Jag behöver hjälp med felsökning av min vattenanläggning i torpet och hoppas någon här har idéer.

Jag har en Global Water Solutions 20L hydrofor/hydropress kopplad till en grävd brunn. Systemet går vidare till utedusch, kökskran, trädgårdsslang och en varmvattenberedare på ca 34 liter.

Problemet är detta:

Pumpen fungerar normalt så länge varmvattenberedaren inte är inkopplad. Då bygger den upp tryck och stänger av som den ska.

Men så fort jag öppnar/ställer på flödet till varmvattenberedaren slutar pumpen aldrig att gå. Den fortsätter konstant utan att nå avstängningstrycket. Om jag stänger av flödet till varmvattenberedaren igen så stänger pumpen av direkt som vanligt.

Det finns även ett annat symptom:
Även när systemet fungerar normalt (utan varmvattenberedaren inkopplad) tappar systemet lite tryck under dagen och pumpen kan ibland starta av sig själv trots att inget vatten används.

Vi har en gammal Mora köksblandare som droppar lite, men den har läckt tidigare också utan att pumpen tappat tryck på det här sättet.

Jag har redan testat lite:

• Felet verkar inte sitta i backventilen nere i brunnen, eftersom pumpen håller trycket när ventilen mot huset är stängd.
  • En vinkelkoppling på pumpen gick nyligen sönder och ersattes med en ny.
  • Den nya kopplingen tätades med lin + Unipak.
  • Kopplingen kunde dock inte dras hela vägen i botten eftersom slangen behövde hamna i rätt läge för att kunna böjas som originaldragningen. Det blev kanske cirka 1/4–1/2 varv kvar.
Pumpen är nästan ny och har bara använts under två somrar.

Mina frågor:

• Kan varmvattenberedarens backventil eller säkerhetsventil vara trasig?
  • Kan det finnas en liten läcka i varmvattenberedaren eller någon koppling som gör att pumpen aldrig når rätt tryck?
  • Kan den nya vinkelkopplingen suga tjuvluft eller läcka för att den inte är dragen helt i botten? Ingen vattenläckage noterad där.
  • Finns det något annat typiskt fel som orsakar att pumpen går konstant först när varmvattenberedaren kopplas in?
Alla tips uppskattas enormt — börjar bli tokig på detta 😅

Kolla säkerhetsventilen på beredare så att den inte står och släpper ut tryck. Eftersom problemet uppstår när beredare kopplas in borde felet ligga i beredare eller kopplingar där.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Kolla säkerhetsventilen på beredare så att den inte står och släpper ut tryck. Eftersom problemet uppstår när beredare kopplas in borde felet ligga i beredare eller kopplingar där.
Tack för svar. Sälerhetsventilen klickar till när jag vrider den motsols, därefter börjar den släppa ut vatten från spillröret. Allt i sin ordning.
Men när jag vrider den medsols så händer det inget.Visserligen slutar det komma vatten från spillröret. Men vridmotståndet är obefintligt i själva vridningen sen blir det bara stumt. Ska det klicka till även där för att det ska bli tätt?

Det låter som helt normal fungerande säkerhetsventil

Vad ratten gör är med någon form av gänga eller annan arragemang lyfter spindeln mot fjädertrycket så att käglan lyfts från sätet och börja släppa fram vatten och när du släpper ratten igen så återgå det hela till som förut - att ratten känns helt lös är normalt för att den inte har ingrepp mot det som lyfter spindeln och det fins en del dödrum för att ratten själv i sitt ändläge inte skall vara orsak till att lyfta spindeln och det läcker av den orsaken.

Säkerhetsventiler skall man öppna någon gång och spola ur per halvår eller så (eller var gång man går förbi om det är sällan) så att skräp, rost och annat som avlagrar sig och som samlas vid käglan skall ha en chans att spolas ur så att det inte står och småläcker.

det är det som hör till underhållet på en fastighet att motionera kranar och säkerhetsventiler så att de inte bäckar fast och sitter stenhårt den dagen när de behövs.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Det låter som helt normal fungerande säkerhetsventil

Vad ratten gör är med någon form av gänga eller annan arragemang lyfter spindeln mot fjädertrycket så att käglan lyfts från sätet och börja släppa fram vatten och när du släpper ratten igen så återgå det hela till som förut - att ratten känns helt lös är normalt för att den inte har ingrepp mot det som lyfter spindeln och det fins en del dödrum för att ratten själv i sitt ändläge inte skall vara orsak till att lyfta spindeln och det läcker av den orsaken.

