Ossian K Olsson
kashieda kashieda skrev:
Det hade ju varit en sak om de erbjudit en så rudimentär tjänst som e-faktura, något som nära 100% av faktiskt seriösa företag erbjuder.
ja det är så jäkla dumt! Nu har de dessutom gått ifrån Kivra så man måste in på Resurs hemsida..

Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
ja det är så jäkla dumt! Nu har de dessutom gått ifrån Kivra så man måste in på Resurs hemsida..
Det är ju ganska uppenbart att de lever på de som åker på 25% ränta och betalningspåminnelser.

• Gilla
Festlund och 3 till
  • Laddar…
kashieda kashieda skrev:
Det är ju ganska uppenbart att de lever på de som åker på 25% ränta och betalningspåminnelser.
Klarnas bästa vän är inkasso. Dom hade tom sitt egna inkassobolag under en period.

Resurs tjänar pengar genom att ha sina försäkringar i Solid (systerbolag). Och sen skicka två inbetalningskort som man råkar betala det med försäkring.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
P
X xaerise skrev:
Resurs tjänar pengar genom att ha sina försäkringar i Solid (systerbolag). Och sen skicka två inbetalningskort som man råkar betala det med försäkring.
Ingen "råkar" betala fel räkning. Det står ju på räkningen vad den handlar om.

• Gilla
MultiMan och 6 till
  • Laddar…
Det verkar inte vara bauhaus kortet som är problemet.
efter att ha läst denna tråf så verkar det vara skit bakom spakarna.
kreti och pleti som inte kan betala en faktura

• Gilla
Carsten Sjölin och 4 till
  • Laddar…
W whak skrev:
Om du läser resurs nya villkor så kommer ingen faktura utan du får lösa det själv i appen.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Om du läser resurs nya villkor så kommer ingen faktura utan du får lösa det själv i appen.
Må så vara, men denna tråd skapades ju långt innan dess

W whak skrev:
Må så vara, men denna tråd skapades ju långt innan dess
Men det är därför den blommar upp igen. De avslutar även samarbetet med Kivra vilket gör att du inte får någon notifikation om din faktura alls. Därför vill nog många (bla jag) säga upp det nu.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 1 till
  • Laddar…
Unikt namn
De flesta varanter av dessa kortkredit företag har en hel del "dark patterns" för att lura på kunderna olika typer av extraavgifter eller att de gör fel.

Min erfarenheter av resurs är gamla, men en dubbelsidig faktura med olika avgifter och finstilt vill jag minnas.
Skitföretag iaf.

• Gilla
lars_stefan_axelsson och 2 till
  • Laddar…
Ramnemark Ramnemark skrev:
Men det är därför den blommar upp igen. De avslutar även samarbetet med Kivra vilket gör att du inte får någon notifikation om din faktura alls. Därför vill nog många (bla jag) säga upp det nu.
Jag ser att jag fått mail om att jag har en faktura från Resurs bank att betala.
Dock inte från Bauhauskortet, men jag tänker att Resurs aviserar lika oavsett kort typ eller köpform?
Bild av ett e-postmeddelande från Resurs Bank om en faktura och betalningsalternativ i deras app eller onlinebank.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

FredrikR FredrikR skrev:
Jag ser att jag fått mail om att jag har en faktura från Resurs bank att betala.
Dock inte från Bauhauskortet, men jag tänker att Resurs aviserar lika oavsett kort typ eller köpform?
[bild]
Jag har redan klippt kortet, ska bara avsluta kontot :)

• Älska
kashieda
  • Laddar…
W whak skrev:
34 sidor lång tråd tyder på att det nog inte bara är rent mjöl i Resurs Banks ledningsgrupp.

• Gilla
  • Haha
Bästerortarn och 1 till
  • Laddar…
Ossian K Olsson
Ossian K Olsson Ossian K Olsson skrev:
Bauhauskoret är ju skitbra! Kvitto digitalt, bra bonus, smidigt att betala med och fakturan på Kivra!

Enda nackdelen är väl det då att det är personligt.
Sen jag skrev det här så har det verkligen gått utför. Har haft problem att köp inte reggas (förutom för fakturan då..), Kivra finns inte längre som betalalterantiv och nu har jag dessutom fått bonus men inget mail om den. Det sista kanske är ett i-landsproblem men 1800 kr i bonus som jag inte jag visste att jag hade som jag måste spendera innan 31 december hade gärna fått komma på mailen.

• Gilla
kashieda
  • Laddar…
Jag har precis skaffat kortet i samband med en köksrenovering och tänkte sammanfatta mina erfarenheter av det hittills. Jag var bara ute efter bonuscheckarna, inte avbetalningsmöjligheterna. Jag läste igenom den här tråden noga innan jag anmälde mig så jag hade en ganska bra bild av fallgroparna och vad man bör tänka på för att slippa extraavgifter, påminnelser m.m.

Det verkar som att många inte har koll på vad avtalet faktiskt innebär (och hur kreditköp fungerar generellt) så här är en sammanfattning:
  • Skaffa inte kortet om du ska spendera mindre än 25 000:- per kvartal eller absolut måste köpa på kredit.
  • Skaffa Resurs bank-appen.
  • 📢 Vid köp i butik, säg till att köpet/poängen ska registreras.
  • 🔍 Håll koll på när fakturan kommer, både i appen och på mail. Det brukar vara runt den 15:e i månaden.
  • 💵 Betala fakturan i sin helhet för att slippa extraavgifter. Administrationsavgifterna och räntan börjar ticka om du betalar mindre än totalsumman.

Det jag gjorde var att ladda upp SEKKI-dokumentet från Resurs bank och medlemsvillkoren från Bauhaus i ChatGPT låta den sammanfatta alla avgifter och vi vilka scenarion det lönar sig att skaffa kortet. (Förutsatt att man bara är ute efter bonusen som i mitt fall. Om man vill ha kreditmöjligheten är ju det ett värde i sig.)

Min erfarenhet hittills är inte superimponerande med tanke på deras ineffektiva system för poängregistrering. Jag hade ansökt om kortet med kreditgrän 30 000. Vid mitt första köp verkade allt gå bra och jag sa till om att registrera poängen. Men efter fem dagar kunde jag fortfarande inte se köpet under "Mina köp" på "Mina sidor" på Bauhaus. Men köpet var registrerat i Resurs-appen, summan var ca 19 000:-

Jag besökte butiken igen och då var de tvungna att göra ett återköp på hela beloppet och sen registrera det igen för att kunna få in poängen. Men eftersom min kreditgräns var 30 000:- och återköpet tar några dagar att hantera så var jag tvungen att utöka min kreditgräns på plats för att det nya köpet skulle kunna registreras...
Otroligt osmidigt men de kunde åtminstone lösa det.

De sa även att köpet skulle synas på "Mina köp" omedelbart men det tog ungefär ett dygn innan det dök upp så det känns inte som att personalen har koll på hur systemen funkar.

P
F fulkopplaren skrev:
  • Skaffa inte kortet om du ska spendera mindre än 25 000:- per kvartal eller absolut måste köpa på kredit.
Det finns goda skäl att använda kreditkort även om man inte gör av med så mycket pengar varje kvartal. Det främsta skälet är att man kan reklamera ett felaktigt debiterat belopp enligt konsumentkreditlagen.

En sammanfattning finns på konsumentverkets webbplats.

Man behöver förstås inte skaffa ett kreditkort från just Resurs Bank …

• Gilla
oscar_uppsala och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.