10 153 läst ·
29 svar
10k läst
29 svar
Varmvattnet börjar lukta järn
Sida 1 av 2
Jag har en VVB på 100 liter. Den är från 2003 och har betett sig som den ska sedan dess. Nu verkar det som om den har övertryck, det pyser i skvalröret, vilket det aldrig gjort förut. Samtidigt har det börjat lukta järn om varmvattnet, det har det heller aldrig gjort förut. Har inte järnhaltigt vatten.
Någon som har nån idé om vad detta kan bero på och vad jag ska göra åt det?
Frågar jag i fel forumgrupp?MayaLisa skrev:Jag har en VVB på 100 liter. Den är från 2003 och har betett sig som den ska sedan dess. Nu verkar det som om den har övertryck, det pyser i skvalröret, vilket det aldrig gjort förut. Samtidigt har det börjat lukta järn om varmvattnet, det har det heller aldrig gjort förut. Har inte järnhaltigt vatten.
Det är ju svårt att veta då det ju sitter en termostatblandare . Men det skulle kunna vara så och att det är det som gör att trycket höjts och det skvalar i röret...
Om så vore... kan man byta den på en Carat Opal 2000 SL 100liter?
Och är det värt det om den är 14 år med kalkhaltigt vatten?
Om så vore... kan man byta den på en Carat Opal 2000 SL 100liter?
Och är det värt det om den är 14 år med kalkhaltigt vatten?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Du får en ny Nibe Eminent 100 liter för 5 - 6 tusen kronor.
Så om det är värt att börja reparera tycker jag verkar tveksamt.
Hur luktar järn förresten?
Så om det är värt att börja reparera tycker jag verkar tveksamt.
Hur luktar järn förresten?
Som järn förstås. Fyll munnen med nubb o den smaken känns som järn luktarKnockOnWood skrev:
Jag håller med, järn luktar inte mycket, om ens alls. Men järnhaltigt vatten smakar mycket. O lukt o smaksinnet är väldig sammanlänkat så det kan vara svårt att veta vad som är vad.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag har bara rostfria beredare.
De behöver inga offeranoder, och jag inbillar mig att de är säkrare mot korrosion i diverse vattenkvalitéer.
PS
Fast någon där ute vet säkert hur rostfritt luktar också
De behöver inga offeranoder, och jag inbillar mig att de är säkrare mot korrosion i diverse vattenkvalitéer.
PS
Fast någon där ute vet säkert hur rostfritt luktar också
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Om tryckventilen släpper ut mera vatten än normalt så kan det vara ett tecken på att vattnet värms till högre temperatur än tidigare och högre temperatur i beredaren kan göra att vattnet luktar annorlunda.
Vilken temp är varmvattenberedaren inställd på?
Du kan t.ex. prova att sänka temperaturen 10-20 grader för att se om något förändras.
Skulle termostaten helt gå sönder så skulle överhettningskyddet lösa.
Har du egen brunn för vattnet?
Du kan t.ex. prova att sänka temperaturen 10-20 grader för att se om något förändras.
Bra, det ska jag testa. Ja, jag har egen brunn. Nytestat, något hårt, ganska kalkigt. annars mycket bra och gott. Som jag tidigare skrev luktar det inget ifrån min andra beredare. Endast ifrån denna.AndersS skrev:Om tryckventilen släpper ut mera vatten än normalt så kan det vara ett tecken på att vattnet värms till högre temperatur än tidigare och högre temperatur i beredaren kan göra att vattnet luktar annorlunda.
Sorry, det var vad jag menade att skriva , men såg nu att jag inte skrivit.