S Sir Duke skrev:
Lagen lägger ansvaret för prisinformation på firman.
Okej, men om de inte följer det då är det mindre huvudvärk att ställa följdfrågor innan än att hantera problembilden efter.

Fairlane Fairlane skrev:
Men stämmer detta egentligen?
Är det inte bara så att de flesta av oss är bra att skriva när vi råkat ut för något dåligt, och inte berätta om när det gått bra? Då skapas lätt den känslan tänker jag.

Själv har jag övervägande bra erfarenhet av att anlita hantverkare. Undantagen är väl de som inte dykt upp när man kommit överens om det, men det har varit för att titta på jobbet då de har jag ändå inte anlitat. Sen var det väl någon elektriker som inte verkade helt kunnig/pålitlig, som jag också ratade innan arbetet startade.
Svårt att veta. Men jag är helt säker på att en betydligt större procent av hantverkarna beter sig bedrägligt idag än förr. Saker som Ahlsell priser, enorma biltillägg och liknande är rätt sena påfund. Bara det där att de förutom timlön för att de går och handlar åt kunden ska ta en massa procent på det de handlar är egentligen helt sjukt. Hade de inte debiterat tid så kan jag förstå ett visst pålägg, men inte när kunden betalar dem för att gå och handla. Kommer ihåg när jag var liten och någon snickare som höll på med något jobb hemma behövde lite grejer och jag skickades till bygghandeln för att köpa det. När jag skulle betala sa jag att det var till firma X och då drogs det av en rabatt. Det var det priset vi fick betala. Alltså var det snarare en fördel med hantverkare eftersom material normalt blev billigare ifall inköp gick via dem.

Sen beror det givetvis var man bor. Jag bor på landet nu (men uppväxt i stad) och här är de flesta hantverkare pålitliga, men det finns några med dåligt rykte. Men väldigt få fastboende anlitar dem, men då det finns gott om sommarstugor så får de en hel del jobb ändå av typ Stockholmare som tycker att skojarna är prisvärda eftersom de jämför med ännu större skojare hemma,

• Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
S Sir Duke skrev:
Eluttag och lite kabeldragning borde ju gå att räkna på.
Jo men förutsatt att det vore en seriös elektriker, så tar det minst lika kort stund att räkna på det och skicka en offert som själva jobbet tar.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Jag har också drabbats av "Abbe" med praktikant! De svarade blixtsnabbt från Stockholm när jag sökte elektriker för att byta en kontakt här i Kävlinge, i Skåne. "Abbe" var trevlig och pratsam och berättade att Elaby nu skulle etablera sig också i Skåne. Han, eller snarare praktikanten, satte kontakt på spishällen och monterade dessutom en ny "hona". Inget vi bad om men ok tyckte vi. Allt väl så långt. Vi kom dessutom överens om att de skulle byta ut ojordade kontakter. Signerade detta via "Abbes" mobil.
Men när fakturan för kontakterna till spishällen kom höll jag på att smälla av och jag bröt omedelbart kontraktet om att byta ut ojordade kontakter och avsa mig vidare samröre med dem.
Som du skriver stämde ingenting! Fakturerat för två elektriker till det dubbla priset mot vad som sägs på deras hemsida. Dessutom fakturerade de 1.000 kr styck för kontakter jag kan köpa i butiken för ca 108 kr! Jag vägrade betala de närmare 4.000 kr. Efter hot om polisanmälan kom till sist en ny faktura på ca 2.800 kr, också det åt h-e för dyrt, men jag orkade inte med dem mer och betalade.
Sen damp det ner en faktura på över 23.671.34 kr!! De krävde betalt för den överenskommelse om byte av ojordade kontakter vi gjorde och som jag två dagar senare, när jag såg den första fakturan, utnyttjade min ångerrätt och bröt kontraktet. Nu hävdar, de via ett inkassoföretag Nordbro, att de ska ha betalt för ett arbete som aldrig påbörjats! Dessutom hävdar de att eftersom arbetet påbörjats ? gäller inte ångerrätten. Detta enligt deras egna speciella regler tydligen. Något vi inte informerades om när jag skrev under kontraktet.
Detta är naturligtvis rena gangstermetoder! Inget arbete har påbörjats, men ändå hävdar de att de ska ha betalt. Jag ser fram emot att möta dem i ett civilmål och vill varna ALLA för samröre med Elaby Bygg o EL AB!

