En finne i banken med en massa nokia-aktier kanske värmer... ;D

Mastermind skrev:
Totalentreprenad borde garantera att man inte blir blåst på det här sättet, vi har dock s.k. generalentreprenad. Nu sitter vi här med massor av fel som parterna kan skylla på varandra. Det är inte lätt för kunden att veta vad som är materialfel (Eksjöhus problem) och vad som är materialfel som uppkommit på byggarbetsplatsen (Generalentreprenörens problem). Ord står mot ord och under tiden sitter kunden emellan.
Här kommer ytterligare ett torrt och okänsligt inlägg… ;): Ska man vara riktigt strikt med byggbranschens definitioner så ska material ingå i generalentreprenaden. Om du köper husmaterial från Eksjöhus och en firma bygger ihop det hela så är det faktiskt fråga om en delad entreprenad. Vid generalentreprenad så är det oftast en arkitekt som ansvarar för projekteringen, dvs ritningar, tidplaner etc. Men materialet ska ingå i entreprenadavtalet. Inte i avtalet med Eksjöhus som i det här fallet.

Nu är det här mest av akademiskt intresse, och entreprenadformerna är definierade bara med tanke på de stora byggfirmorna som Skanska och NCC, men det som retar mig något enormt är att firmor som A-hus, Eksjöhus m fl lovar en entreprenadform som de sedan inte följer. Men tar betalt för! Jag skulle vilja anmäla något av de här företagen till KO för den här vilseledande marknadsföringen men tiden räcker ju inte till.

Det är föreningen BKK, byggandets kontraktskommitté (http://www.foreningenbkk.org/), som arbetar med dessa definitioner, men trots att jag stött på dem flera gånger om det här problemet så verkar de inte bry sig.

Om Eksjöhus har lovat att samordna bygget så ska det uttryckligen stå just det i kontraktet, men gör det inte det så har de heller inget samordningsansvar. Och då blir det tyvärr du som engångskund som får det ansvaret – ett ansvar som inte ens stora byggherrar som staten vill ta.

Jag tycker Eksjöhus försäljare har betett sig fruktansvärt illa, men tyvärr har du som byggherre ett tungt ansvar att kolla upp och övervaka entreprenören. I synnerhet vid delad entreprenad, men även vid totalentreprenad. Juridiskt är det ju du som har ansvaret.

Om det är till någon hjälp så håller jag tummarna att det ska gå bra för er...

BoD skrev:
Om Eksjöhus har lovat att samordna bygget så ska det uttryckligen stå just det i kontraktet, men gör det inte det så har de heller inget samordningsansvar. Och då blir det tyvärr du som engångskund som får det ansvaret – ett ansvar som inte ens stora byggherrar som staten vill ta.
Är det inte till och med så illa att de tar på sig arbetet men inte ansvaret? Dvs om de inte sköter samordningsarbetet så är det fortfarande byggherren som är ansvarig för samordningen. I så fall kan man nog verkligen bli lurad om man tror att de tar på sig både och.

Just precis, de tar på sig arbetet genom att ha en samordnare, som sedan tydligen inte behöver ha ett ansvar. Dessutom kan jag tillägga att vi inte hade möjlighet att välja entreprenör. Eksjöhus AB rekommenderade en enda och på frågan om det fanns andra var svaret nej. Vi fick också veta att det var omöjligt att välja egna entreprenörer då det var en komplicerad process att bli så att säga "certifierad entreprenör" av Eksjöhus AB. Om man läser avtalet är det även ur annan synvinkel olämpligt att välja själv. Det står nämligen i avtalet mellan kund och Eksjöhus att vissa saker som har med det 10-åriga konsumentförsäkringsskyddet att göra bara gäller om Eksjöhus godkände entreprenör har använts. Klurigt för oss vanliga Svenssons eller hur?

Mastermind skrev:
Klurigt för oss vanliga Svenssons eller hur?
Absolut. Och det värsta är att man måste kunna ganska mycket bara för att förstå hur klurigt det egentligen är.

P
Man måste vara världsmästare och jag vill bara inflika att jag som också byggt med Eksjöhus, känner igen det mesta. När vi hade bott i vårt hus ungefär en månad fick vi en enkät att fylla i vad vi tyckte om Eksjöhus, säljaren och entrepenörerna. Jag skrev vad jag tyckte, bla så var vår försäljare i stort sett omöjlig att få tag i, han var nämligen alltid på semster, utomlands 8), och inte alls intresserad av kontakt!!

Vem hade betalat alla dessa resor!?! ???

piakanutte skrev:
Vem hade betalat alla dessa resor!?! ???
Det har kanske vi gjort båda två...

Vad gäller er som skrivit torra och okänsliga inlägg ;) så får jag säga att jag uppskattar dem också. Att förstå situationen är viktigt, det är lättare att göra något åt det man känner till. Jag tror att det handlar om avancerat och systematiskt lurendrejeri...

Att ta parti för någon är inte min melodi så länge man inte har alla fakta på bordet. Det har man aldrig på detta forum. Ofta i såna här inlägg kommer bara det negativa fram kring Eksjöhus. Jag tror nog GF vill förmedla en mer objektiv syn som motpol. Det finns alltid två sidor av myntet.

Dock är det ju så att både Jarppan och Mastermind har i deras ögon blivit illa behandlade av Eksjöhus säljare då de har förmedlat en felaktig beskrivning av husaffären som sedan inte stämmer med verkligheten.

Det beteendet är bedrägligt hos Eksjöhus, de borde agera med måttot "kunder har alltid rätt" men sedan verkar de ha juridisk rätt på sin sida pga entreprenadformen mm. Skulle det bli rättslig tvist så faller nog ett stort ansvar på kunderna dessvärre.

