P
L L8ttas skrev:
Med ett autogiro får man avisering vid första betalningen (ofta samma summa varje månad) sen brukar man få en ny avisering när beloppet ändras,
Det passar inte mig. Det är alldeles för lätt att glömma att man har återkommande automatiska betalningar som man betalar för något msn inte längre behöver eller vill ha.

Jag har avvecklat alla mina autogirobetalningar sen ganska länge (hoppas jag!). En gång i tiden tyckte jag att autogiro var praktiskt, men e-faktura är för mig överlägset, även om e-faktura i grunden är ett exempel på dålig design.

P
B Bernt Ö97 skrev:
Eftersom min bank tillhandahåller ett betalkort anslutet till mina I konton i banken behöver jag inget ytterligare betalkort/kreditkort.
Mat/kläder/kapitalvaror/nöjen betalas med detta enda kort.
Fins ingen anledning att söka ytterligare kort i avsikt att erhålla krediter jag inte är i behov av.
Det finns några goda skäl att använda kreditkort istället för betalkort. De viktigaste (för mig) är
  • Om man använder ett betalkort dras pengarna direkt från det till kortet kopplade kontot. Det kan bli besvärligt att få tillbaka felaktigt dragna pengar. Om man däremot använder ett kreditkort har man ett övertag genom att man kan bestrida kreditkortsräkningen. Det blir då kreditkortsbolaget som måste visa att de felaktiga dragna pengarna i själva verkar är korrekt dragna.
  • Konsumentkreditlagen.

• Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
P
B Bernt Ö97 skrev:
systembolaget erbjuder ej kreditbetalning.
Jag betalar alltid med ett kreditkort när jag handlar på Systembolaget.
Och jag gör förstås alltid som Multiman föreslår: jag betalar kreditkortsräkningen samma månad som den förfaller så att jag inte belastas av kreditränta.

• Gilla
Lindgrenski och 1 till
  • Laddar…
P
MultiMan MultiMan skrev:
Vadå "systembolaget erbjuder inte kreditbetalning"? Jag beställde senast igår alkohol med 2 veckors leveranstid med mitt kreditkort. Gick utmärkt och fick poäng på köpet.
Det är faktiskt bokstavligen korrekt som Bernt skrev. Det är inte Systembolaget som står för krediten. 😎

P
Alfredo Alfredo skrev:
Jag har aldrig rekommenderat något byte av bank.
Några kan nog uppfatta en rekommendation om att skaffa ett kreditkort (från en "nischbank") som att man ska "byta bank"., men det går alldeles utmärkt att vara kund hos flera olika banker.

Jag handlar inte all min öl på ICA. ICA har lite för dåligt sortiment för det, så jag köper en del öl på Systembolaget. Det betyder dock inte att jag "byter butik" till Systembolaget. Systembolaget har alldeles för dåligt sortiment när det gäller frukostflingor och fisk.

Redigerat:
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Om du någonsin betalar något med ett "kontokopplat bankkort/debitkort" skulle du tjäna på att i stället använda ett kreditkort. Det är inget tyckande utan snarare ett ekonomiskt axiom.
De flesta stora banker tar dessutom betalt för att man ska få använda deras bankkort. När det gäller kreditkort så finns det flera som inte har någon avgift. Där kan man spara lite genom att skippa bankkortet med dess årsavgift.

P
D Derbyboy skrev:
Jag tror också att det i vissa kretsar, socialgrupper finns en viss prestige i att inte handla på lånta fjädrar och man ser ner på de som inte gör rätt för sig direkt, att det är ekonomisk smart är inget som passar in i deras syn på redigt folk.
Är det inte mer prestige att kunna vifta med ett MasterCard Platinum än med ett SEB Debit? :)

P
D Dilato skrev:
Skulle inte förvåna mig ett dugg om dom som använder tjänsten har en internetbank ändå, dom bara inte fattar att den finns där, gratis 😎
Vilka banker erbjuder gratis betaltjänst?
Eller menade du att om man köper tjänsten att kunna skicka girokuvert så ingår oftast internetbank med betalservice?

P
D Dilato skrev:
Hur många promille av nu levande personer som klarar av att fylla i blanketter och lägga på brevlådan saknar samtidigt smart mobiltelefon (eller klarar inte av att använda den) ?
Minst 0.0001 promille. :-)

• Haha
Dilato
  • Laddar…
P
H heimlaga skrev:
Fast de där ekonomiska teorierna har gång på gång visat sig stämma endast under förutsättning att man har en hög och stabil och säker inkomst och god hälsa.
De stämmer så länge man inte förköper sig, oavsett hur låg eller instabil och osäker ens inkomst är, så om man inte kan kontrollera sina inköpsimpulser så är det olämpligt att använda kreditkort.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
P pmd skrev:
Vilka banker erbjuder gratis betaltjänst?
Eller menade du att om man köper tjänsten att kunna skicka girokuvert så ingår oftast internetbank med betalservice?
Jag orkar inte bry mig, dom som inte klarar att använda telefon eller dator eller släkting eller vän för att fixa det är så få att det är lönlöst att bry sig och dom minskar för varje dag.
Jag är 69 år och tror nog inte att jag kommer att byta från internetbank till blankett när jag blir äldre ...😎

• Gilla
FredrikR och 1 till
  • Laddar…
P
Alfredo Alfredo skrev:
Blir du inte automatiskt utloggad efter fem minuter? Swedbank påstår att det är ett EU-krav som alla banker måste följa.
Jag har hittat en Chrome-plugin som regelbundet laddar om en webbsida. Det minskade stressrelaterad frustration en hel del.

• Gilla
MultiMan och 1 till
  • Laddar…
P pmd skrev:
Några kan nog uppfatta en rekommendation om att skaffa ett kreditkort (från en "nischbank") som att man ska "byta bank"
Så om jag tipsar om att en viss vara finns till bra pris på Willys kan det tolkas som att man ska sluta att handla på Coop och ICA? 🤔

P pmd skrev:
Jag har hittat en Chrome-plugin som regelbundet laddar om en webbsida. Det minskade stressrelaterad frustration en hel del.
Vilken, och har du med den lyckats lösa automatutloggningen?

P pmd skrev:
Hur blir man påmind om att man har betalningar som snart förfaller? Måste man titta i appen?
Svea bank har som affärsidé att fördröja utskick av fakturor och skickar påminelser efter förfallodatum, i avsikt att skapa "merförsäljning" i form av påminelseavgift med mycket kort betalningstid, enbart några dagar, och sedan ytterligare krav med inkassoavgift.
Jag bygger detta påstående på egen erfarenhet att utebliven faktura åtföljs av påminelse med enbart 2 bankdagar pga av helg. Den sena påminnelsen och utebliven faktura anser Svea Bank orsakas av Postnord vilket de inte anser att de kan ta ansvar för. Dessutom har postnord varannandags utdelning vilket skapar ytterligare utrymme till "merförsäljning".
Svea Bank använder Kivra för utskick först när inkassokravet ska skickas. Det Förstärker ytterligare min uppfattning att de försöker skapa "merförsäljning" med sen postgång.
Undvik leveranser från företag som använder Svea Bank som betalningsförmedlare.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.