• Wow
  • Gilla
Farstatjej90 och 7 till
  • Laddar…
G Guran47 skrev:
Jag har också drabbats av "Abbe" med praktikant! De svarade blixtsnabbt från Stockholm när jag sökte elektriker för att byta en kontakt här i Kävlinge, i Skåne. "Abbe" var trevlig och pratsam och berättade att Elaby nu skulle etablera sig också i Skåne. Han, eller snarare praktikanten, satte kontakt på spishällen och monterade dessutom en ny "hona". Inget vi bad om men ok tyckte vi. Allt väl så långt. Vi kom dessutom överens om att de skulle byta ut ojordade kontakter. Signerade detta via "Abbes" mobil.
Men när fakturan för kontakterna till spishällen kom höll jag på att smälla av och jag bröt omedelbart kontraktet om att byta ut ojordade kontakter och avsa mig vidare samröre med dem.
Som du skriver stämde ingenting! Fakturerat för två elektriker till det dubbla priset mot vad som sägs på deras hemsida. Dessutom fakturerade de 1.000 kr styck för kontakter jag kan köpa i butiken för ca 108 kr! Jag vägrade betala de närmare 4.000 kr. Efter hot om polisanmälan kom till sist en ny faktura på ca 2.800 kr, också det åt h-e för dyrt, men jag orkade inte med dem mer och betalade.
Sen damp det ner en faktura på över 23.671.34 kr!! De krävde betalt för den överenskommelse om byte av ojordade kontakter vi gjorde och som jag två dagar senare, när jag såg den första fakturan, utnyttjade min ångerrätt och bröt kontraktet. Nu hävdar, de via ett inkassoföretag Nordbro, att de ska ha betalt för ett arbete som aldrig påbörjats! Dessutom hävdar de att eftersom arbetet påbörjats ? gäller inte ångerrätten. Detta enligt deras egna speciella regler tydligen. Något vi inte informerades om när jag skrev under kontraktet.
Detta är naturligtvis rena gangstermetoder! Inget arbete har påbörjats, men ändå hävdar de att de ska ha betalt. Jag ser fram emot att möta dem i ett civilmål och vill varna ALLA för samröre med Elaby Bygg o EL AB!
Tack för att du hör av dig.
Jag är mållös. Att de ska ha mage att skicka faktura på 24000 kr för ett arbete som aldrig påbörjats!
Nej,vi ska inte låta de härja fritt
Lycka till och hör av dig hur det har gått sedan
mvh

Jag lovar att berätta i den här tråden vad som händer. Har polisanmält och kontaktat lokal konsumentvägledare. Vet inte om någon av dessa kan åstadkomma så mycket. Vilar nog helt på vad jag gör. Jag var redaktör för Sveriges Radios program P1 Konsument under ett antal år, så jag hoppas få lite hjälp av tidigare kontakter och erfarenheter. Håll tummarna för att vi kan stoppa åtminstone en oseriös hantverkare!

• Gilla
Farstatjej90 och 8 till
  • Laddar…
G Guran47 skrev:
Jag ser fram emot att möta dem i ett civilmål och vill varna ALLA för samröre med Elaby Bygg o EL AB!
Det här ska bli intressant att följa. Lycka till och välkommen till forumet!

• Gilla
Farstatjej90 och 2 till
  • Laddar…
Tycker att jag har läst alla inlägg, men kanske missat något.
Hade dom auktorisation och är jobbet rätt utfört?

M Marko9911 skrev:
Hej Festlund,

Då ska det väl stå exkl ROT avdrag och inte Inkl ROT
Inkl ROT inkluderar väl ROT i min värld

Och vem tänker att en elektriker kostar 1900 kr första timma och 1180 kr per timma i ordinarie pris.
Det kan inte vara normallt
Normalla priset i Stockholm är väl mellan 550-750 kr exkl moms (688-938 inkl moms)

Det jag trodde så klart var att priset är innan ROT

Inkl ROT är konstigt och fel och görs med avsikt att vilseleda som även ARN har kommit fram till

Hälsningar
Du måste vara den enda som tolkar inklusive rot som kostnaden innan rotavdraget.

Exklusive rot betyder däremot innan rotavdrag

Ditt exempel är precis varför jag inte ens funderar på att anlita en elektriker för ett sådant enkelt jobb, man blir bara blåst tydligen...

M Marko9911 skrev:
Hej,

Vi har anlitat Elfirma Elaby Elektriker AB (Stockkholm) som på sms meddelade sina priser 895 kr för första timma och 590 kr för alla timmar därefter.

