133 669 läst ·
614 svar
134k läst
614 svar
Varning för Bauhaus-kortet!
Det passar inte mig. Det är alldeles för lätt att glömma att man har återkommande automatiska betalningar som man betalar för något msn inte längre behöver eller vill ha.L L8ttas skrev:
Jag har avvecklat alla mina autogirobetalningar sen ganska länge (hoppas jag!). En gång i tiden tyckte jag att autogiro var praktiskt, men e-faktura är för mig överlägset, även om e-faktura i grunden är ett exempel på dålig design.
Det finns några goda skäl att använda kreditkort istället för betalkort. De viktigaste (för mig) ärB Bernt Ö97 skrev:
- Om man använder ett betalkort dras pengarna direkt från det till kortet kopplade kontot. Det kan bli besvärligt att få tillbaka felaktigt dragna pengar. Om man däremot använder ett kreditkort har man ett övertag genom att man kan bestrida kreditkortsräkningen. Det blir då kreditkortsbolaget som måste visa att de felaktiga dragna pengarna i själva verkar är korrekt dragna.
- Konsumentkreditlagen.
Några kan nog uppfatta en rekommendation om att skaffa ett kreditkort (från en "nischbank") som att man ska "byta bank"., men det går alldeles utmärkt att vara kund hos flera olika banker.Alfredo skrev:
Jag handlar inte all min öl på ICA. ICA har lite för dåligt sortiment för det, så jag köper en del öl på Systembolaget. Det betyder dock inte att jag "byter butik" till Systembolaget. Systembolaget har alldeles för dåligt sortiment när det gäller frukostflingor och fisk.
Redigerat:
De flesta stora banker tar dessutom betalt för att man ska få använda deras bankkort. När det gäller kreditkort så finns det flera som inte har någon avgift. Där kan man spara lite genom att skippa bankkortet med dess årsavgift.Alfredo skrev:
Är det inte mer prestige att kunna vifta med ett MasterCard Platinum än med ett SEB Debit?D Derbyboy skrev:
Vilka banker erbjuder gratis betaltjänst?D Dilato skrev:
Eller menade du att om man köper tjänsten att kunna skicka girokuvert så ingår oftast internetbank med betalservice?
De stämmer så länge man inte förköper sig, oavsett hur låg eller instabil och osäker ens inkomst är, så om man inte kan kontrollera sina inköpsimpulser så är det olämpligt att använda kreditkort.H heimlaga skrev:
Jag orkar inte bry mig, dom som inte klarar att använda telefon eller dator eller släkting eller vän för att fixa det är så få att det är lönlöst att bry sig och dom minskar för varje dag.P pmd skrev:
Jag är 69 år och tror nog inte att jag kommer att byta från internetbank till blankett när jag blir äldre ...😎
Svea bank har som affärsidé att fördröja utskick av fakturor och skickar påminelser efter förfallodatum, i avsikt att skapa "merförsäljning" i form av påminelseavgift med mycket kort betalningstid, enbart några dagar, och sedan ytterligare krav med inkassoavgift.P pmd skrev:
Jag bygger detta påstående på egen erfarenhet att utebliven faktura åtföljs av påminelse med enbart 2 bankdagar pga av helg. Den sena påminnelsen och utebliven faktura anser Svea Bank orsakas av Postnord vilket de inte anser att de kan ta ansvar för. Dessutom har postnord varannandags utdelning vilket skapar ytterligare utrymme till "merförsäljning".
Svea Bank använder Kivra för utskick först när inkassokravet ska skickas. Det Förstärker ytterligare min uppfattning att de försöker skapa "merförsäljning" med sen postgång.
Undvik leveranser från företag som använder Svea Bank som betalningsförmedlare.