Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är en säkerhetsventil men testa vrid på hatten några gånger för att se om det räcker för kanske bara kommit lite skräp i den.K Katin Drar skrev:[bild] Hej ! Har en Nibe Compac som vi låtit ställa tillbaka på ursprunglig plats efter totalrenovering. Den var ny 2008. Har aldrig tidigare haft problem med vatten som kommer ut från den. Har ingen brunn under den. Märker att efter längre dusch att det kommer fram vatten under den. Har förstått att det kommer från ventilen och att det är helt normalt. Men jag har ju inte tidigare sett detta! Först nu efter renoveringen. Vad kan ha hänt? På två-tre dagar är det ca 5 dl vatten i bunken som jag ställt under ventilen. Jag duschar 5 min varje dag.
Det är som sagt var helt normalt att det kommer vatten där. Efter en dusch måste nytt vatten värmas och vatten som värms expanderar. Därför ska det sitta ett rör från ventilen till närmsta golvbrunn.
Kan det vara så att ni innan totalrenoveringen inte hade någon backventil mot inkommande vatten?
Kan det vara så att ni innan totalrenoveringen inte hade någon backventil mot inkommande vatten?
Som useless skriver, helt normalt. Kan även vara så att ventilen tidigare kärvade och inte fungerade som den skulle. När beredaren sedan tillfälligt flyttades så lossnade den och har nu börjat fungera. Kan ju även vara så att backventilen som ska förhindra att varmvatten går tillbaka till kallvattendelen hade liknande problem, t.ex. skit som förhindrade den att stänga helt. Vi bytte nyligen vår beredaren som var från 85, när den värmde så kunde man se hur vattenmätaren snurrade baklänges (väldigt lite). I mina ögon tydde det på att den tryckte tillbaka vatten till kallvattensidan och kommunens ledningar. Då trodde jag det var normalt, nu vet jag bättre (ny beredaren med fungerande ventiler monterad och backventil monterad på inkommande)
Klicka här för att svara