Så här står det bland annat i deras SMS

Pris inkl. moms och ROT-avdrag:

– Framkörning: 0 kr

– Första timmen: 995 kr

– Därefter: 590 kr/timme

– Avbokningsavgift 500kr

– Admin tillägg 50-250kr

Jag hade beställt en elektriker men det kom två personer av vilka en tydligen var praktikant.

Jobbet drog ut på tiden (borra ett håll i vägen,dra en elsladd och två vägguttag tog 4 timmar för två personer alltså 8 timmar sammanlagt ) och när de var klara så vill de ha betalt direkt via Klarna och dubbelt så mycket per timme 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Material kostar mera än 100% än vad det kostar på Bauhaus tex. och vad de lovade muntligt två dagar innan under telefonsamtalet.

De vill också ta betalt för att elektriker röker och fakturerar mig i efterhand som också tar 15 till 20 minuter och då blir tiden precis lite över 3 timmar och då tar de 4 timmar eller rättare sagt 8 timmar för två man(!) alltså även för den andra killen (praktikanten) som kollade i sin telefon under tiden.

Fakturan brutto innan ROT blev 13800 kr / 1990 kr för första timma istället för 995kr och 1180 kr istället för 590 kr som det står i SMS:et
Fakturan brutto efter ROT blev 8665 kr

Det räcker med att läsa lite på Trustpilot och Reco.se för att förstå att jag långt ifrån är ensam om att uttsaättas för deras ohederliga metoder.
[länk]
[länk]

De får så klart inte betalt av oss och vi kommer idag att bestrida fakturan och ta till vidare åtgärder mot de

Om ngn kanske har ngt bra råd eller förslag hur man ska hantera detta så är vi tacksama

Hälsningar
Blev grundlurad av dem med. Fick en offert på 22tkr efter ROT och beräkning på 2 arbetsdagar. Enter Lillebror, elektriker som kom, drog en djup suck och sade att det antagligen skulle ta längre tid än 2 dagar. Två första dagarna var det Lillebror och hjälpreda. Tjatar till sig om fler dagar och skickar löpande fakturor för varje arbetsdag. Eftersom elen nu är utdragen så är det gisslandrama så kommer överens om ytterligare 2 dagar. Abbe (med hjälpreda) kommer då som annan i tråden här även har erfarenhet med. Jag var bortrest den veckan men konstaterade när jag kom tillbaka att nästan ingenting skett sen Lillebror. Skickade åter löpande fakturor och är fortfarande inte klara! Jag ger hård deadline eftersom vardagsrumsgolvet nämligen ska slipas och de är inte välkomna efter det. De förstår att det inte finns mer att hämta så Lillebror kommer tillbaka för en FEMTE (5!) dag och gör färdigt allt med gusto som definitivt inte fanns tidigare.

Arbetet tog 2,5 ggr längre tid och kostade 4ggr mer än avtalat!
86tkr och ROT:en helt länsad!!!! De hade mage att säga att jag skulle kontakta dem när jag ska renovera köket! 🤬 Hela renoveringen har tagit tvärnit och jag har haft ekonomisk ångest i snart tre månader tack vare dem.

Redigerat:
  • Wow
  • Ledsen
  • Gilla
Farstatjej90 och 8 till
  • Laddar…
Detta företag vill man ju inte råka ut för…

Tyvärr ser de ut att ha en hel del (falska?) bra omdömen, vilket ger dem ett ganska högt snittbetyg. Så konsumenter som inte läser denna tråd, bara kollar t ex Reco och TrustPilot, kan mycket väl få intryck av att företaget är seriöst och tryggt.

Ni som har dåliga erfarenheter med företaget: Om ni inte redan har gjort det, kanske ta några minuter och skriva ett omdöme?

• Skärmdump av en Reco-sida för Elaby El&bygg AB, visar 92 omdömen, snittbetyg 3.9 och låg trovärdighet. Ej verifierat företag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trustpilot-sida för Elaby, ett elinstallationsföretag, med genomsnittsbetyg på 4,1 av 5 baserat på 190 omdömen.
    Skapa konto
  • Gilla
Angelica Cramer och 2 till
  • Laddar…
Fairlane
Omdömesresultat med totalt 92 betyg och snitt 3.9, trovärdighet visas som låg nivå.
Skapa konto

Jag gillar ändå att de lägger in trovärdighet.

S
S Sir Duke skrev:
Oenig.

Om det inte står per person i avtalet, så är det per jobb.

Exempel: Vi kommer och lägger om ditt tak. Det kostar 1000 kronor i timmen. Då får de inte skicka 10 gubbar och debitera 10 000 kronor i timmen.

