84 092 läst ·
342 svar
84k läst
342 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Stickpropp användes till att koppla in en markis i vägguttaget som elektriker installerade.H hempularen skrev:
Hävdade att den som redan fanns inte var bra/inte passade och satte dit en likadan stickpropp????
Jag ser inte ngn skillnad på min som redan fanns på plats och den som elektriker byte till????
Säger inte emot då jag inte vet/förstår???? men det är bara en liten sak så jag inte brydde mig
Trevlig helg
Moderator
· Stockholm
· 56 250 inlägg
Ser man på bilden från google härovan så tror jag att även en PRAO elev skulle kunnat göra det där bättre. Vilken katastrof.
Som sagt betala så mycket du tycker är skäligt.
Som sagt betala så mycket du tycker är skäligt.
De två elektriker gjorde mera förutom två väguttagFairlane skrev:
De borrade ett hål i huset (trähus) då de måste dra elkabeln fr centrallen inomhus till klimatanläggningen utomhus för att kunna sätta väggutaget
Inomhus var det ca 4 meter kabel och utomhus ca 7-8 meter så sammanlagt ca 11-12 meter.
Han byte en stickpropp till markisen också.
Det var allt arbete.
Jag undrar nu i efterhand om man inte skulle kunna ta elen från ngt närmare ställe än fr elcentralet för att slippa dra elkabel men jag vet inte då jag inte är elektriker och inte kom på det heller.
Den andra jobbade inte alls med elen utan spikade lite och drog kabel
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Som sagt, han som satte in min luftvärmepump drog kabel från elcentralen, borrade genom en betongvägg och satte sen en brytare ute och anslöt luftvärmepumpen till den. Ungefär samma eldragning som för dig med andra ord. Han som var hos mig klarade det på 3 timmar, inklusive montering av utdelning och innedel och huden hade som sagt stora problem mwdnryggen den dagen. Vad dina killar gjorde kan man ju undra...M Marko9911 skrev:De två elektriker gjorde mera förutom två väguttag
De borrade ett hål i huset (trähus) då de måste dra elkabeln fr centrallen inomhus till klimatanläggningen utomhus för att kunna sätta väggutaget
Inomhus var det ca 4 meter kabel och utomhus ca 7-8 meter så sammanlagt ca 11-12 meter.
Han byte en stickpropp till markisen också.
Det var allt arbete.
Jag undrar nu i efterhand om man inte skulle kunna ta elen från ngt närmare ställe än fr elcentralet för att slippa dra elkabel men jag vet inte då jag inte är elektriker och inte kom på det heller.
Den andra jobbade inte alls med elen utan spikade lite och drog kabel
De två eluttagen hos dig var bara vansinnigt dyra.
TackK Kane skrev:
Jag skickade mail till företaget med min egna uträkning/tidsuppskattning och föreslåg vad jag är beredd att betala för att vi ska slippa det här.
Jag har inte några problem med att betala det som är rimligt och även lite till men de har inte hört av sig ännu
Det behöver de inte heller om de inte vill
Jag är inte orolig och de får gärna dra mig till KFM och ta det rättsligt så får vi se vad som är rimligt
Trevlig helg
Han skriver ju att det var en praktikant.Fairlane skrev:
Menar du att de tog dubbelt så mycket betalt per timme och per person?
Att två personer kostar dubbelt mot vad en gör är inget konstigt, men det ska givetvis inte vara 2 personer på plats om det inte behövs. Vissa jobb går mer än dubbelt så fort om man är två, andra tar nästan lika lång tid. I det första fallet är det vettigt med två personer, i det andra är det inte vettigt.
Materialkostnad är ett problem. Märkligt du jämför med Bauhaus så jämför du med samma prylar antar jag? De köper inte från Bauhaus, vilket såklart är ok, men de betalar knappast 100% mer.
Du bör bestrida det du andrr fel och betala det du anser vara korrekt.
Ett timpris på 1180 kronor ink moms är nog ett av det högsta timpriserna för en elektriker i Sverige även om bil och transport ingår. Men har man accepterat det som kund så får man stå sitt kast. Praktikant är det olagligt att ta betalt för, däremot lärling till ett lägre pris är ok.
Ett timpris på 1180 kronor ink moms är nog ett av det högsta timpriserna för en elektriker i Sverige även om bil och transport ingår. Men har man accepterat det som kund så får man stå sitt kast. Praktikant är det olagligt att ta betalt för, däremot lärling till ett lägre pris är ok.
Vem fan lägger ut firma namnet här idiot 🤨M Marko9911 skrev:Hej,
Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.
Så här står det bland annat i deras SMS
Pris inkl. moms och ROT-avdrag:
– Framkörning: 0 kr
– Första timmen: 995 kr
– Därefter: 590 kr/timme
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.
Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.
De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.
Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr
Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]
De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de
Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama
Hälsningar
Alla offerter till privatkunder ska alltid anges inkl moms. Sedan bör alla offerter vara utan rotavdrag. Blir lättare att jämföra samt att leverantören inte har med det att göra förrän jag säger till vid faktureringen!F Festlund skrev: