115 460 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Visst har de mer eller mindre monopol, men hellre betalar jag 10000kr i en engångskostnad och ökar antalet personer som ser bostaden och därmed ökar sannolikheten för fler spekulanter. Fler spekulanter gör att jag snabbt tjänar in de där 10000 kronorna mot att jag kanske i vädrat fall inte får in en enda spekulant och måste sänka priset några 100 000kr eller att jag kanske bara får en spekulant som ger ett skambud. Bättre då att betala för att fler ska få syn på min bostad och att fler får möjlighet att bjuda.S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.
Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Visst kan man gå via någon annan sida som det nämnts, men dessa sidor har inte alls lika många besökare. Skulle jag köpa en bostad så går jag in på de mindre sidorna, eller till och med till direkt till mäklarna för att se vad som finns. Då finns det ju större möjlighet att det finns en guldklimp som många andra missat då de enbart kollar på hemnet. Som köpare är liten konkurrens bra, men som säljare… Nej, då är det värt att betala lite mer för att få konkurrens bland köparna.
Good luck.S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.
Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Medlem
· Södermanland
· 115 inlägg
Inte förvånad
Jobbade som mäklare under en massa år då Hemnet var till för mäklarna och kunderna. Det var jättebra, även om det säkert behövdes förbättras löpande med vissa kostnader som följd. När de två "Stora mäklarkedjorna" klev av som ägare och lämnade mäklarorganisationerna i minoritetsställning, så var det fritt fram att börja "ta betalt" Det var inte svårt att fatta vart det barkade. Nu ser vi!. Jag tror att det är dags att "börja om och göra rätt" såsom det var tänkt från start.
Jobbade som mäklare under en massa år då Hemnet var till för mäklarna och kunderna. Det var jättebra, även om det säkert behövdes förbättras löpande med vissa kostnader som följd. När de två "Stora mäklarkedjorna" klev av som ägare och lämnade mäklarorganisationerna i minoritetsställning, så var det fritt fram att börja "ta betalt" Det var inte svårt att fatta vart det barkade. Nu ser vi!. Jag tror att det är dags att "börja om och göra rätt" såsom det var tänkt från start.
Ja! Och fördelen med booli är att de har ALLA ”annonser”som finns, dvs även de som bara finns på mäklarens hemsida och inte på hemnet. Vilket gör dem till en ännu bättre sida för att kolla bostäder till saluS Självfixaren skrev:
S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Men du, visst skrev du väl ändå på ett uppdragsavtal.S Självfixaren skrev:Ja, det var fair gjort.
I mitt fall krympte det fram efter papprena var påskrivna.
- Du förresten, du måste ha en hemnet annons med bara 9300kr….
Hade jag vetat detta innan så kan jag garantera att det inte blivit någon påskrift utan vidare förhandling.
Det är det som är orsaken till mitt inlägg, folk säljer bostäder sällan och vet inte om ockerpriset.
Mäklaren vill inte förlora uppdraget och säger inget innan papprena är signade.
Så är du säljare = ta upp detta innan du signar kontraktet och be mäklaren dra av kostnaden på arvodet.
Om inte så är det nästa mäklare på listan.
Visst stod det väl ändå i det avtalet att du som säljare har tagit del av Hemnets annonserbjudande?
Där framgår det tydligt att genom att signera ger du mäklaren rätt att annonsera din bostad på Hemnet. Det blir en bas-annons (den minsta). Sedan kan du som säljare välja om du vill bekosta en ännu större annons.
Hemnet är ett börsnoterat bolag som så många andra måste generera intäkter.
Den enskilda mäklaren får absolut inget av den kick-back som hemnet betalar ut så det har inget att göra med den ersättning du som säljare betalar mäklaren för att mäklaren ska göra sitt jobb. Önskar du en tidningsannons, så får du betala den själv. Önskar du styling, då får du betala det själv. Önskar du en större annons på Hemnet, då får du betala det själv.
Du borde alltså ha läst på innan du skrev under, du behöver inte annonsera på Hemnet men det är där dem aktiva köparna finns. Annars hade hemnet inte varit en så pass stor portal.
