Ska man byta vatten i varmvattenberedaren när den varit avstängd ett halvår?
 
Du borde tömt den. Alltid risk för legionella.
 
  • Gilla
Korg
  • Laddar…
wildeside
Korg Korg skrev:
Ska man byta vatten i varmvattenberedaren när den varit avstängd ett halvår?
Varmvattenberedaren i sig är inget problem eftersom den blir tillräckligt varm så att legionella bakterierna dör.
Spola ur alla vattenledningar.
Starta varmvattenberedaren, vrid upp termostaten på max och när den uppnått full värme så kan du spola ut varmvatten så att alla ledningar blir varma.
Om du är extra orolig för legionella så kan du upprepa det några gånger.
 
  • Gilla
Korg
  • Laddar…
Om vattentemperaturen är mer än 50°C dör legionellabakterien efter några timmar, är temperaturen över 70°C så dör bakterien på mindre än 1 minut.

Varmvattentemperatur-_legionella-BBR-49.png
 
  • Gilla
Norrtull och 3 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.