Säkerhetsventiler skall man öppna någon gång och spola ur per halvår eller så (eller var gång man går förbi om det är sällan) så att skräp, rost och annat som avlagrar sig och som samlas vid käglan skall ha en chans att spolas ur så att det inte står och småläcker.

det är det som hör till underhållet på en fastighet att motionera kranar och säkerhetsventiler så att de inte bäckar fast och sitter stenhårt den dagen när de behövs.
Vi lär oss allteftersom. Vi skaffade torpet sensommaren 2024 och har mycket att lära. Vi bor där under sommarhalvåret och tar loss uteduschblandare, varmvattenberedare (vvb) och pump under vintern och förvara dessa i ett varmförråd. Förra året fick vi ta dit rörmokaren då vi skulle starta pumpen och sätta igång vattensystemet. Då strulade bl.a. backventilen nere i brunnen. I år tänkte vi att vi fixar det själva och mycket riktigt har vi nästan lyckats men misslyckats med att täta till vvb och dess ledningar. Vatten från brunn till torpet och fungerande pump har vi. Men nån ledning står o småpyser in luft. Kan ledningar pysa luft utan vattenläcka?

Hade vi haft vattenläcka hade det varit mycket enklare att identifiera problemområdet.

Jag funderar på att täta just en klämringskoppling med lin+unipak. Vissa säger att det är klämringen som i så fall ska få ett par lager med gängtejp lindat om sig andra säger att det ska vara lin på mutterns gängor. Hur ska man göra (?) innan man väljer att byta ut hela ledningen då klämringen inte går att få loss från kopparröret.

Sett en del YouTube videor där rörmokare i tex England och USA använder sig av Fernox jointing compound som de sätter på just klämringen för att täta kopplingen. Fernox är som flytande packnings pasta. Men hittar inte det på svenska marknaden. Det som finns är inte dricksvatten säkrat. Det kan ha med svensk standard att göra.

Säkerhetsventilen verkar ju fungera såsom den ska, men kanske står den och pyser luft…? Det finns ingen vattenläcka när den är avstängd. Kan den ändå ha hackat fast och läcker luft utan att det kommer vatten?

N Nissegandhi skrev:
Vi har två korta kopparrör med klämringar och klämringmutter på varsin sida. De kopplar ihop kall- och varmvattenrören som går till huset med varmvattenberedarens kall- och varmvattenöedningar.

En av dessa korta kopparrör på kallvattensidan lossades och sattes tillbaka igen. Jag misstänker att det är där felet kan ha uppstått och behöver alltså täta denna klämringskoppling på nåt bra sätt i första hand. Hur kan man göra det på bästa sätt utan att byta ut hela röret? Klämringen sitter ordentligt nämligen och går förmodligen inte att ta bort från kopparröret.

• IMG_0135.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du kopplar in vvb öppnar varmvattenkranen försiktigt och släpper ut all luft tills det bar kommer vatten och sedan stänger kranen då måste det synas om du har läckage någon stans. Kanske har du någon dolt rör som kan ha frusit sönder.

• Gilla
Jo J-son
  • Laddar…
N Nissegandhi skrev:
Om du kopplar in vvb öppnar varmvattenkranen försiktigt och släpper ut all luft tills det bar kommer vatten och sedan stänger kranen då måste det synas om du har läckage någon stans. Kanske har du någon dolt rör som kan ha frusit sönder.
Jag har gjort detta en gång förr.: Öppnade ventilen till vvb. Trycket faller ganska hastigt när ventilen öppnas. Låtit varmvattnet vara försiktigt igång i kök och utedusch för att släppa ut eventuell luft ut ur vvb. Pumpen gick igång ganska snabbt därefter och höll på i 15 minuter utan att stanna, tills jag stängde ventilen igen. Manometerns visare fladdrade kring stopptrycket men pumpen stannade aldrig av sig självt. Varmvattenstrålen är jämn och fin, ingen luft som spottas ut ur rören.

Vvb är full. När ventilen emellan vvb och pumpen öppnas låter det i rören. Det finns förmodligen luft där.

Jag ska prova göra som du sa, nästa gång jag är på torpet och leta läckor på kopplingarna..

Det är ju klämringskopplingar och jag undrar om dessa blir slitna när man drar åt och lossar dem varje år? De verkar ju också vara extra känsliga för att bli dragna hårt. Försöker få reda på om det är dåligt när det knakar lite i de vid vridning. Får olika besked men mest att det är normalt och att det är tecken på att klämringen faller på sin plats.

Liten risk för läcka i dolda rör orsakad av frysning av rören. Finns inte så många dolda rör. Hela vattensystemet töms dessutom innan frosten kommer varje år. Pump, vvb och blandaren till utedusch förvaras i varmförråd under vintern.

Redigerat:
Jag menar att du öppnar all tappställen för varmvatten så att du får ur all luft i hela systemet.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.