • Frysbox Bosch (gammal)
  • Spishäll Whirlpool.
  • Inbyggnadsugn Whirlpool.
  • Micro Whirlpool

Jag tycker det är otroligt konstigt att SAMTLIGA våra maskiner från Elektroluxkoncernen behövt repareras och att alla av andra märken gått felfritt, kan det verkligen vara en slump?
Jahapp..... nu har våran 10.000:-kronors AEG diskmaskin gått sönder igen...... någonting med spolglansfunktionen som gör att vi får fylla på spolglans efter bara en eller två diskningar.... delen kostar 550:- och arbetet en 1000-lapp.... :(

Fy fan vilken dynga! Påminn mig om att ALDRIG någonsin köpa något från Elektroluxkoncernen igen!

För 2 veckor sedan började vår 3,5åriga Whirlpool Diskmaskinen att strula, efter en vecka kommer en reparatör... byter något (var inte hemma) o säger att han inte vet om det hjälper (maskinen stannar inte efter fullt program, alt byter program under gångtid.). Ha... inte f...n hjälpte det... var annan disk går fel..
Ny felanmälan---kommer igen om 10 dagar..suck :(
Nu har dom iaf sagt att fixar dom det inte denna gång så får vi en ny....

Hoppas IKEA har Elux nu istället så att vi får en maskin som funkar. Men 5-årig garanti är iaf bra TACK Ikea!

Nimajneb skrev:
För 2 veckor sedan började vår 3,5åriga Whirlpool Diskmaskinen att strula, efter en vecka kommer en reparatör... byter något (var inte hemma) o säger att han inte vet om det hjälper (maskinen stannar inte efter fullt program, alt byter program under gångtid.). Ha... inte f...n hjälpte det... var annan disk går fel..
Ny felanmälan---kommer igen om 10 dagar..suck :(
Nu har dom iaf sagt att fixar dom det inte denna gång så får vi en ny....

Hoppas IKEA har Elux nu istället så att vi får en maskin som funkar. Men 5-årig garanti är iaf bra TACK Ikea!
Men det var ju det här du ville? Att grejerna skulle gå sönder snabbt så du kunde byta vitvaror med jämna mellanrum... :D

Alex_us skrev:
Men det var ju det här du ville? Att grejerna skulle gå sönder snabbt så du kunde byta vitvaror med jämna mellanrum... :D
naturligtvisd^_^b

Vi har en diskmaskin Electrolux 6522 som slutade värma vattnet, med resultat att den i princip in kunde diska längre.
Efter lite googlande och läsande hittade jag lösningen på problmet (tror faktiskt det var en tråd i detta forum). En lödning på kretskortet hade bränts loss pga dålig lödningskvalite. Plockade ur kretskorten och lödde om. Se där sparade 3000pix.

Kan ge en mer detaljerad beskrivning om någon önskar.

\K

Nimajneb skrev:
naturligtvisd^_^b
och på den nya maskinen får du 1.5års garanti om den byts ut. Dvs det som är kvar på 5års garantin.

Joens skrev:
och på den nya maskinen får du 1.5års garanti om den byts ut. Dvs det som är kvar på 5års garantin.
Men det är väl självklart, inköpsdatum gäller ju alltid.

Jesca_j skrev:
Jahapp..... nu har våran 10.000:-kronors AEG diskmaskin gått sönder igen...... någonting med spolglansfunktionen som gör att vi får fylla på spolglans efter bara en eller två diskningar.... delen kostar 550:- och arbetet en 1000-lapp.... :(

Fy fan vilken dynga! Påminn mig om att ALDRIG någonsin köpa något från Elektroluxkoncernen igen!
Ikväll var det dags för diskmaskinen att gå sönder ytterliggare en gång....

En stump silikon/latex-slang som sitter från värmaren till ett plaströr har fått ett läckage så maskinen stängde av sig och stod och körde tömningspumpen.

Slangen ser ut som att den löst upp sig inifrån på något konstigt sätt, materialet var nästan som gele så det gick ta bort klumpar....:O

Får ringa service imorgon och kolla vad prylen kostar, antagligen måste jag köpa ett komplett rör för slangen var fastlimmad i den änden som inte satt mot värmaren......

Sicken värdelös "kvalitets"-maskin......men det har jag ju redan blivit varse så detta bekräftar ju bara vad jag redan visste. :(

Varför måste nästan alla trådar om vitvaror mer eller mindre gå ut på att spy galla framförallt över Electrolux för att någon annan sedan skall påvisa Mieles påstådda överlägsenhet?

Har själv Electroluxprylar i Köket, allt funkar Perfekt! Päronens E-lux maskiner är inne på 15 året och bara går och går...

Min enda erfarenhet av Miele är från föreningens tvättstuga. Maskinerna var konstant trasiga förra vintern och servicenivån USEL, nu är väl i stort sett alla delar utom höljet utbytta och nu verkar dem funka...

Tror Miele är ett märke som lever på gamla meriter, köps av dem som är uter efter statusen, eller av samma kundgrupp som lever i tron att Mercedes gör världens i särklass bästa bilar..:)

Jag tror att de flesta större tillverkare är ganska likvärdiga idag, sen förekommer det givetvis kvalitetsproblem med vissa komponenter och dyl. som tyvärr hinner nå konsumentmarknaden innan dem upptäcks.

Köpte husqvarna/elektrolux kyl och frys med vatten o is i dörrarna. slog igång frysen och flyttade över all mat från gamla frysen, kollade tempen efter ett dygn, visad temp -22 och verklig -18. Efter 2 dygn visad temp -20 grader och verklig temp -2!!!!!! Drog ut den och kände på kondensorn=rumstemp och kompressorn brännhet! Modellen heter QR2619FX (kyl) och QT3549FX (frys). Reparatör kommer ut på fredag. Vem ersätter matvarorna, butiken eller elux? Svensktillverkat-jo jag tackar! Sen så "vickar" kolsyrepatronen och trycker upp luckan i nederkant! Plastgallret under dörrarna är väldigt smäckigt i hård spröd plast, det ena var trasigt men ska få ett nytt ett. Öppnade burken där magnetventilen till inkommande vatten till frysen sitter av nyfikenhet, i botten ligger en frigolitbit som ska flyta upp och bryta vattnet vid läckage, dock har dom lyckats montera en eltråd i en böj så frigoliten inte kan flyta upp!

Reparatören varit och kollat: fläkten i frysen kvaddad, bytt. Tydligen har frysen fallit och även annat bakpå hade demolerade fästen bla. Sen så visade det sej att dom var tre år gamla, iofs kan man ju inte förvänta sej att dom är helt nytillverkade. Vi köpte även ett kylskåp som var smashat men som funkar helt ok, säljaren sa att han sålde det utan garanti men reparatören kollade upp det och det var tre års "garanti" även på det. Kanske ett skåp han fått ersättning för att skrota och sedan ville mörka att han sålt det ändå. Inköpta på elon. Kolsyrepatron som puttar upp luckan har dom ingen lösning på utan man får lägga mellan något.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.