101 448 läst ·
454 svar
101k läst
454 svar
Varning för elfirma Elaby el och bygg AB! (Stockholm)
Tråden har snabbt blivit så lång att jag inte hinner läsa allt, så kanske upprepar jag något som redan sagts, ber i så fall om ursäkt. Men TS har hakat upp sig på att det står "inkl" och inte "efter". Det är som många redan sagt ett klart missförstånd.
Tänk så här: Du ska köpa en diskmaskin. Säljaren säger att "vi har en kampanj just nu och med de 30% i rabatt som det innebär kostar maskinen 7000 kr". Skulle du då tolka det som att den kostar 7000 kr efter att rabatten dragits av? Eller att den kostar 7000 ordinarie och sedan dras 30% av, så du betalar 4900? För han sa ju inte "EFTER rabatt" utan "MED rabatt".
Sedan jämför vi med TS fall. Och då kommer vi till det viktiga: "inkl" betyder MED. De två är synonymer. Testa att lägga in MED i TS förklaring, och testa att lägga in INKL i mitt tvättmaskinsexempel.
Ifall detta mot förmodan skulle vara otydligt så menar jag alltså att priset TS fått angivet i SMS är efter att ROT dragits av. Dock kan jag tycka att elektrikern borde ha förtydligat att detta endast gäller förutsatt att kunden har rätt till ROT-avdrag, samt även att priset bara gäller under begränsad tid (ROT sänks till 30% vid årsskiftet, och dessutom brukar offerter alltid ha en tidsbegränsning). Men det får nog anses vara underförstått och knappast skäl att ifrågasätta fakturan.
Att första timmen är så pass dyr är ju i stället för "framkörningsavgift", dock är det nog högst tveksamt ur skatteperspektiv att göra så. Detta är dock en annan fråga, som möjligen skulle kunna göra att firman är ovillig att dra detta till tingsrätten och få detta upplägg granskat närmare.
Men gå i första hand på antalet timmar och ifrågasätt det, för där bör finnas pengar att hämta. Betala för tre timmar, det blir väl ca 2000 kr efter ROT. Och en tusenlapp för materialet kanske? Det här är som sagt knappast en firma som kommer att dra dig inför tinget för några tusenlappar, däremot kan du nog räkna med en del tjat och förmodligen hot också.
Tänk så här: Du ska köpa en diskmaskin. Säljaren säger att "vi har en kampanj just nu och med de 30% i rabatt som det innebär kostar maskinen 7000 kr". Skulle du då tolka det som att den kostar 7000 kr efter att rabatten dragits av? Eller att den kostar 7000 ordinarie och sedan dras 30% av, så du betalar 4900? För han sa ju inte "EFTER rabatt" utan "MED rabatt".
Sedan jämför vi med TS fall. Och då kommer vi till det viktiga: "inkl" betyder MED. De två är synonymer. Testa att lägga in MED i TS förklaring, och testa att lägga in INKL i mitt tvättmaskinsexempel.
Ifall detta mot förmodan skulle vara otydligt så menar jag alltså att priset TS fått angivet i SMS är efter att ROT dragits av. Dock kan jag tycka att elektrikern borde ha förtydligat att detta endast gäller förutsatt att kunden har rätt till ROT-avdrag, samt även att priset bara gäller under begränsad tid (ROT sänks till 30% vid årsskiftet, och dessutom brukar offerter alltid ha en tidsbegränsning). Men det får nog anses vara underförstått och knappast skäl att ifrågasätta fakturan.
Att första timmen är så pass dyr är ju i stället för "framkörningsavgift", dock är det nog högst tveksamt ur skatteperspektiv att göra så. Detta är dock en annan fråga, som möjligen skulle kunna göra att firman är ovillig att dra detta till tingsrätten och få detta upplägg granskat närmare.
