Kom hem för några minuter sedan och ser en vattenpöl i tvättstugan, det läcker från vår fem år gammal varmvattenberedare, se bilden nedan. Googlade runt lite men blir inte riktigt klok, är det en säkerhetsventil som läcker? Har stängt av vattnet och öppnat kranarna i vasken bredvid men det droppar fortfarande, gissar att det är pga trycket från vattnet i pannan. Kan jag tömma tanken och byta bara den lilla säkerhetsventilen eller måste jag byta hela blandningsventilen? Är händig men det här med värmepannar har jag noll koll på. Tack på förhand!

• Säkerhetsventil och kopparrör på värmepanna med markering "Läcker här", potentiellt orsak till vattenläckage i tvättstugan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Det där är väl en varmvattenberedare?
Och det ser onekligen ut som att det är säkerhetsventilen som läcker.
Annan fråga, är det nån spillvattenledning ansluten där bakom?

Haha, det har du förstås rätt i, sa att jag hade noll koll på värmepannor!

Ingen aning vad det smala röret är mellan de varma och kalla rören. Vår 45 år gammal varmvattenberedare rostade genom för fem år sedan så vi tog hit en rörmokare som satt in en ny och jag har inte ens tittat under den sedan dess, den har bara gjort det den ska fram till nu.

Aha, tack! Måste jag tömma hela tanken för att byta den eller kan jag bara stänga tempvreden?

Bästa svaret

Säkerhetsventil bakom temperaturvredet och avstängningsventil för inkommande kallvatten, markerade med 1 och 2 på VVB-installation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

1 = säkerhetsventilen, skymtas bakom temperaturvredet.
2 = avstängningsventil, inkommande kallvatten till VVBn.

Stäng inkommande kallvatten
Släpp övertrycket i VVBn genom att tillfälligt öppna VV-kran.
Förbered nya vacuumventilen
Skruva bort den gamla, kommer lite vatten
Skruva dit den nya
Öppna inkommande kallvattenventilen.

• Gilla
LaT
  • Laddar…
Tusen tack!!! 🙏

Tänkte skriva tack igen, fick tag i en ny vakuumventil av en lokal rörmokare på kvällen, bytte den på två minuter så var det bara att moppa golvet som en tok. Ska köpa en reserv att ha hemma, tråkigt om de bara hålla i 5 år.

• Gilla
Frostbite79 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.