Hej

har förgäves försökt med electrolux och nu suttit flera timmar här utan att hitta svar, slänger ut samma fråga exakt som jag skrev till dom för att se om jag får som jag vill, fast här lägger jag till 2 bilder jag inte "kladdat" på.

Jag kommer bifoga 3 bilder som hjälper mig förklara funderingen jag har, jag har som ni kommer se på bilderna en spis med en elementspänning på 230v som i nuläget är kopplad med en fas som bryggar över till alla tre ingångsfaserna på spisen, detta skulle göra att jag måste dra fram en extra dosa till spisen som skulle bli på 230v 1 fas och då max 16A då det är det jag har säkrat i mitt hus och får då bara ut max 3600W och kan då inte köra spisen för fullt på en gång. Det jag istället vill göra som jag försöker visa på bilderna är att jag kopplar in faser 2 och 3 dvs att jag tar bort bryggorna jag ritat ett rött kryss på och istället sätter dit andra faser så jag får "3x16A 230V"(Totalt 10800W delat på 3 faser) istället för "1x16A 230V bryggat"(Max 3600W) för att dela upp belastningen på tre faser istället för en eller kommer detta bli inkopplat som en 400v spis då? för vad jag har förstått om man har både skyddsjord och nolla inkopplat som på denna sätt som denna spis så blir det "3x16A 230V" istället för "3 fas 400V", för det blir väl bara 400V om man inte har nolla med utan bara skyddsjord vid en sånhär omkoppling. Allt detta ska förståss göras med en ny kabel och kontakt och inte bara "lägga till" 2 lösa kablar brevid den befintliga, på detta sätt kan jag också använda mitt befintliga perilexuttag då detta är framdraget med 5 tåtar dvs 3 faser, 1 nolla och 1 skyddsjord så det borde väl inte bli 400v i spisen, utan 3x16A 230v eller har jag helt fel?

Hoppas på ett positivt svar så jag slipper öppna proppskåpet

• IMG_0934.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • nydragning ritat på bild.jpg
    Skapa konto
  • IMG_0936.jpg
    Skapa konto
  • Nydragning schema.jpg
    Skapa konto
  • Spisinfo.jpg
    Skapa konto
Finns det inga fler märkningar än de två du visar?

Manual/schema på spisen?

Nej tyvärr detta är allt som finns och manualen är som vanligt bara utrustad med "kontakta behörig elektriker"

Du tänker helt rätt så långt det går att tolka din textmassa.
Du behöver bara byta kabel.
Var noga med att koppla in den rätt i perilex-stickproppen.

Tack för snabba svar till skillnad från Electrolux som tog hela dagen på sig och ändå bara skrev att dom inte visste, textmassan(hehe) var ju skriven för dom. Nu blir det in till staden imorgon och köpa kabel och handske, så postar jag resultat förhoppningsvis imorgon kväll, Det kan ju hjälpa andra med samma problem med lite tur.

Tack igen för snabbt svar

Jag har en lika dan och har undrat samma sak! Berätta gärna om det funkade!

Om det inte "funkade" så kanske han inte kan berätta det ;)

Nä, det gäller att dubbelkolla och göra rätt från början.
Finns det tre säkringar i centralen och fem ledare fram till uttaget, etc.
Finns det en risk att perilexuttaget är felkopplat?
Jämför mot http://en.wikipedia.org/wiki/Perilex men ge akt på att uttaget kanske är vridet 90 grader, men skyddsjorden är alltid i mitten.
Kontrollera hur den gamla stickproppen var inkopplad och jämför mot uttaget.

Jepp har kollat men jag ska ta kort på det och visa imorgon, ska skruva ur proppar först och även lyfta locket på proppskåpet för att se så nolla och skyddsjord sitter som dom ska.

Kollade bilden på wiki, nått är fel med den kolla hur det står hur L2 & L3 är placerade, dom har blandat ihop dom på bilden och beskrivningen under.

Ja, det stämmer. Bilden ser konstig ut.

//Patrik

På tyska sidan om Perilex så stämmer text med bild.

Jag skulle vara en smula försiktig med att koppla om denna spis eftersom den kanske innehåller elektronik som dumt nog kan vara beroende av enfas, annars borde den ha ordentlig text väl?

Ja, jag känner mig lite osäker också. Den borde ju gå att koppla om, men varför står inte det på inkopplingsanvisningen i såfall??

//Patrik

Det är ju det som är grejen, den är ju kopplad med 1 fas bryggad till alla 3 ingångsfaserna alltså borde man kunna ta bort bryggorna och koppla in 3 olika 230v faser eftersom som dom går mot nolla och inte mot varann alltså stannar dom vid 230v och inte fasvrids till 400 för det blir det ju om dom inte har nån nolla att koppla mot om jag nu fattat detta rätt, men är jävligt dålig på att förklara. Vi får se imorgon vid inkoppling.

Redigerat:
Vi är många som konstaterat att Electrolux inte är vad dom varit längre...men att dom skulle tillverka en ny spis på 9 kW som bara går att koppla in på enfas 230 V finner jag inte sannolikt. Det skulle krävas en 40 A säkring.

Det är för övrigt en Husqvarna...

Jepp men dom äger Husqvarna ju, därför jag skriver så

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.