Hej. Vi har ett landställe som vi låter vara utkylt på vintern. Därför behöver vattensystemet tömmas (vilekt vi gör med tryckluft). Jag behöver därför en (liten, typ 10-15 liter, ingen dusch, bara diskvatten) varmvattenberedare som går att tömma och vill helst inte plocka ner den varje höst (det är det jag gör med den nuvarande).

Den jag nu har är toppmatad och går därmed inte att tömma utan att plocka ner den.

Med en som är matad nedtill har min teori varit att jag kan då tappa ur vattnet på kallvattensidan, då den ingången borde sitta längst ner i kärlet. Varmvattenuttappningen sker som jag förstår det alltid högst upp för att varmvatten stiger, med hjälp av ett rör inne tanken upp till toppen.

Nu köpte jag just en ny (billig) beredare (denna: https://www.vvsochbad.se/varmvattentank-10-l-foer-att-haenga-ovanfoer-diskbaenken-1767311) och vid nämare inspektion ser jag att även kallvatteninloopet har ett rör som går en bit in i tanken, typ 10 cm, där den böjer av, säkert för att minimerar risken för att vattnet blandas i tanken. Denna modell komer ju från sydeuropa, så deras behov av att tömma på vintern är nog lågt... Är alla varmvattenberedare kontruerade på detta sätt? Är min tanke om tömning inte möjlig?

Nibe har en tank med extern tapp-bult där fram, vilket löser problemet (dock ganska mycket dyrare), men det vore skönt att kunna tappa genom befintliga rör för att minska slabbet...
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.