115 448 läst ·
584 svar
115k läst
584 svar
Varning 9300:- för annons på hemnet!!
Tänker inte skryta över utbildning lr yrke men det jag sett av dina kommentarer visar att du har luckor att fylla.K kurlakarl skrev:Men fattar du inte att medvetna konsumenter inte skulle skapa samma monopolställning för ett enda företag att dominera marknaden igen? Kunderna fördelas istället över 2 eller 3 alternativ som får prispressa varandra. Detta uppstår så fort hemnet får en enda värdig konkurrent. Då kommer priset för tjänsten spegla det verkliga värdet. Kan du noll om marknadsekonomi eller? 🤔
”Medvetna konsumenter skulle fördela sig själva över 2-3 alternativ som får prispressa varandra”🤣🤣
Du får det till att låta som att ” Medvetna konsumenter ” är en homogen grupp som kan beslutas över. Funkar kanske i en planekonomi/sovjetstat men näppe i en marknadsekonomi.
Kommer nån som är bättre än hemnet väljer kunderna den istället. Kunderna sitter då inte å inväntar 1-2 ytterligare konkurrenter för att undvika nån monopolställning,vart får du allt ifrån ..?🤣
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 862 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 862 inlägg
Är det verkligen så?B Bonkalot skrev:
Nu var det några år sen (4) som jag köpte senast och jag har aldrig kollat mäklarnas egna hemsidor, Facebook eller Blocket. Då var det Hemnet som gällde och så dubbelkollade man kanske Booli, men informationen där var densamma. Enda anledningen egentligen till att jag då kollade Booli var för att historiken var mycket tydligare.
Jag har en bekant som köpte ny bostad för mindre än ett år sen och jag är rätt säker på att det var på Hemnet bostad letades, inte på alla sidor på nätet. Tillräckligt seriös iallafall för att köpa
Man fick betala hemnet-kostnaden själv för 10 år sedan också. Inget nytt.S Självfixaren skrev:
Vill inte du betala så blir det ingen hemnet-annons. Och då hittar inte alla köpare ditt objekt och du får 500k mindre.S Självfixaren skrev:
Men det är väl ok.
Varför skulle mäklaren bry sig speciellt?S Självfixaren skrev:
Jag förutsätter att du har varken mobiltelefon eller dator eller tv mm.S Självfixaren skrev:
Vore ju hyckleri att ha det med din syn på kapitalism.
Varför kan inte folk få avgöra det själva? Alla är väl inte sovjet-kramande kommunister.S Självfixaren skrev:
En del kanske rent av tycker att det är ganska ok att frivilligt betala för en tjänst.
Den som tycker Hemnet är för dyrt startar ett eget hemnet som håller lägre priser. Har du gjort det?
Hemnet har fyra gånger så mycket trafik som Booli. 45,6 miljoner besök för sept-nov 2023 jämfört med 11,0 miljoner enligt Similarweb. De stora mäklarkedjorna (Sv Fastighet, Länsförsäkringar) ligger på 5-6 miljoner besök i samma period. M a o så betalar du för det du får i form av överlägsen trafikvolym. Som du säkert vet finns det ingen gratislunch.S Självfixaren skrev:
När det gäller annonsering och marknadsföring finns det en gammal bra regel som säger att 70-75% av din budget bör du lägga på sånt du vet fungerar. 10-20% på sådant som kan utvecklas och 5-10% för att testa nytt. M a o även om Hemnet tar (bra) betalt för sin trafik så är det också där som volymen finns.
För medvetna konsumenter, d v s bostadsköpare, är det ju bara bra om allt finns på en enda sajt. Varför ska jag som bostadsköpare hoppas runt mellan flera olika sajter om en sajt har det jag behöver?K kurlakarl skrev:Men fattar du inte att medvetna konsumenter inte skulle skapa samma monopolställning för ett enda företag att dominera marknaden igen? Kunderna fördelas istället över 2 eller 3 alternativ som får prispressa varandra. Detta uppstår så fort hemnet får en enda värdig konkurrent. Då kommer priset för tjänsten spegla det verkliga värdet. Kan du noll om marknadsekonomi eller? 🤔
Värdet av tjänsten ligger just i att så gott som alla bostäder till salu finns där. Det är inte den tekniska lösningen som är det viktigaste utan det som kallas för nätverkseffekten, d v s att om många använder samma tjänst har den ett högre värde för alla användare än om bara ett fåtal gör det.K kurlakarl skrev:Det är inte så enkelt som du vill få det att vara. Man betalar dyra pengar för ettcföretags monopolställning, egentligen är värdet av tjänsten väldigt lågt och kan ersättas av en mycket enkel liknande tjänst. Men eftersom köpbeteendet är att acceptera alla kostnader pga svensk feg kultur, inte pruta, "det är en liten kostnad i det stora hela" kombinerat med att medelklassen har alldeles för mycket pengar för sina behov - så kommer det ta onödigt lång tid innan alternativ uppstår.
