1 758 läst ·
3 svar
2k läst
3 svar
Varmvattenberedare
Hej, Är det någon som vet om det är skillnad i effekt och kvalitet mellan stående och liggande varmvattenberedare? Och spelar det någon roll om den är rund eller fyrkantig? Jag behöver köpa en ny varmvattenberedare, cirka 80 liter.
*I Ingrid E skrev:
Det naturliga är stående beredare som bäst skiljer varmt vatten upptill och kallt nertill, men även liggande beredare fungerar bra. Välj stående om det finns plats.
Alla beredare är runda men kan ha fyrkantigt hölje över isoleringen, främst mindre storlekar som liknar vitvaror.
*
...och i det generella fallet rekommenderar jag Nibe.
Rätt material är viktigt. Vad som är rätt beror på din vattenkvalitet.
Här kan du läsa lite:
https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/innan-jag-koper/vattenkvalitet-och-korrosionsskydd
Har du haft en beredare sedan tidigare och den har haft lång livslängd kan man ju kanske skippa vattenanalysen och köra på samma material.
Har man kommunalt vatten kan man fråga om vattenanalys.
Här kan du läsa lite:
https://www.nibe.eu/sv-se/kunskapsbank/innan-jag-koper/vattenkvalitet-och-korrosionsskydd
Har du haft en beredare sedan tidigare och den har haft lång livslängd kan man ju kanske skippa vattenanalysen och köra på samma material.
Har man kommunalt vatten kan man fråga om vattenanalys.
Klicka här för att svara