19 210 läst ·
38 svar
19k läst
38 svar
Varmvattencirkulation (VVC) - är det korrrekt kopplat så?
Är tveksam till att du förstått funktionen av en vvc öht..?thomasx skrev:Tillopp 55 grader och retur respektive slinga 50 grader står det i kap 4.2. Men det finns stort utrymme för tolkning. Jag ser det som att det är helt ok att stänga av pumpen när vattnet inte används. Temperaturerna gäller så klart när pumpen går och systemet används, gränserna är till för skydd mot legionellatillväxt och då räcker det med att komma upp i dessa temperaturer med jämna mellanrum.
Men som det är kopplat i bild 1 är helt klart en riskkonstruktion, får där är det inte alls säkert att man kommer upp i 55 grader ens när man öpnnar en kran och tvättar händerna. Då kan det gå lång tid med ljummet vatten i ledningarna och det finns risk för tillväxt.
Visst, men om man inte har några krav på tiden det tar att få fram varmvatten så behöver man ju ingen vvc.blackadder skrev:
I så fall ligger du nog mer än ett steg bakom...Adolf skrev:
Om du kopplar enl. bild2 och ska köra cp enbart vid tappning av vv så får jag inte ihop det... När du öppnar kranen och spolar vatten får du ju ett flöde i ledningen. Vvc-pumpen blir ju då överflödig, och det är då du menar att den ska snurra..? Det enda den gör då är ju att starta upp och suga ner kallt vatten i beredaren, för att sen stanna med x-liter varmt vatten ståendes i vvc-ledningen...
Så,ja antingen har jag helt missuppfattat hur du menar, eller så är jag dum, eller så har du tänkt fel...
Så,ja antingen har jag helt missuppfattat hur du menar, eller så är jag dum, eller så har du tänkt fel...
Njae, när cp drar igång kommer vattnet att gå bägge vägarna dels ut i kranen men också tillbaka till tank via VVC, om man då antar som du gjort att det är samma flöde i de två delarna så kommer varmvattnet i alla fall att komma dubbelt så fort till kranen jämfört med utan vvc. Om man sedan tänker sig att man har ett betydligt grövre rör i VVC än i t.ex. kranen, säg 22mm mot 12mm och cp ger klart högre flöde än vad du får ut ur kranen så går det väldigt mycket fortare än om du ska tömma 10m 22mm rör innan det kommer varmt.
I ett av de fallen där jag tänker mig denna lösning på VVC har jag åtminstone 20m enkel väg med 22mm rör, och jag kommer inte använda varmvattnet där så ofta så det är onödigt att pumpen står och går men när jag väl använder det vill jag ju ha det varmt idag.
Men det är klart att klarar inte cp att övervinna tryckfallet och ge ett vettigt flöde så funkar det inte, för det man måste tänka på är att tryckfallet i rören gör att vattnet vill flöda emot pumpriktningen i den delen av röret, ty det är ju i praktiken två parallellkopplade rör.. Rörkrökaren jag dryftade detta med för en tid sedan hade dock inget att invända.
I ett av de fallen där jag tänker mig denna lösning på VVC har jag åtminstone 20m enkel väg med 22mm rör, och jag kommer inte använda varmvattnet där så ofta så det är onödigt att pumpen står och går men när jag väl använder det vill jag ju ha det varmt idag.
Men det är klart att klarar inte cp att övervinna tryckfallet och ge ett vettigt flöde så funkar det inte, för det man måste tänka på är att tryckfallet i rören gör att vattnet vill flöda emot pumpriktningen i den delen av röret, ty det är ju i praktiken två parallellkopplade rör.. Rörkrökaren jag dryftade detta med för en tid sedan hade dock inget att invända.
Ok, då förstår jag hur du menar iaf.
Men i min värld pratar vi då inte längre om en vvc. Vad den skulle kallas vet jag inte..? Men jag tycker ändå inte att det är en vettig lösning. Antingen använder man ett tappställe tillräckligt ofta och drar en vvc, eller så spolar man fram varmvattnet de få ggr man använder det. Med en lösning som du föreslår får man ju i princip allt man inte vill ha. En dyr installation, tänker då främst på pumpen som måste vara av modell större om den ska hinna göra ngn skillnad på spoltiden. Värmeförluster får du ju i båda fallen, men beroende på förläggning av rören så kanske den värmen kommer huset tillgodo ändå, och därför kanske inte helt å hållet ska räknas som förlust. Och sen har du spoltiden. Ska man ändå lägga dom pengarna på en installation så vill man väl lösa problemet, inte halvera effekten av det..? Finns i min värld bara ett sätt att dra en vvc, och det är enl. bild 2. Sen en massa isolering. Och vill man inte köra den dygnet runt så finns ju timer att sätta in...
Sen är det ju ett fritt land och du får koppla precis hur du vill, men jag skulle då aldrig föreslå en kund ngt liknande...
Men i min värld pratar vi då inte längre om en vvc. Vad den skulle kallas vet jag inte..? Men jag tycker ändå inte att det är en vettig lösning. Antingen använder man ett tappställe tillräckligt ofta och drar en vvc, eller så spolar man fram varmvattnet de få ggr man använder det. Med en lösning som du föreslår får man ju i princip allt man inte vill ha. En dyr installation, tänker då främst på pumpen som måste vara av modell större om den ska hinna göra ngn skillnad på spoltiden. Värmeförluster får du ju i båda fallen, men beroende på förläggning av rören så kanske den värmen kommer huset tillgodo ändå, och därför kanske inte helt å hållet ska räknas som förlust. Och sen har du spoltiden. Ska man ändå lägga dom pengarna på en installation så vill man väl lösa problemet, inte halvera effekten av det..? Finns i min värld bara ett sätt att dra en vvc, och det är enl. bild 2. Sen en massa isolering. Och vill man inte köra den dygnet runt så finns ju timer att sätta in...
Sen är det ju ett fritt land och du får koppla precis hur du vill, men jag skulle då aldrig föreslå en kund ngt liknande...
Medlem
· västra götaland
· 1 017 inlägg
Det kan ju vara trevligt att få varmvatten fort utan att det är krav på det.lordi skrev:
Hos mig tar det ganska exakt 1,5min innan jag har varmt vatten i köket och det hade varit skönt att få det tidigare oavsett lagar och föreskrifter.
Eller så får man allt man vill ha, det beror på hur man ser på saken. Varmvatten mycket snabbare när man behöver det utan att det står och pumpar runt en massa varmvatten till ingen nytta året runt.Adolf skrev:
Flödesmätaren kostar ett par hundralappar har jag för mig, så någon större investeringskostnad är det inte frågan om, den tjänar nog in sig illa kvickt.
Men din lösning kan då inte kallas VVC enligt mitt tycke, snarare extra flöde vid tappning (EFVT?)thomasx skrev:Eller så får man allt man vill ha, det beror på hur man ser på saken. Varmvatten mycket snabbare när man behöver det utan att det står och pumpar runt en massa varmvatten till ingen nytta året runt.
Flödesmätaren kostar ett par hundralappar har jag för mig, så någon större investeringskostnad är det inte frågan om, den tjänar nog in sig illa kvickt.
Jag skulle valt en energisnål VVC-pump som ställs på timer. Då får man tempererat vatten direkt vid tappstället = Komfort eller I-landsproblem, nattetid avslagen drift.