10 153 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Varmvattnet börjar lukta järn
Järn i vattnet brukar lukta blod.
Jag hade nog vänt på det. Blod luktar järn .ricebridge skrev:
Fast det som är själva grejen här är ju att det inte gjort det förut, utan börjat nu...varmvattnet ifrån endast den beredaren. Har en liten beredare i köket. Där luktar inte varmvattnet järn. Så det har hänt något i den stora...eller ja, 50 liters rätt nyligen. och då är frågan om det är värt att prova att byta anod, eller om jag ska satsa direkt på en ny, då den är 14 år gammal.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Nibe vet jag är bra (hos oss i alla fall, sedan vi bytte ut en "billig" Metro som började läcka).
Har en 100-liters i bostaden och en 35-liters i stallet.
Thermia har jag också god erfarenhet av, sitter bl.a. en i fritidshuset sedan 50 år:
http://www.thermia.se/varmepumpar/varmvattenberedare/varmvattenberedare-svr/
Vi hade också en sådan i 24 år i förr-förra huset, utan problem. Den går nog fortfarande ua.
Jag tycker alltså att en 100-liters beredare räcker, om man inte badar mycket.
Man skall inte överdriva hygienen
Har en 100-liters i bostaden och en 35-liters i stallet.
Thermia har jag också god erfarenhet av, sitter bl.a. en i fritidshuset sedan 50 år:
http://www.thermia.se/varmepumpar/varmvattenberedare/varmvattenberedare-svr/
Vi hade också en sådan i 24 år i förr-förra huset, utan problem. Den går nog fortfarande ua.
Jag tycker alltså att en 100-liters beredare räcker, om man inte badar mycket.
Man skall inte överdriva hygienen
Då har du troligen lågt pH och det har blivit korrosion i VVB. Köp ett billigt test på typ jula, k-rauta el. Dyl. Spola i 10-15min och mät.
Det blir ofta en grön rand i toastolen och gröna ärgningar i kopplingar och anslutningar.
Det blir ofta en grön rand i toastolen och gröna ärgningar i kopplingar och anslutningar.
Jag har HÖGT pH. Det blir kalkavlagringar i toastolen
Kalcium,Ca ligger på 120 mg/l . 19 dH . Det är en emaljerad behållare till den beredare jag har. När jag läser på lite står det att man bör ha koppar då man har hårt vatten. Vad gör den för skillnad mot en emaljerad?
Kalcium,Ca ligger på 120 mg/l . 19 dH . Det är en emaljerad behållare till den beredare jag har. När jag läser på lite står det att man bör ha koppar då man har hårt vatten. Vad gör den för skillnad mot en emaljerad?
Redigerat:
Mycket kalk innebär inte att man har ett bra pH, det hjälper ibland. Men det hänger på hur surt vattnet är. Har du grävd brunn är inte koppar att föredra. När det bryts organiska ämnen skapas en aggressiv kolsyra det är det sura, mängden kalk (magnesium och kalcium) är det basiska. Beroende på mängden av bägge får man balansen pH. Så du kan absolut ha ett lågt pH. Detta måste mätas direkt ur kranen då den aggressiva kolsyran försvinner när man skickar in ett vatten vilket visar ett felaktigt pH. Därför ser man att en ackrediterad analys alltid måter på runt 20 grader.
Har du så mycket kalk kan det även vara den beläggningen som skapar lukten.
Har du så mycket kalk kan det även vara den beläggningen som skapar lukten.
Provar att ladda upp provsvaret på mitt vatten här.
Min VVB har visst utgått. men fick ett förslag på anod som kan funka och bör passa. Ska nog testa det... beroende på vad den kostar förstås
Min VVB har visst utgått. men fick ett förslag på anod som kan funka och bör passa. Ska nog testa det... beroende på vad den kostar förstås
7,3 i pH är inte särskilt högt, men heller inte jätte lågt. Du har väldigt hårt vatten så din beredare är troligen full med beläggningar då kalket lättare sätter sig vid uppvärmning av vattnet.
Efter 14år kan nog anoden behöva bytas men frågan är väl om det är värt när din beredare förmodligen inte är så trevlig på insidan p.g.a kalket. Kan vara svårt att rengöra beredaren från kalkbeläggningar tyvärr då det blir som sten.
Kolla vad ny anod kostar, är den billig så kan du ju prova. Annars är nog en ny beredare att föredra.
Men kalkbeläggningar i beredaren får du nog räkna med med så pass hårt vatten utan avhärdning.
Efter 14år kan nog anoden behöva bytas men frågan är väl om det är värt när din beredare förmodligen inte är så trevlig på insidan p.g.a kalket. Kan vara svårt att rengöra beredaren från kalkbeläggningar tyvärr då det blir som sten.
Kolla vad ny anod kostar, är den billig så kan du ju prova. Annars är nog en ny beredare att föredra.
Men kalkbeläggningar i beredaren får du nog räkna med med så pass hårt vatten utan avhärdning.
Ja, du resonerar ganska så precis som jag gör själv. Tyvärr har de slutat göra såna beredare som den jag har, så det blir nog lite rördragning om jag byter... Hade ju varit så smutt om jag bara kunnat sätta dit en likadan.LinusW skrev:7,3 i pH är inte särskilt högt, men heller inte jätte lågt. Du har väldigt hårt vatten så din beredare är troligen full med beläggningar då kalket lättare sätter sig vid uppvärmning av vattnet.
Klicka här för att svara