Jag tror nog Eksjöhus läser dessa inlägg och arbetar på att förbättra sitt rykte men sen kan man ju fråga sig hur många potentiella husköpare är inne på detta forum INNAN de bestämmer sig....

Just a thought!

• Gilla
nobina
  • Laddar…
Mastermind skrev:
Det har kanske vi gjort båda två...
Eller ingen av er. Han kanske inte var bortrest utan bara inte ville ha med er att göra...

Jag tror att det handlar om avancerat och systematiskt lurendrejeri...
Jag tror det är så att regelverket för byggherrar är i första hand anpassat för proffessionella byggherrar och inte för oss som kanske bara bygger ett enda litet hus under hela livet. Många husföretag skulle säkert kunna göra ett bättre jobb för oss kunder om de bara ville men i huvudsak följer de spelreglerna som samhället har ställt. Ska det bli helt säkert att bygga hus måste regelverket ändras.

Visst finns det husföretag (framförallt säljarna på dessa företag) som systematiskt luras. Jag råkade själv ut för ett par sådana när vi skulle bygga. Andra företag luras inte direkt men är tacksamma för att kunderna inte har den kunskap som skulle behövas för att ha full kontroll på byggprocessen.

General Failure skrev:
Jag tror det är så att regelverket för byggherrar är i första hand anpassat för proffessionella byggherrar och inte för oss som kanske bara bygger ett enda litet hus under hela livet.
Du tror helt rätt.
Vi "vanliga" dödliga kan ju inte vara 100% insatta i en byggprocess överhuvudtaget. Allra flesta av oss jobbar ju under byggtiden.

// Jarppan

Calle Anka skrev:
Jag tror nog Eksjöhus läser dessa inlägg och arbetar på att förbättra sitt rykte men sen kan man ju fråga sig hur många potentiella husköpare är inne på detta forum INNAN de bestämmer sig....
.
Japp.. Men det är många potentiella husköpare som läser tidningar och ser på tv  ;D

//Jarppan

Calle Anka skrev:
Dock är det ju så att både Jarppan och Mastermind har i deras ögon blivit illa behandlade av Eksjöhus säljare då de har förmedlat en felaktig beskrivning av husaffären som sedan inte stämmer med verkligheten.

Jag måste protestera mot att det skulle handla enbart om säljaren, för jag är inte den som ger mig ut och svartmålar någon på ett publikt forum utan att ha försökt ordentligt själv. Eksjöhus centralt har ingen vilja att ta tag i problemen.

Om Eksjöhus läser de här inläggen och tar till sig problemen så går de verkligen en onödig omväg - jag har själv ringt till alla upptänkliga personer på Eksjöhus från säljare och marknadschef ända upp till VD och responsen är densamma. Ingen.

Jag tror tvärtom att Eksjöhus inte bedriver något större arbete för att få nöjda kunder eller ens mäta hur (miss-)nöjda kunder de har. Huvudet i sanden och "kunden har alltid fel" är snarare den förhärskande policyn. >:(

Vi var typ 2 dagar från att skriva kontrakt med Eksjöhus på ett Lönneberga, så blev min sambo uppsagd och nu vet vi ingenting. Men med tanke på vad som skrivs här så kanske det var lika bra...?

Jag måste ändå säga att den säljaren som vi haft kontakt med hela tiden känns väldigt bra, ärlig och reko. En sån kille som man faktiskt kan tänka sig att göra en affär på 2.5 miljoner med.....

Om Eksjöhus läser de här inläggen och tar till sig problemen så går de verkligen en onödig omväg - jag har själv ringt till alla upptänkliga personer på Eksjöhus från säljare och marknadschef ända upp till VD och responsen är densamma. Ingen.
Har exakt samma erfarenheter. Har ringt och mailat till alla berörda på Eksjöhus utan att få någon respons för våra problem. Har fått svar en gång och då lät det så här 'Vi håller den kvalitet vi vill ha, om den inte duger så är det bara att beklaga'
Hur som helst. Man har alltid möjlighet att välja vilken entreprenör man vill. Även om hussäljaren bara presenterar ett alternativ går det alltid att plocka in någon annan.
Vi köpte en totalentreprenad, med fast pris. Alltså ingen möjlighet att välja entreprenörer. I vårt område med 7 st Eksjöhus byggde man först ett visningshus med de bästa entreprenörerna som fanns att få. Vid de resterande 6 husen upphandlade man entreprenörer och tog då de billigaste utan några som helst krav. Elektrikern var inte ens behörig upptäcktes det efter ca 3 husinstallationer. bl.a vårt.

På Eksjöhus hemsida står följande
Genom en naturlig och levande dialog med kunderna kan vi skapa boendemiljöer där enskilda familjer förverkligar sina drömmar. Det är vår kunskap tillsammans med dina ideér som så småningom ska bli ditt nya hem.
I vårt fall fanns det inte alls någon dialog. Om vi överhuvudtaget fick några svar på våra frågor så var det bara 'det får ni ta reda på själva' eller 'det ska jag ta reda på' , han återkom aldrig.

Till sist
Det är ju knappast troligt att man skulle rekommendera Eksjöhus.

/Björn

Vi är nog ganska många som läser forumen här innan vi gör våra val. I vårt fall har vi kunnat avfärda ytterligare en hustillverkare från vår lista över kandidater.

Vill bara säga att jag tycker synd om er som drabbats men ett stort TACK för att ni delar med er av era erfarenheter.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.