Men gå i första hand på antalet timmar och ifrågasätt det, för där bör finnas pengar att hämta. Betala för tre timmar, det blir väl ca 2000 kr efter ROT. Och en tusenlapp för materialet kanske? Det här är som sagt knappast en firma som kommer att dra dig inför tinget för några tusenlappar, däremot kan du nog räkna med en del tjat och förmodligen hot också.
Det betyder att detta är priset efter ROT-avdrag. ROT-avdrag är just nu 50%.M Marko9911 skrev:
Men ska de göra ROT-avdrag och ni är godkända för det så ska de bara skicka faktura EFTER ROT till er. Resten ska de själva begära ut av Skatteverket.
Vill du bestrida så kan du göra det. Läs på webbsidan Hallå konsument.
Du kan också senare öppna ett ärende i ARN.
Ser nu att det var ett gammalt inlägg. Ja, ja, hoppas det löste sig.Virvla skrev:
Det betyder att detta är priset efter ROT-avdrag. ROT-avdrag är just nu 50%.
Men ska de göra ROT-avdrag och ni är godkända för det så ska de bara skicka faktura EFTER ROT till er. Resten ska de själva begära ut av Skatteverket.
Vill du bestrida så kan du göra det. Läs på webbsidan Hallå konsument.
Du kan också senare öppna ett ärende i ARN.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Med tanke på hur firman agerar så tycker jag inte det är fel. Jag menar att 8 timmar för ett så här litet jobb är vansinne och priserna på eluttagen är också galna. Timpriset är väldigt högt, men där har man varit tydliga innan så det har TS accepterat, även om han tolkar det annorlunda.S Stefan Malmqvist skrev:
Man kan såklart anse att det är fel att lägga ut firmans namn, men enligt mig är det mer fel att kalla någon idiot.
Sorry, men du är ensam om din tolkning. Pris inkl. ROT menas att ROT avdrag är inkluderat=inräknat och därmed avdraget i priset du fått. Exkl. ROT skulle betyda att avdraget inte tillämpats på det pris de uppgav och att du, om du har rätt till det, kan få subventionen..M Marko9911 skrev:Hej Festlund,
Då ska det väl stå exkl ROT avdrag och inte Inkl ROT
Inkl ROT inkluderar väl ROT i min värld
Och vem tänker att en elektriker kostar 1900 kr första timma och 1180 kr per timma i ordinarie pris.
Det kan inte vara normallt
Normalla priset i Stockholm är väl mellan 550-750 kr exkl moms (688-938 inkl moms)
Det jag trodde så klart var att priset är innan ROT
Inkl ROT är konstigt och fel och görs med avsikt att vilseleda som även ARN har kommit fram till
Hälsningar
ARN uppger att leverantören bör visa båda priserna eftersom inkl ROT annars kan tolkas som en rabatt. Om du inte har rätt till ROT kan du möjligen ändå kräva det inkl. ROT pris de angett. Annars har du inget stöd att hämta hos dem.
Bästa sättet är att komma överens FÖRE beställning och vara tydlig med vad som gäller om antal hantverkare och deras erfarenhet, timpriser, pauser, materialpriser m.m. OCH gör det skriftligen i sparade mail. Att vara närvarande själv när man var hantverkare hemma, är en ren överlevnadsstrategi.M Marko9911 skrev:Hej,
Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.
Så här står det bland annat i deras SMS
Pris inkl. moms och ROT-avdrag:
– Framkörning: 0 kr
– Första timmen: 995 kr
– Därefter: 590 kr/timme
– Avbokningsavgift 500kr
– Admin tillägg 50-250kr
Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.
Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.
De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.
Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr
Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]
De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de
Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama
Hälsningar
Att klaga EFTERÅT brukar sällan funka om man tvingas driva det bortom en överenskommelse direkt med företaget.
Jag tolkar det som att du har hittat ett skrivfel från elfirman och vill utnyttja det misstaget till att du ska få jobbet billigare=blåsa elfirman på pengarM Marko9911 skrev:Ja,visst
När man får betala första timma 995 kr och arbetet enl säljaren kommer att ta en till två timmar så är 590 kr inkl moms ok pris för resterande timmar.