P
polaris78
Medlem
· Västmanland
· 2 626 inlägg
polaris78
Medlem
- Västmanland
- 2 626 inlägg
att skippa hemnet känns inte aktuellt i dagsläget då alla som letar bostad letar där, tar man nån annan konkurrent så missar 50-80% att det ens varit till salu
Sen är det jäkla ockerpriser absolut
men ta deras minsta paket ändå så syns man där. dom som är intresserade hittar en även med en lite mindre bild och även om man då inte står överst
Sen är det ju en jäka ful affärsmodell ja menar mäklaren som ju ändå lägger upp annonsen kunde gott köpa annonser och förhandla pris och få mängdrabatt men istället så tas det betalt direkt av säljaren i ett samarbete som endast går ut på att kunna ta maxpris för annonsen då man köper sällan..
Bästa mäklarna kunde göra vore om mäklarkedjorna tog och tog avstånd och avråde från hemnet
Sen är det jäkla ockerpriser absolut
men ta deras minsta paket ändå så syns man där. dom som är intresserade hittar en även med en lite mindre bild och även om man då inte står överst
Sen är det ju en jäka ful affärsmodell ja menar mäklaren som ju ändå lägger upp annonsen kunde gott köpa annonser och förhandla pris och få mängdrabatt men istället så tas det betalt direkt av säljaren i ett samarbete som endast går ut på att kunna ta maxpris för annonsen då man köper sällan..
Bästa mäklarna kunde göra vore om mäklarkedjorna tog och tog avstånd och avråde från hemnet
Det verkar underligt att bara säljaren ska betala. Det är väl i mäklarens intresse att sälja också? Om nåt ska väl annonspriset delas på för bådas vinst?S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.
Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Köper mäklaren inte detta så kanske en ny mäklare har en bättre syn.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Med andra ord för du som säljare betala mäklaren 2 gånger.
Med andra ord, börja bojkotta hemnet.
Medlem
· Halland
· 4 495 inlägg
När jag tittar på mäklarna här i Kungsbacka och jämför med Hemnet är det tydligt att Hemnet bara visar en bråkdel. Marknaden är så stillastående att Hemnetannonsen ändå går ut och så får du betala igen. Bättre så att lägga huset på mäklarens hemsida och hoppas på att kunderna hittar huset. Att byta mäklare efter 6-12 månader kostar inget. Möjligen att de tar ut en avgift för bilder och liknande.
Idag får du räkna med en försäljningstid på minst 6 månader och detta har inte Hemnet tagit hänsyn till. Likadant med att du måste köpa ny annons om du byter mäklare. De får uppdatera sina villkor till att matcha verkligheten.
Idag får du räkna med en försäljningstid på minst 6 månader och detta har inte Hemnet tagit hänsyn till. Likadant med att du måste köpa ny annons om du byter mäklare. De får uppdatera sina villkor till att matcha verkligheten.
HejS Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.
Skrev papper med mäklaren och tror han nämnde något om att hemnet inte ingick, tänkte inte mer på det då Booli finns och massa andra sidor.
Nu sa mäklaren att vi måste ha en hemnet annons och mäklaren rekommenderar deras paket för 9300kr!!
Det kostar alltså 9300kr för en annons som kan ändras och som inte går ut efter en månad.
Kommer köra hårt på att han får dra av detta från mäklararvodet eller ingen hemnet annons alls, kunderna får mäklaren hitta någon annanstans.
Vill påminna om att säljaren har all makt, säljaren är kunden som bestämmer om det blir affär och om mäklaren får lön.
Så i slutändan spelar det ingen roll vad en mäklare tycker, du som säljare avgör vilket pris du vill ha för att sälja om du säljer först och köper nytt sen.
Hemnet får inte betalt om säljarna inte betalar och köparna kommer inte gå in på hemnet ochdet inte finns annonser där.
Då hemnet nu ägs av ett Amerikanskt riskkapitalbolag så suger dom ut säljarna på allt dom kan, dessutom går en del av pengarna tillbaka till mäklarföretagen som ersättning för att administrera annonser.
Jag sålde också mitt hus för inte allt för länge sedan och höll också på att tippa baklänges över fakturan!?
Skit mäklaren jag anlitade var en dryg djävel och han sa inte ett ljud om att annonsen inte skulle ingå i arvodet?
När jag påpekade det så körde han sin vanliga drygstil och menade på att det borde jag fattat själv!?
Nåväl, karma is a bitch, han fick en hjärtattack i bilen och dog på plats! 🙄
Vi valde en annons för dryga5000:-. Den var uppe en månad.S Självfixaren skrev:Vill varna alla för detta nu i December 2023.