30 310 läst ·
108 svar
30k läst
108 svar
VARNING FÖR EKSJÖHUS!
Det behöver inte alls bli så. Du och jag hade ju samma byggare, du var mycket nöjd jag skulle önska att byggaren får näringsförbud.General Failure skrev:
Vi gick på rekommendation från husleverantör samt referenser och valde aktivt denna byggare. Det var ett misstag, men vi hade en del stöd från vår hussäljare som nog tyckte det var lite pinsamt att det blev så galet.
Det var tråkigt att höra och lite förvånande. Men du håller nog ändå med om att risken för att råka illa ut blir mindre om man kollar upp entreprenören i förväg.frasse skrev:Det behöver inte alls bli så. Du och jag hade ju samma byggare, du var mycket nöjd jag skulle önska att byggaren får näringsförbud.
Vi gick på rekommendation från husleverantör samt referenser och valde aktivt denna byggare. Det var ett misstag, men vi hade en del stöd från vår hussäljare som nog tyckte det var lite pinsamt att det blev så galet.
Självklart så måste man kolla, och det var ju surt när vi trots detta fick så mycket problem.
Men problem är till för att lösas och bortsett från en massa extrajobb, förseningar och därpå följande extrakostnader och en tråkig början på bygget så har det trots allt blivit ganska bra i slutänden.
Vi hade trots allt bara köpt stomresningen så det var möjligt att rätta till nästan allt, det som inte gick att fixa till 100% ser förmodligen bara jag.
Vi valde dessutom att avsluta vissa delar själva då mitt förtroende för byggaren var totalt borta. Vi kom överens om ett visst avdrag på entreprenadkostnaden för ej utfört arbete.
Men problem är till för att lösas och bortsett från en massa extrajobb, förseningar och därpå följande extrakostnader och en tråkig början på bygget så har det trots allt blivit ganska bra i slutänden.
Vi hade trots allt bara köpt stomresningen så det var möjligt att rätta till nästan allt, det som inte gick att fixa till 100% ser förmodligen bara jag.
Vi valde dessutom att avsluta vissa delar själva då mitt förtroende för byggaren var totalt borta. Vi kom överens om ett visst avdrag på entreprenadkostnaden för ej utfört arbete.
Har Eksjöhus rekommenderat Entreprenör så har dom ansvar för detta ifall kunden godtar rekommendationen.
Kunden ska väl för fan inte behöva gå igenom alla hantverkares auktorisationer. Detta har väl ett seriöst företag som idetta fall Eksjöhus redan gjort. Har dom inte det så får dom ta sitt ansvar för att alla fel blir fixade på ett fackmanna mässigt sätt av en aukoriserad hantverkare.
Det säger väl vilken vettig människa som helst att så bör det vara.
Eksjöhus är ju inget seriöst företag i Mastermind`s och vårat fall + ett x-antal till i mälardalen, ni kan räkna ut själva vem säljaren är via deras hemsida.
Vi vet att det finns bra säljare i landet som säljer för Eksjöhus. Men det ursäktar ändå inte Eksjöhus centrala styrning, marknads-chefen är inget att ha i kundens ögon.
Jag vill bara varna er för att om det INTE går som det tydligen har gjort för General Failure, inga problem alls.
Så har ni inget att hämta från Eksjöhus (nada)
Jag hoppas innerligen att ni som bygger Eksjöhus att allt flyter smidigt och att ni slipper överaskningar, för någon hjälp från Eksjöhus ledningen får ni inte.
//Jarppan
Kunden ska väl för fan inte behöva gå igenom alla hantverkares auktorisationer. Detta har väl ett seriöst företag som idetta fall Eksjöhus redan gjort. Har dom inte det så får dom ta sitt ansvar för att alla fel blir fixade på ett fackmanna mässigt sätt av en aukoriserad hantverkare.
Det säger väl vilken vettig människa som helst att så bör det vara.
Eksjöhus är ju inget seriöst företag i Mastermind`s och vårat fall + ett x-antal till i mälardalen, ni kan räkna ut själva vem säljaren är via deras hemsida.
Vi vet att det finns bra säljare i landet som säljer för Eksjöhus. Men det ursäktar ändå inte Eksjöhus centrala styrning, marknads-chefen är inget att ha i kundens ögon.
Jag vill bara varna er för att om det INTE går som det tydligen har gjort för General Failure, inga problem alls.
Jag hoppas innerligen att ni som bygger Eksjöhus att allt flyter smidigt och att ni slipper överaskningar, för någon hjälp från Eksjöhus ledningen får ni inte.
//Jarppan
Totalentreprenad borde garantera att man inte blir blåst på det här sättet, vi har dock s.k. generalentreprenad. Nu sitter vi här med massor av fel som parterna kan skylla på varandra. Det är inte lätt för kunden att veta vad som är materialfel (Eksjöhus problem) och vad som är materialfel som uppkommit på byggarbetsplatsen (Generalentreprenörens problem). Ord står mot ord och under tiden sitter kunden emellan.
Entreprenören är förstås ansvarig för mycket, men även de fel som är solklart Eksjöhus fel händer ingenting med. Vi har exempelvis en ritningsmiss som resulterat i en kompromiss som inte fungerar.
Vad gäller frågan om kvalitetsansvarig så har han skötts sig utmärkt men den upprättade kvalitetsplanen har helt enkelt inte följts, papperen för våtrummen är oifyllda. Han säger att våtrummen får göras om så de blir korrekta.
När det gäller att kvarhålla pengar så tror jag att de 10% vi kvarhållit tyvärr är en mindre summa än vad det kostar att åtgärda felen. Ingen visar ännu någon vilja att lösa problemen.
