I Ingmar Albinson skrev:
Jag formulerade mig lite slarvigt, det måste jag erkänna.

Hemnet startades av svenska mäklare som ville ha en digital marknadsplats, då var det en webbplats som ägdes av mäklare. Sedan bestämde man sig för att börsnotera bolaget och det var då riskkapitalisterna kom in i bilden. Idag ägs 60% av Hemnet av olika fondbolag och/eller investering/kapitalförvaltning vilka arbetar för att få maximal avkastning på sitt köp. När man arbetar efter maximalt vinstuttag så resulterar detta naturligtvis i högre avgifter.
Varifrån har du uppgiften om 60%?

https://www.hemnetgroup.se/en/investors/shareholders-and-structure/

Hemnet säger själv att bland dom 10 största är 6 det man kan kalla aktiva fonder/riskkapitalbolag å de utgör 25%...
Mao 75% är det INTE

Har du öht koll på om dessa 6 är representerade i styrelsen...??

Riskkapitalisterna kom in 2016 " I december 2016 förvärvades en majoritet av Hemnet av det amerikanska riskkapitalbolaget General Atlantic tillsammans med Sprints Capital, "
Börsnoteringen kom 2021 och då gjorde dessa EXIT, alltså tvärtom mot vad du hävdar (igen)

Redigerat:
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hemnet är avdragsgillt, får dra av hela kostnaden.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Är det bara jag som reagerar på prislistans utformning. Om utgångspriset är x så kostar annonsen x2 Om utgångspriset är y kostar annonsen y2. Vad har utgångspriset överhuvudtaget för inverkan på ett annonspris? I dagspressen betalar man för utrymmet inte för det man får betalt. För mig känns det orimligt.

K kurlakarl skrev:
"Det är en liten kostnad i det stora hela". Vilket fruktansvärt ekonomiskt tänk många här har. Det är ju alla dessa många små svindyra poster som gör det skitdyrt på sista raden, förstår ni inte det? Som polaren som tycker det är för jobbigt att tjafsa om priset vid takbyte, och tar det offererade priset på 500 000kr rakt av, "jag får ju ta lån på 500 000kr så det gör inte så stor skillnad på 400k eller 500k". Klart som fan att priserna fortsätter stiga då!? Slappare köpbeteende har nog aldrig existerat.
Typiskt ”jag får ta lån-generations” beteende

• Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
P Porsvant skrev:
Är det bara jag som reagerar på prislistans utformning. Om utgångspriset är x så kostar annonsen x2 Om utgångspriset är y kostar annonsen y2. Vad har utgångspriset överhuvudtaget för inverkan på ett annonspris? I dagspressen betalar man för utrymmet inte för det man får betalt. För mig känns det orimligt.
Liten-mellan eller stor kaffe? Typ samma resonemang där

J Jumpern skrev:
För diskussionens skull: Vad säger du om Hemnet fortsätter öka priset? Till 20ksek? 100ksek?

Var går _din_ gräns_?
Kanske kan bli en bra hashtag 😉 jag tycker såklart att det är dyrt, när man brutit ut kostnaden ifrån mäklararvodet och tittar på den. Men missar man 1 budgivare så kan man också missat hemnetavgiften x 1,x 10 eller x 50. Så jag skulle bita ihop och slanta upp

• Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ganska tydligt att säljaren betalar hemnets annons. Priserna har stigit ordentligt de senaste åren, orimligt om du frågar mig men är det inte en minimal kostnad i det stora hela om du vill synas?
[bild]
Från när är denna prislista? Vi har en annons på en tomt utan pris och vi valde Hemnet Premium och betalade 15.000:/ för den .. och det är 2 månader sen

S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Du får dra av mäklararvodet när du skattar för vinsten av försäljningen plus renoveringar och annat. Men det har nog mäklaren berättat. Vi betalade nog max 5000 för hemnet förra året i Östhammar, om nu läget har nån betydelse.