Så tänkte jag alltså att första timma är lite förhöjt för att ha lite marginaler och att då 590 kr är lite lägre men ändå normalt pris
Jag är själv egen företagare och kan hålla med om att 590 kr är lite lågt men får man 995 kr för första timmar så......
Ingen (miss)tanke fr min sida när jag skulle acceptera timmpriset
Sedan förstår jag inte när flera skriver att det står efter ROT
Det står inte någonstans efter ROT
Hälsningar
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 921 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 921 inlägg
Ärligt talat har jag aldrig hört talas att man avtalar pauser eller antal hantverkare, en liten skitbeställning som denna bör inte vara något problem.N Nisken skrev:Bästa sättet är att komma överens FÖRE beställning och vara tydlig med vad som gäller om antal hantverkare och deras erfarenhet, timpriser, pauser, materialpriser m.m. OCH gör det skriftligen i sparade mail. Att vara närvarande själv när man var hantverkare hemma, är en ren överlevnadsstrategi.
Att klaga EFTERÅT brukar sällan funka om man tvingas driva det bortom en överenskommelse direkt med företaget.
Vad menar du med att det sällan fungerar att klaga efteråt? Om man betalar in vad man anser skäligt så måste företaget dra det till tinget och frågan är hur många bolag som gör det för sådana här pengar, när risken dessutom finns att de förlorar. Så jag tror absolut det fungerar att klaga efteråt.
Elektroniktokig
· 2 457 inlägg
Ärligt talat... Timdebitering en var hög... Det är ett otyg att åka runt två på el-service (har själv gjort det och det är aldrig effektivt i princip)...
Men priset är kommunicerat väl. Jag skulle prata med företaget och få ner debiteringen för kollegan och sen se glad ut.
Men priset är kommunicerat väl. Jag skulle prata med företaget och få ner debiteringen för kollegan och sen se glad ut.
ATT avsaknaden av dokumenterad tydlighet i det här fallet skapat problemet är ju tydligt.Fairlane skrev:
Ärligt talat har jag aldrig hört talas att man avtalar pauser eller antal hantverkare, en liten skitbeställning som denna bör inte vara något problem.
Vad menar du med att det sällan fungerar att klaga efteråt? Om man betalar in vad man anser skäligt så måste företaget dra det till tinget och frågan är hur många bolag som gör det för sådana här pengar, när risken dessutom finns att de förlorar. Så jag tror absolut det fungerar att klaga efteråt.
Att gå till ARN eller domstol lyckas sällan, då hantverkaren bara hänvisar till vad som är "brukligt" när tydligt avtal saknas och svårigheten att motbevisa det för kunden. Att det inte BORDE vara något problem är en annan fråga.
I det här fallet är det möjliga skrivfelet en ingång för att förhandla ner priset, med leverantören. Men att vända mig till domstol för det här skulle jag nog inte, om jag inte är nöjd med förhandlingen.
Jag undviker dessa problem, med övertydlighet INNAN beställning. De hantverkare som inte accepterar tydlighet, väljer jag bort direkt.
Varför krångla till det såhär? Du behöver inte gå till domstol, det är företagaren som behöver gå till domstol ifall ni inte kommer överens.N Nisken skrev:ATT avsaknaden av dokumenterad tydlighet i det här fallet skapat problemet är ju tydligt.
Att gå till ARN eller domstol lyckas sällan, då hantverkaren bara hänvisar till vad som är "brukligt" när tydligt avtal saknas och svårigheten att motbevisa det för kunden. Att det inte BORDE vara något problem är en annan fråga.
I det här fallet är det möjliga skrivfelet en ingång för att förhandla ner priset, med leverantören. Men att vända mig till domstol för det här skulle jag nog inte, om jag inte är nöjd med förhandlingen.
Jag undviker dessa problem, med övertydlighet INNAN beställning. De hantverkare som inte accepterar tydlighet, väljer jag bort direkt.