7 074 läst ·
14 svar
7k läst
14 svar
Varmvattenberedare
Hej,
Jag har köpt en begagnad varmvattenberedare med 3 fas. Nu ska jag koppla in den till en brytare. Den har en blå, brun, svart, svartvit, jord (gul/grön). Inkommande är blå,brun, och jord. Hur ska jag koppla ?
Ja jag vet att jag borde anlita en eliktriker, men om någon vet hur jag ska göra så är det ju perfekt
mvh ///Benke
Jag har köpt en begagnad varmvattenberedare med 3 fas. Nu ska jag koppla in den till en brytare. Den har en blå, brun, svart, svartvit, jord (gul/grön). Inkommande är blå,brun, och jord. Hur ska jag koppla ?
Ja jag vet att jag borde anlita en eliktriker, men om någon vet hur jag ska göra så är det ju perfekt
mvh ///Benke
Att du har blå-brun-jord tyder på att det endast är draget för en-fas. Blå är din nolla, och gulgrön är din jord. (Får man hoppas om ingen idiot kopplat det)
Har du bara 3 ledare kan du ite få 3-fas utan omdragning, och det är bara behöriga elektriker som får göra en sådan modifikation. Jag rekomenderar inte att du gör det själv om du inte vet vad du gör.
Visserligen, en fast installation av en vattenberedare är väl inget man ska göra själv i vilket fall, så jag kan ju ändå ge dig tipset att kolla upp om det går att köra din beredare på en fas. Vissa små fungerar det på. I så fall är (förhoppningsvis) den bruna kabeln din fas, blå ska vara nolla, och gulgrön jord.
Har du bara 3 ledare kan du ite få 3-fas utan omdragning, och det är bara behöriga elektriker som får göra en sådan modifikation. Jag rekomenderar inte att du gör det själv om du inte vet vad du gör.
Visserligen, en fast installation av en vattenberedare är väl inget man ska göra själv i vilket fall, så jag kan ju ändå ge dig tipset att kolla upp om det går att köra din beredare på en fas. Vissa små fungerar det på. I så fall är (förhoppningsvis) den bruna kabeln din fas, blå ska vara nolla, och gulgrön jord.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Trefas är den nog inte, men den går troligen att kör enfas eller tvåfas, med tvåfas så blir effekten 3 ggr effekten vid enfas, titta på märkplåten!
Visst finns det trefasberedare men de är nog väldigt stora.
Protte
Citat
Ja jag vet att jag borde anlita en eliktriker" men gör det då, då du inte har en susning.
Visst finns det trefasberedare men de är nog väldigt stora.
Protte
Citat
Ja jag vet att jag borde anlita en eliktriker" men gör det då, då du inte har en susning.
det kan mycket väl vara trefas beredare, föräldrarna har en 80 eller kanske 100-liters beredare från 80-talet som det är trefas 4.5kw patron i.
den gick dock att koppla om för tvåfas också.
den gick dock att koppla om för tvåfas också.
Jag har själv en 3-fas Parca Norrahammar, 200 liter. Tillverkad 1979
Enligt uppgifterna på den går den att koppla som 3 fas 380 V, 3 fas 220 V eller 1 fas 220 V. Total effekt 3 kW.
Men enl. vad jag fått höra från min far som jag köpte huset av så ska den även vara ihopkopplad för att kunna samarbeta med värmaren husets värmesystem på 11 kW. Har dock inte satt mig in i hur det skulle fungera...
För övrigt får jag be om ursäkt, givetvis skulle jag ha inlett mitt första inlägg med att hälsa även dig Big-Ben hjärtligt välkommen till detta forum. Så, Välkommen!
Enligt uppgifterna på den går den att koppla som 3 fas 380 V, 3 fas 220 V eller 1 fas 220 V. Total effekt 3 kW.
Men enl. vad jag fått höra från min far som jag köpte huset av så ska den även vara ihopkopplad för att kunna samarbeta med värmaren husets värmesystem på 11 kW. Har dock inte satt mig in i hur det skulle fungera...
För övrigt får jag be om ursäkt, givetvis skulle jag ha inlett mitt första inlägg med att hälsa även dig Big-Ben hjärtligt välkommen till detta forum. Så, Välkommen!
Det finns alltså inget som talar om hur den ska kopplas? Har du någon modellbeteckning eller annat som man kan gå på för att försöka hitta data om den?Big-Ben skrev:
För övrigt, finns det en kopplingsplint på beredaren? Ibland sitter det ett litet kopplingsschema på locket som täcker över kopplingsplinten, vilket kan ge oss en hel del att gå på.
Om så är fallet, ta bilder och ladda upp här så vi får se det. Likaså, står det någon effekt? Det är ju givetvis även en fråga om ifall dina ledare klarar av vad som behövs!
För övrigt, talar vi om långa sträckor mellan där du planerar att montera den till din elcentral, och har du lediga platser där ifall du skulle behöva göra en trefas installation?
Det är oftast att rekomendera att fördela det på fler faser om det går, eftersom det annars belastar en fas ganska rejält och du kan få problem med att du skjuter en huvudsäkring lite då och då. En varmvattenberedare kan ju slå till precis när som helst så det kan vara ganska klokt att fördela den över fler faser om möjligheten ändå finns. Det finns flera elektriker på detta forum som kanske kan uppskatta vad det skulle kunna kosta för att göra en ordentlig installation av det.
är den bara på 30 liter så har jag svårt att tro att det skulle vara trefas..
Någon slags genomströmningsvariant antagligen. Prylar det står Thermia på brukar fungera.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 051 inlägg
Min Nibe på 30 liter går att koppla enfas eller tvåfas 1000 eller 3000W, elpatronen håller bättre med låg effekt.
Protte
Protte
Trefas brukar ju bara de riktigt stora beredarna gå på och har då patroner med flera element och ibland också mer än en patron. Om det är en 30-litersburk måste det höra till ovanligheterna om det är en trefas men det kan ju vara möjligt om den är designad för lite större vv-uttag men med begränsat installationsutrymme. Nu vet vi väl inte om TS bara kollar på anslutningssladden så råkar vara en 5G-kabel fast beredaren bara är enfas/tvåfas. Så TS måste nog återkomma med info om hur det ser ut under luckan till anslutningsplinten.
Klicka här för att svara