Thos Thos skrev:
Är du säker på att Hemnet kommer att acceptera en annons utan en Mäklare inblandad? Har de rätt att diskriminera?
Jag har inte koll på hur deras avtal ser ut, det kan jag erkänna, så det kanske inte funkar med Hemnet. Men det finns fler att välja på. Det är mer att inget tvingar dig att nyttja vare sig en viss mäklare eller annons-site. Marknaden är (i teorin i alla fall) fri. Sen att många av praktiska skäl inte ifrågasätter "standardupplägget" skapar på sitt sätt en monopolliknande situation.

• Gilla
Thos
  • Laddar…
engs
C christianpetre skrev:
Det finns billigare paket men mäklarna ”rekommenderar” alltid de dyrare paketen eftersom de får provision på de dyrare paketen. Så länge du får ut din bostad o bilder på Hemmet spelar resten ingen roll. Mao ta det billigaste paketet för ändamålet.
Sen får jag alltid lite vibbar av att det är nått fel på husen som måste köpa till diverse extra för att synas. Troligen är majoriteten inte det alls men svårt skaka av sig känslan "vad är felet när de inte kan sälja på egna meriter".

M Myckling skrev:
De flesta mäklare är anslutna till Mäklarsamfundet. Jag har gjort affär med mäklare som inte tillhör någon av de två du syftar på och innan 2016 ingick hemnetannonsen i mäklararvodet. Jag har gjort affär med samma mäklare efter 2016 och då tillkom kostnaden för annonsen utöver arvodet. Min poäng är att "mäklarna" tillämpar samma modell oavsett om man tillhörde ägarna av Hemnet eller ej.

Vart vill du komma med ditt resonemang? Har du en annan bild av att kostnaden lagts till utöver arvodet?

För övrigt finns att läsa om affären här: [länk]
För den enskilde mäklaren gör det varken från lr til om samfundet äger 10% eller noll %.

Nu äger de ju faktiskt 10% å är joint största ägare, därför haltar resonemanget att ”mäklarna har sålt sig ut”. DET var min poäng och att dra slutsatser av haltande resonemang blir sällan bra.

Att 2 firmor sålt sig ut är alltså inte på långt när detsamma som att ”mäklarna sålt sig ur”

Fairlane
Thos Thos skrev:
Är du säker på att Hemnet kommer att acceptera en annons utan en Mäklare inblandad? Har de rätt att diskriminera?
Hemnet tar bara in annonser från mäklare, det står väldigt tydligt. Du kan dock välja Hemverket eller Privatmäklarna till exempel och då genomföra visningar själv av din bostad. Då kan du fortfarande få din annons på Hemnet, men det låter som det du efterfrågar.

Om de får diskriminera privatkunder? Ja det ska nog inte vara något problem. Det är många företag som inte gör affärer med privatkunder, utan att det räknas som diskriminering.

• Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Hemnet redovisar en EBITA på 60%... och det är efter att de betalat Mäklaran sin kick-back. Vad är återbäringen? 50%? i så fall innebär det att de har en vinstmarginal på 80%. Jag önskar att jag kunde komma i närheten av detta i min verksamhet. Det verkar verkligen löna sig att vara nära ett monopol på den här marknaden.

Det betyder att vi snart kommer att få se en hel del konkurrens. Hur ser dessa siffror ut för Booli?

Thomas

Redan för 10+ år sedan fick vi notifierat att annonsen kostade runt 10 000 kr när vi skulle sälja..

Man måste ju inte annonsera på Hemnet om man inte vill, men det är ett bra ställe för folk att se husen på.. jag själv är ju hemnetknarkare (utan att för den delen leta hus!).

Men marknadsföring är dyrt, stora annonser itidningar är dyrt osv.. att marknadsföra något är dyrt och/eller tidskrävande!

så man får helt enkelt välja.. om man tror det är värt pengarna eller ej!

Skulle jag sälja ett hus för 1 miljon plus.. är inte 10 000 kr så mycket i sammanhanget. Men tillsammans med mäklaravgiften är det lite dyrt! Men fortfarande.. en mäklare (och el Hemnet) kan ju hjälpa en att få lite mer för bostaden också! (Om man har tur)

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
BirgitS
Thos Thos skrev:
Får jag vända på det hela och ställa en enkel fråga...

Varför behöver vi en Mäklare om de flesta säljleads kommer från Hemnet? Vi kanske ska betala Hemnet själva och organisera hela marknadsföringen av fastigheter via Hemnet.

Allvarligt talat, alla tjänster som Mäklare tillhandahåller skulle vi kunna sköta själva. Betala en fotograf för att göra en fotoshoot, anlita en konsult (efter en budgivningsprocess) för att göra energiberäkningar etc ...
För att de presumtiva köparna tror att säljaren är en som försöker lura dem?
Köparna vill ha mer trygghet än vad säljaren kan ge.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
För att de presumtiva köparna tror att säljaren är en som försöker lura dem?
Köparna vill ha mer trygghet än vad säljaren kan ge.
Intressant kommentar. Hur mycket ansvar bär mäklaren idag? Om allt handlar om förtroende så måste mäklarna visa att de tillför mer "värde" till sin tjänst. Om allt de gör, i slutet av dagen, är att hitta köpare (och visa fastigheten) blir det värde de tillhandahåller ganska förminskat om säljaren redan har några köpare på kö som är beredda att köpa till ett rimligt pris.

