M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Varför tar du inte fast pris?

Fairlane
N Nisken skrev:
ATT avsaknaden av dokumenterad tydlighet i det här fallet skapat problemet är ju tydligt.
Jag, visst hade det varit bättre, men avsaknaden av tydlig dokumentation är snarare ett problem för företaget än för köparen
N Nisken skrev:
Att gå till ARN eller domstol lyckas sällan, då hantverkaren bara hänvisar till vad som är "brukligt" när tydligt avtal saknas och svårigheten att motbevisa det för kunden. Att det inte BORDE vara något problem är en annan fråga.
Hur ska de visa att det är brukligt att skicka 2 personer på ett enmansjobb?

Alldeles oavsett så behöver inte köparen ta något till domstol eller ARN om han inte betalar först och kräver tillbaka pengar. Man betalar vad man anser skäligt så är det företagets problem.
N Nisken skrev:
I det här fallet är det möjliga skrivfelet en ingång för att förhandla ner priset, med leverantören. Men att vända mig till domstol för det här skulle jag nog inte, om jag inte är nöjd med förhandlingen.
Som sagt, det behöver inte köparen heller göra.
N Nisken skrev:
Jag undviker dessa problem, med övertydlighet INNAN beställning. De hantverkare som inte accepterar tydlighet, väljer jag bort direkt.
Brukar du skriva in hur många personer som ska komma?

• Gilla
Jocke Best och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
V Vonsmelly skrev:
Varför tar du inte fast pris?
Efterklok är alltid lätt att vara. Löpande räkning är många gånger bättre, inte ett skäl för företagare att luras.

• Gilla
kashieda och 1 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Betala det du ska betala och bestrid resten skriftligen. Håll det KORTFATTAT! Du behöver inte ange anledning till bestridandet, det gör du i tingsrätten vid eventuell stämning.

Det här klassificerar som småmål så vid förlust är det reglerat i lag vad du får betala. Den största posten är en timmes juridisk konsultation för motpartens, men den ska styrkas av faktura för utförd tjänst och det finns ett tak - det var runt 1200 kr tidigare. Förloraren betalar avgiften för stämning på cirka en tusenlapp.

Men du skriver att det drar ut på tiden så jag hade betalat för en persons fulla tid. De har rätt att ta korta pauser precis som alla andra i Sverige har och det ingår i arbetstiden.

Däremot hade jag betalat taxan efter sms:t. Den delen är obestridlig. Faktureringen hade en egen post 50-250 kr så räkna tiden för arbetet rn gubbe med två olika taxor + administration max 250 kr.

Lycka till!

Fairlane
V Vonsmelly skrev:
då måste man be om en prisuppskattning som max får avvika 15%. Innan arbetet.

jag driver själv eget och använder alltid dessa

[länk]
Måste och måste. Bra är det såklart.

TS skriver så här: "För ett arbete av denna omfattning hade en elektriker rimligtvis räckt, och det borde ha tagit cirka 1-3 timmar som det var överenskommet innan de kom.
Personen jag pratade med 2 dgr innan fick det att låta som att priset skulle landa på cirka 1-2 timmar när installationen gick på 8 timmar i slutändan." så den biten är väl klar?

• Gilla
Pin och 3 till
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Menar du allvar?

Pris inkl. moms och ROT-avdrag kan inte betyda inkl moms efter ROT
Det står inte efter ROT i deras sms

Man vänder sig till en privat person och då är det klart att priset är inkl moms

Mvh
Det är klart och tydligt att timpriset är med moms och ROT

• Gilla
Festlund och 2 till
  • Laddar…
M Magnus.Geller skrev:
Jag tolkar det som att du har hittat ett skrivfel från elfirman och vill utnyttja det misstaget till att du ska få jobbet billigare=blåsa elfirman på pengar
Gör du? Känns det inte troligare att han helt enkelt missförstod prisuppgiften?

Jag tycker att det där med att enbart uppge pris efter/med/inklusive ROT-avdrag är ett otyg som borde vara förbjudet. Antingen uppger man enbart ordinarie pris eller båda två.