Lycka till, men någon varning behöver nog inte utfärdas. Be att få läsa igenom avtalet i lugn och ro nästa gång, eller att mäklaren till punkt och pricka går igenom det med dig.
Mäklarsamfundet står i dag kvar som joint största ägare.M Myckling skrev:
2 firmor gör långt ifrån hela mäklarkåren, med sina marknadsandelar är de snarare i klar minoritet så hela resonemanget haltar betänkligt.
Intressant diskussion. Sökte precis på "Sverige" på Booli och Hemnet
Resultat
Booli: 75433 till salu och 35939 snart till salu (?!)
Hemnet: 37764 till salu och 6648 kommande
Egen slutsats blir att det är helt klart värt att kolla på Booli om man söker bostad. Säkert många "långliggare" som bara hittas via booli
Resultat
Egen slutsats blir att det är helt klart värt att kolla på Booli om man söker bostad. Säkert många "långliggare" som bara hittas via booli
Det var väl så att mäklarna (för ganska många år sedan) blev anklagade för att gynna en annonsör (Hemnet) och också ta ut oskäligt betalt. De fick då inte inkludera tjänsten utan säljaren skulle själv kunna välja annonsör. (Det var ju också en extra kostnad om mäklaren skulle köpa annonsen och sedan sälja den vidare). Nu är marknaden fri genom att säljaren själv väljer var han vill annonsera (man kan också välja flera).
De flesta mäklare är anslutna till Mäklarsamfundet. Jag har gjort affär med mäklare som inte tillhör någon av de två du syftar på och innan 2016 ingick hemnetannonsen i mäklararvodet. Jag har gjort affär med samma mäklare efter 2016 och då tillkom kostnaden för annonsen utöver arvodet. Min poäng är att "mäklarna" tillämpar samma modell oavsett om man tillhörde ägarna av Hemnet eller ej.Z Zodde skrev:
Vart vill du komma med ditt resonemang? Har du en annan bild av att kostnaden lagts till utöver arvodet?
För övrigt finns att läsa om affären här: https://www.maklarsamfundet.se/om-oss-hemnet/maklarsamfundet-och-hemnetaffaren
Får jag vända på det hela och ställa en enkel fråga...
Varför behöver vi en Mäklare om de flesta säljleads kommer från Hemnet? Vi kanske ska betala Hemnet själva och organisera hela marknadsföringen av fastigheter via Hemnet.
Allvarligt talat, alla tjänster som Mäklare tillhandahåller skulle vi kunna sköta själva. Betala en fotograf för att göra en fotoshoot, anlita en konsult (efter en budgivningsprocess) för att göra energiberäkningar etc ...
Varför behöver vi en Mäklare om de flesta säljleads kommer från Hemnet? Vi kanske ska betala Hemnet själva och organisera hela marknadsföringen av fastigheter via Hemnet.
Allvarligt talat, alla tjänster som Mäklare tillhandahåller skulle vi kunna sköta själva. Betala en fotograf för att göra en fotoshoot, anlita en konsult (efter en budgivningsprocess) för att göra energiberäkningar etc ...
Det kan du göra, absolut inget problem. Det finns de som säljer på Facebook också.Thos skrev:
Får jag vända på det hela och ställa en enkel fråga...
Brev till Hemnet:
Hallo Hemnet,
Jag funderar på att sälja mitt hus men känner inget behov av att använda en mäklare. Vad blir priset om jag sätter in annonsen själv? Och vad händer med Mäklarbonusen i slutet av året? Får jag en återbäring?
Best regards,
Thomas
Director
Hallo Hemnet,
Jag funderar på att sälja mitt hus men känner inget behov av att använda en mäklare. Vad blir priset om jag sätter in annonsen själv? Och vad händer med Mäklarbonusen i slutet av året? Får jag en återbäring?
Best regards,
Thomas
Director
Hemnet Website idag:S surfarn skrev:Intressant diskussion. Sökte precis på "Sverige" på Booli och Hemnet
Resultat
Varje år annonseras 9 av 10 av alla bostäder som säljs i Sverige på Hemnet – vilket betyder att vi samlar typ hela Sveriges bostadsmarknad på ett och samma ställe.