Entreprenören är förstås ansvarig för mycket, men även de fel som är solklart Eksjöhus fel händer ingenting med. Vi har exempelvis en ritningsmiss som resulterat i en kompromiss som inte fungerar.
Vad gäller frågan om kvalitetsansvarig så har han skötts sig utmärkt men den upprättade kvalitetsplanen har helt enkelt inte följts, papperen för våtrummen är oifyllda. Han säger att våtrummen får göras om så de blir korrekta.
När det gäller att kvarhålla pengar så tror jag att de 10% vi kvarhållit tyvärr är en mindre summa än vad det kostar att åtgärda felen. Ingen visar ännu någon vilja att lösa problemen.
Jag tror det här är ett generellt problem som gäller alla hustillverkare. Det finns nog ingen hustillverkare som är jättepigg på att ta ansvar för andra företag som de inte har något avtal med.Jarppan skrev:Jag vill bara varna er för att om det INTE går som det tydligen har gjort för General Failure, inga problem alls.
Vi hade då ingen möjlighet att välja entreprenör. Eksjöhus var vår entreprenör och vilka underentreprenörer de anlitade(de billigaste!!) hade vi ingen möjlighet att påverka. Vårt badrum har bakfall men det har Eksjöhus ingen vilja att åtgärda. Dessutom har vi ett antal punkter från en extra besiktning samt punkter från vår 2-års garantibesiktning som ej heller åtgärdats. Ingen på Eksjöhus svarar på våra mail och påringningar, inte ens advokaten får några reaktioner.
Tycker nog att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man bygger ett Eksjöhus
/Björn
Tycker nog att man ska tänka sig för både en och två gånger innan man bygger ett Eksjöhus
/Björn
Det är nog ett rimligt antagande. Men om hustillverkaren går ut och rekommenderar en entreprenör så förutsätter man (iaf jag) att de kollat upp denne entreprenör. Dessutom misstänker jag att hustillverkaren inte ger kunden denna "service" (förmedling av kontakter och upprättande av avtal) gratis, det tas säkerligen ut en kostnad för detta någonstans.General Failure skrev:
Om nu hustillverkaren INTE vill stå för något som hellst ansvar för de rekommendationer de ger får de väl helt enkelt sluta rekommendera entreprenörer och redan från början överlåta det till köparen.
Nu låter det ju som att hustillverkaren "bistår" köparen med att hitta en byggare bara för att kunna kränga av ännu en materialsats.
Ser inget generellt fel i att begränsa tillverkarens ansvar till att bara gälla materialet, men då ska de inte heller hålla på och rekommendera byggare som inte ens har kollats upp.
Alter ego
Var det med totalentreprenad? Jag hade för mig att Eksjöhus aldrig tar på sig några entreprenader och särskilt inte totalentreprenader.bjhu skrev:
Hur som helst. Man har alltid möjlighet att välja vilken entreprenör man vill. Även om hussäljaren bara presenterar ett alternativ går det alltid att plocka in någon annan.
Hur du än försöker vända det så är det INGEN av oss som har byggt några kåkar förut och vi litade "tyvärr" på ett så kallat "seriöst företag"Eksjöhus med sina rekomendationer. Med facit i hand för många av oss så har Eksjöhus dragit många familjer ner i skiten. Fick idag (via telefon) två exempel på hur denna förbannade säljare har lurat två familjer i vårat närområde.General Failure skrev:
Den ena budgeterade han fel på 800.000 SKR
Den andra 400.000 Skr. Våran historia Patrik, den kan du ju redan. Till saken hör att det var inte samma Entrepenad på någon av dessa.
Du verkar vara kelis med Eksjöhus men vi är väldigt många som är det motsatta, vi vill därför varna alla att ha "plenty" pengar på banken för att färdigställa ett Eksjöhus, framför allt mycket tålamod innan det blir "psykbryt"
// Jarppan
Ja fy faaan va förbannad man blir >bjhu skrev:Vi hade då ingen möjlighet att välja entreprenör. Eksjöhus var vår entreprenör och vilka underentreprenörer de anlitade(de billigaste!!) hade vi ingen möjlighet att påverka. Vårt badrum har bakfall men det har Eksjöhus ingen vilja att åtgärda. Dessutom har vi ett antal punkter från en extra besiktning samt punkter från vår 2-års garantibesiktning som ej heller åtgärdats. Ingen på Eksjöhus svarar på våra mail och påringningar, inte ens advokaten får några reaktioner.
/Björn
Då vet man vilket helvete man har framför sig. :'(
Stå på dig Björn
//Jarppan
Va! Vilka kostnadsmissar! Om säljaren är auktoriserad så kan ni anmäla honom, då har han inte följt de etiska reglerna för auktoriserade säljare.
http://www.traindustrin.org/litiumi...Page=56&IncPage=4308&Destination=4308
http://www.traindustrin.org/litiumi...Page=56&IncPage=4308&Destination=4308
Mina torra och till synes okänsligga inlägg värmer kanske en del hjärtan lika mycket som en finne i baken. Jag är inte kjelis med något husföretag utan försöker ha en så neutral ställning som möjligt. Jag försöker förstå EXAKT vad det är som har gått fel i de olika fallen. En annan sak som jag försöker är att få blivande byggare att förstå vad det är de ger sig in på och vilket ansvar de har jämfört med vilket ansvar företagen har. Sådan är jag - ni behöver inte gilla det.Jarppan skrev:
Och tro mig. Jag hoppas verkligen det går bra för er alla.