M Micke5811 skrev:
Från när är denna prislista? Vi har en annons på en tomt utan pris och vi valde Hemnet Premium och betalade 15.000:/ för den .. och det är 2 månader sen
Priserna har vsri
K Kisee skrev:
Vår annons när vi sålde 2016 kostade över 5 000:-. Undrar om du inte minns fel. 600 låter inte troligt
Det har faktiskt kostat 600 kr. Det var precis innan Hemnet såldes. Då började man ta betalt och 600 kr gällde då för samtliga försäljningar. Sedan har det ökat ungefär 2 gånger per år tills man gick över till en dynamisk prissättning som styrs av pris på objektet och vilket område objektet ligger i.

Allt för att man ska kunna ta ytterligare lite betalt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
B Blaggas skrev:
Man borde bojkotta Hemnet, ja, men då tappar man 90 procent av alla spekulanter. Hemnet har i princip monopolställning på bostadsannonsering och de utnyttjar det hårt. Anledningen till att mäklarna trycker över kostnaden på säljaren är troligtvis för att synliggöra priserna som Hemnet trycker ut. Vi sålde 2018. Så kostade en Hemnet-annons 600 kr...
Fast alla seriösa spekulanter kollar ju genom allt på webben även booli, mäklarnas egna sidor etc. Så igentligen tror jag inte man missar så många spekulanter i praktiken.

• Gilla
Sven-Erik Hällgren
  • Laddar…
H Heby78 skrev:
Om mäklaren åtar sig uppdraget att sälja min fastighet så är det upp till denne att välja marknadsföring och betala för tjänsten.

I Sverige har det blivit praxis att kunden ska betala allt tillkommande och företagaren ska tjäna pengar. Det är dags att vända det tåget.
Absolut. Jag kan inkludera precis allt till dig men då kommer även arvodet stiga med motsvarande belopp (utan att du i praktiken vet det).

Tycker det är schysstare med att det är transparant vad man betalar för och att du kan få välja omfattningen själv gällande vad du vill ska ingå i din försäljning.

• Gilla
Stickan56 och 2 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
När vi sålde 2016 har jag för mig att Hemnetannonsen kostade under 1000:-. Varför är det tio gånger dyrare nu?
Och 800 året innan

S Självfixaren skrev:
Vill varna alla för detta nu i December 2023.

Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.

Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.

Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Ja, jag ser gärna en hemnetbojkott. Det är bonnfångeri av stora mått!
Jag har redan börjat bojkotten genom att aldrig besöka sidan.

• Haha
Stickan56
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Funkar inte så…
De första 1000+ kunderna som ska ”leda fårskocken” kommer sannolikt att förlora ordentligt med stålar iomed att de INTE når ut till maximalt antal potentiella kunder.

Om du var säljare…Är du då själv beredd att sälja till x antal hundra tusen mindre kronor för att hjälpa till å leda skocken eller förväntar du att andra ska göra jobbet…?
Men fattar du inte att medvetna konsumenter inte skulle skapa samma monopolställning för ett enda företag att dominera marknaden igen? Kunderna fördelas istället över 2 eller 3 alternativ som får prispressa varandra. Detta uppstår så fort hemnet får en enda värdig konkurrent. Då kommer priset för tjänsten spegla det verkliga värdet. Kan du noll om marknadsekonomi eller? 🤔

• Wow
  • Haha
Anonymiserad 405730 och 1 till
  • Laddar…
jonas_da jonas_da skrev:
Kostnaden är väl iaf avdragsgill.
Det betyder inte att den är gratis. Om objektet säljs utan reavinst, kommer avdraget att vara betydelselöst. Om det finns en reavinst är det bara 22% man får tillbaka av utgiften för Hemnet.
Om annonsens pris är 9300:- kommer den att kosta 7254:- efter avdrag.

• Gilla
Anonymiserad 156538 och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.