• Gilla
Festlund och 1 till
  • Laddar…
En praktikant är en elev ifrån gymnasiet som utbildar sig till elektriker och han/hon kostar ingenting för firman eller kunden.
Efter det utförda jobbet tycker jag att du ska begära ett protokoll på meggning + potentialjord som alltid skall utföras efter den typen av jobb. Kostnadsfritt förstås

• Gilla
1234bjorn
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Hur ska de visa att det är brukligt att skicka 2 personer på ett enmansjobb?
De verkar ha satt något märkligt i system, den bilden från spisuttaget jag visade kom från en google recension där kunden är missnöjd över att de skickade 2 personer för att installera trefas till spis och företaget hävdar att det både behövs och är elsäkerhetskrav - vilket givetvis är totalt nys.

Givetvis kan det ibland vara lite smidigare att vara två om man ska tråda om i befintliga rör, men det är ju rimligt för en hel villa, inte ett jobb på ett par timmar.

Från kommentarerna verkar de också satt i system att "köpa" bra recensioner, dvs ersätta mot löfte att den dåliga recensionen tas bort.

De har nog en del att jobba på.
Är dock registrerade hos esv och har några anställda.

Mot konsument är det krav att priser ska anges ink moms men intressant nog finns inga krav att priserna måste anges före eventuella skatteavdrag eller liknande.

Då skulle en skidanläggning ju också kunna säga gratis liftkort *

Jag har själv både tjatat på och tröttnat på hantverkare som offererar timpris efter rot och sagt att jag inte är intresserad av det eftersom de inte har någon aning om hur mycket rot jag använt, hur många lagfarna ägare fastigheten har osv...

* du behöver bara nyttja ditt friskvårdsbidrag.

• Gilla
1234bjorn och 4 till
  • Laddar…
Är bilden på vägguttag + ledningar en del av installationen så är den inte gjord enligt föreskrifterna.

Rent generellt så är det ett otyg med såna där otydliga prisangivelser som många kör med ,
t.ex 'Fastpris 5000 kr ink rot'.

Vad betyder det egentligen? Hur vet man t.ex i förväg att en kund är berättigad till rot-avdrag? Man har inte en aning om vad det kommer att stå på fakturan till slut.

Det är så oändligt lite besvär att vara tydlig, och skriva ' fastpris 5000 kr före ev rot'

S Stefan Malmqvist skrev:
Vem fan lägger ut firma namnet här idiot 🤨
Varför ska man inte lägga ut namnet på företag som försöker blåsa sina kunder?

• Gilla
orutti och 4 till
  • Laddar…
J
S Stefan Malmqvist skrev:
Vem fan lägger ut firma namnet här idiot 🤨
Är du ägaren till firman?

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
TonyTech
M Marko9911 skrev:
Hej Rickard,

Företaget uppger inte ett timpris som är EFTER rotavdrag vilket naturligtvis är rätt utan skriver istället Pris inkl. moms och ROT-avdrag i sitt SMS.

Det är helt normala priser med 590 kr och att första timma kostar 995 kr accepterar jag så klart.
Men de vill ha det dubbla alltså (1180 x 7 = 8260) + (1900 x 1 = 1900)// Summa arbete 10 250 kr för 6 timmar som blev åtta då en av de rökte och fakturerade mig i ca 15 min
Material 3500 kr inkl moms

För ett arbete av denna omfattning hade en elektriker rimligtvis räckt, och det borde ha tagit cirka 1-3 timmar som det var överenskommet innan de kom.
Personen jag pratade med 2 dgr innan fick det att låta som att priset skulle landa på cirka 1-2 timmar när installationen gick på 8 timmar i slutändan.

Formuleringen ”Pris inkl. moms och ROT-avdrag” kan lätt missförstås. Der kan antyda att både moms och ROT redan är inräknade i priset, men det är egentligen ROT-avdraget som tillfaller mig som kund och det behöver vara glasklart för att undvika feltolkningar.
Det här vet jag har prövats av ARN och gett kunden rätt.

Man kan vara tydligare och skriva istället ngt i stil med:
  • Ordinarie pris: XXX kr/timme inkl. moms
  • Efter ROT-avdrag: Du betalar XXX kr/timme
Företaget kan inte heller på förhand veta om jag som kund har rätt till rotavdrag ohc kan därför inte skriva sådana SMS där man "inkluderar" ROT avdrag

Hälsningar
När en firma lämnar offert via sms är det redan där slarvigt och oseriöst är min erfarenhet. Allt för lätt att slänga ur sig ett otydlig pris och tidsuppfattning. Det är ett problem när de röker, dricker kaffe och snackar, allt medan kostnaden rusar för kunden. Försök hitta nån mera sympatisk elektriker men det har blivit svårare och svårare.

• Gilla
1234bjorn och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.