Man bör avtala och skriva noga i förväg. Förhandla i efterhand är alltid sämre. Men om det är otydligt får firman bära en större del än kunden av böket, lagen är skriven så.

Kunden är bara skyldig att betala ett skäligt pris för tjänsten, enligt gängse priser och prisberäkningssätt, det vill säga vad andra företag debiterar för motsvarande arbete. Det vore hur enkelt som helst för TS att få in några rimliga offerter och jämka.

Det är den som begär betalt som måste visa att begärt pris är skäligt. 2 man för ett 1 eluttag funkar inte eftersom det är oskäligt, är min bedömning.
Nej. Så är det inte.
Angivet pris är per mantimme. Dvs kostnaden för 1 person i 1 timme.
Men en bra firma talar om på förhand att pga förutsättning si och så så kommer vi att skicka 2 personer och vi förväntar oss att det tar ett visst antal timmar.
Och sedan tar det ungefär det antal timmar som dom uppskattat. För det mesta. Ibland är det svårt att uppskatta men enligt min erfarenhet så talar en bra firma om att vi har svårt att på förhand veta tidsåtgången på detta då det kan variera väldigt mycket beroende på vad vi hittar under arbetets gång.

Men för löpande arbete så är ett angivet timpris alltid priset för 1 person i 1 timme.
Något annat har jag aldrig ens hört talas om förrän du påstår det nu. Så du är nog rätt ensam om den synen.

S
L Lillekitte skrev:
Detta företag vill man ju inte råka ut för…

Tyvärr ser de ut att ha en hel del (falska?) bra omdömen, vilket ger dem ett ganska högt snittbetyg. Så konsumenter som inte läser denna tråd, bara kollar t ex Reco och TrustPilot, kan mycket väl få intryck av att företaget är seriöst och tryggt.

Ni som har dåliga erfarenheter med företaget: Om ni inte redan har gjort det, kanske ta några minuter och skriva ett omdöme?
Man kan läsa ett urval av omdömena också och konstatera att många av de som skriver positiva omdömen är sådana som antingen är intetsägande och generiska eller sådana som är tacksamma för att firman hittat ytterligare fel som dom föreslagit att åtgärda som kunden inte visste om.

Samtidigt som många av de som lämnat riktigt dåliga omdömen är ganska konkreta på i vilket avseende firman är dålig.

Dessutom är fördelningen av betygen väldigt underlig om man tittar på trustpilot

Betyg skall fördela sig enligt normalfördelning vilket ska synas om man tittar på ett tillräckligt stort antal.
Dvs om snittet är 4,1 så ska de flesta ha lämnat 4 och något färre en 5:a.
Sedan ska det vara betydligt färre 3, ännu färre 2 och nästan ingen 1.
I det här fallet är det fler 1 än det är 2, 3 och 4 tillsammans och plötsligt en massa 5.

Det ser väldigt konstigt ut tycker jag. Det betyder att antingen har dom en massa folk som lägger mer eller mindre falska omdömen.
Eller så är dom juste mot ett stort antal mindre kunder och sedan totala bedragare mot en andel.
Eller så är dom bedragare på ett sätt som gör en mängd ovetande kunder tacksamma men gör att andra känner sig fetlurade.

Jag misstänker att det som syns är dels den andel som inget kan och som behöver hjälp med småsaker som då blir glada för att elektrikern påpekar att det här måste vi också fixa för annars brinner huset upp eller är glada för att elektrikern var så serviceminded att denne stannade på övertid för att skruva fast ett enda vägguttag. samtidigt som kunder som är lite mer insatta i vad som är rimligt blir förbannade för att dom försöker hitta på saker som inte behöver göras eller överdriver tidsåtgången.

Dvs jag tolkar omdömena som att dom konsekvent försöker hitta på extrajobb eller tar tid på sig men en hyfsad andel av kunderna kan så lite att dom inte har tillräcklig kunskap för att förstå att dom blir lurade.
Det är den rimligaste förklaringen jag kan se till den underliga fördelningen av betygen.

• Gilla
Jocke Best
  • Laddar…
L Lillekitte skrev:
Det är sådant här som visar att omdömen på nätet egentligen har noll värde. Bolag som fifflar ser givetvis till att det skrivs in en massa bra omdömen. Vissa är uppenbart klantiga, men de lär sig säkert och blir bättre och bättre på att skriva trovärdiga omdömen.

Skulle inte förvåna mig om det finns firmor som erbjuder tjänster som går ut på att bättra på ryktet för deras kunder på nätet.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.