BirgitS
Thos Thos skrev:
Intressant kommentar. Hur mycket ansvar bär mäklaren idag? Om allt handlar om förtroende så måste mäklarna visa att de tillför mer "värde" till sin tjänst. Om allt de gör, i slutet av dagen, är att hitta köpare (och visa fastigheten) blir det värde de tillhandahåller ganska förminskat om säljaren redan har några köpare på kö som är beredda att köpa till ett rimligt pris.
Mäklarna har en hel del krav på sig, t.ex. när det gäller det juridiska och om de missköter uppdraget så kan de bli av med mäklarlicensen (eller vad det heter) så som köpare skulle jag ju inte vilja köpa av någon som inte har en mäklare inblandad för det skulle ju betyda att jag behöver betala en egen jurist för att gå igenom alla papper.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
M Micke5811 skrev:
Från när är denna prislista? Vi har en annons på en tomt utan pris och vi valde Hemnet Premium och betalade 15.000:/ för den .. och det är 2 månader sen
Letade fram fakturan och där ser jag att Hemnet Bas kostar 7500:- och Hemnet Premium kostar ytterligare 7500:- !!

Tänkte inte på detta när vi beställde ...

Fairlane
Thos Thos skrev:
Om man som säljare redan har ett antal intressenter så finns ju alltid möjligheten att använda sig av Hemverket eller Privatmäklarna, eller liknande för att få hjälp med pappersexercis etc. Man kan helt skippa annonsering och fotografering etc om man vill så spar man ytterligare en slant.
Jag tror dock inte det är så vanligt att säljaren är i det läget, även om det finns sådana fall.

Som sagt, det står dig fritt att sköta väldigt mycket av affären själv om du och köparen känner er trygga med det. Allt går inte eftersom man behöver bankens hjälp med pengar, men annars kan man göra allt själv.

• Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Lite märklig inställning att 10000 bara är en "liten" del i en stor affär.
Pengar är pengar och jag tycker det ska ställas i relation till det lilla man får.
Visst, en god nationell täckning, men rent tekniskt några bilder och text på en enkel websida.

Som upplagt för konkurrens av den som har resurser att marknadsföra en likartad tjänst.
Vill inte mäklarna lägga in annonsen där så kan man göra det själv, med en länk till mäklarens objektsida.

S
N Natalie_s skrev:
Men du, visst skrev du väl ändå på ett uppdragsavtal.
Visst stod det väl ändå i det avtalet att du som säljare har tagit del av Hemnets annonserbjudande?

Där framgår det tydligt att genom att signera ger du mäklaren rätt att annonsera din bostad på Hemnet. Det blir en bas-annons (den minsta). Sedan kan du som säljare välja om du vill bekosta en ännu större annons.

Hemnet är ett börsnoterat bolag som så många andra måste generera intäkter.
Den enskilda mäklaren får absolut inget av den kick-back som hemnet betalar ut så det har inget att göra med den ersättning du som säljare betalar mäklaren för att mäklaren ska göra sitt jobb. Önskar du en tidningsannons, så får du betala den själv. Önskar du styling, då får du betala det själv. Önskar du en större annons på Hemnet, då får du betala det själv.

Du borde alltså ha läst på innan du skrev under, du behöver inte annonsera på Hemnet men det är där dem aktiva köparna finns. Annars hade hemnet inte varit en så pass stor portal.

Lycka till, men någon varning behöver nog inte utfärdas. Be att få läsa igenom avtalet i lugn och ro nästa gång, eller att mäklaren till punkt och pricka går igenom det med dig.
//Du borde alltså ha läst på innan du skrev under//.

Javisst.
Men hade du förstått mer än gör gör så handlar det om Hemnets prissättning.
Du är förövrigt rätt ensam i ditt tyckande, läs tråden och fundera.

• Gilla
Anonymiserad 405730
  • Laddar…
P
Med tanke på den vansinnigt dyra annonskostnaden så kunde de ju åtminstone göra en webbsida som funkar:
Webbsida som visar fastighetskarta för villor till salu i Lomma, Sverige.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Adblocker tar bort scroll så det går inte att se några resultat!
Dyrt och dåligt, ingen ovanlig kombination...

Fairlane
mnils skrev:
Med tanke på den vansinnigt dyra annonskostnaden så kunde de ju åtminstone göra en webbsida som funkar:
[bild]
Adblocker tar bort scroll så det går inte att se några resultat!
Dyrt och dåligt, ingen ovanlig kombination...
Skumt. Jag kör Adblock i Firefox och har scrollbaren kvar

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.