Jag har en varmvattenberedare som plötsligt bara ger ljummet vatten(sedan några månader alltså…). Min upplevelse är att vattnet kan vara varmare ibland dock.

På varmvatten beredare kan man ställa blandningen och den ”kranen” är max till V(armt).

Det finns även en temperatur markering på termostaten där indikeringen går till 80 - och den står på 60 grader.

Man kan dessutom ställa in 1kW och 3kW - där står den på 3kW.

Eftersom vattnet blir varmt men bara inte tillräckligt varmt borde väl elementet fungera och är det någon inställning jag borde testa av ovanstående för att se om det är termostaten (exvis skruva upp den till 70… ser dock inte hur man skall göra det)

R Richard Houltz skrev:
Jag har en varmvattenberedare som plötsligt bara ger ljummet vatten(sedan några månader alltså…). Min upplevelse är att vattnet kan vara varmare ibland dock.

På varmvatten beredare kan man ställa blandningen och den ”kranen” är max till V(armt).

Det finns även en temperatur markering på termostaten där indikeringen går till 80 - och den står på 60 grader.

Eftersom vattnet blir varmt men bara inte tillräckligt varmt borde väl elementet fungera och är det någon inställning jag borde testa av ovanstående för att se om det är termostaten (exvis skruva upp den till 70… ser dock inte hur man skall göra det)
Hur bör man börja att felsöka?

R Richard Houltz skrev:

Mysteriet tätnar…

Jag har två blandare på bottenvåningen och två på ovanvåningen. Om jag spolar varmvatten i toalettblandaren ett tag (blir inte varmt) då får jag varmt vatten (nästan 60 grader i köksblandaren). Stänger jag badrumsblandaren så blir det kallt i köket igen. Vad är det som händer? Fattar ingenting - kan man ha luft i ledningarna eller något annat konstigt? 😂🤷

Troligen en termostatblandare som läcker mellan kallt och varmt. Brukar bero på en trasig backventil.

Den sista upptäckten ger väldigt bra ledtrådar.
Precis som useless är inne på är jag också inne på, nämligen en termostatblandare som har läckande backventil på varmvattnet.

Spola varmvatten i toalettblandaren och känn på varmvattenanslutningen på termostatblandarna, på en kommer det att kännas kallt, den är det som läcker igenom.
Kan räcka med att rengöra backventilen, annars byte.
Ofta kommer man åt backventilen genom att ta bort blandaren.

Demmpa Demmpa skrev:
Den sista upptäckten ger väldigt bra ledtrådar.
Precis som useless är inne på är jag också inne på, nämligen en termostatblandare som har läckande backventil på varmvattnet.

Spola varmvatten i toalettblandaren och känn på varmvattenanslutningen på termostatblandarna, på en kommer det att kännas kallt, den är det som läcker igenom.
Kan räcka med att rengöra backventilen, annars byte.
Ofta kommer man åt backventilen genom att ta bort blandaren.
Skall se om jag fattar 😀
Menar ni att exvis duschblandaren på ovanvåningen ”läcker” igenom kallvatten?
Jag kan stänga av alla blandare via kulventiler utom just den nämligen.
Så problemet är INTE varmvattenberedaren (eftersom det ju uppenbarligen finns varmvatten i ledningarna)?

Ingen av blandarna som kändes nämnvärt kall då jag spolar varmvatten på toaletten på bottenvåningen. Dock blev den vid ett tillfälle väldigt varm (60 grader) efter att jag körde både den och kökets blandare pä varmt.

R Richard Houltz skrev:
Skall se om jag fattar 😀
Menar ni att exvis duschblandaren på ovanvåningen ”läcker” igenom kallvatten?
Jag kan stänga av alla blandare via kulventiler utom just den nämligen.
Så problemet är INTE varmvattenberedaren (eftersom det ju uppenbarligen finns varmvatten i ledningarna)?

Ingen av blandarna som kändes nämnvärt kall då jag spolar varmvatten på toaletten på bottenvåningen. Dock blev den vid ett tillfälle väldigt varm (60 grader) efter att jag körde både den och kökets blandare på varmt.
Har gjort lite mer efterforskningar.

Kör jag köket på varmt (endast) blir det ca 40 grader.

Öppnar jag någon av de andra på varmt stiger temperaturen i köket till 60 grader.
Alla blandare är termostatblandare - duschen har separat temperaturratt och en på/av ratt (som brukligt).

Detta gäller om jag öppnar för varmt på
Badrumsvask bottenvåning
Badrumsvask ovanvåning
Dusch ovanvåning.

Har jag demoner i vattenledningarna?

Tror inte att alla kranar är termostatblandare, utan de flesta är troligen engreppsblandare.

Termostatblandare blandar varmt & kallt innan flödesventilen.

Engreppsblandare blandar varmt & kallt efter flödesventilen.

Demmpa Demmpa skrev:
Tror inte att alla kranar är termostatblandare, utan de flesta är troligen engreppsblandare.

Termostatblandare blandar varmt & kallt innan flödesventilen.

Engreppsblandare blandar varmt & kallt efter flödesventilen.
Helt rätt - fel av mig - är dålig på begreppen. Endast duschblandaren är termostatblandare (de övriga engreppsblandare) och även den enda jag inte kan ”koppla bort” med hjälp av ballofix ventiler.

Misstankarna skall sålunda riktas mot duschblandaren som ju har rätt många år på nacken? - får väl skruva bort den.

R Richard Houltz skrev:
Helt rätt - fel av mig - är dålig på begreppen. Endast duschblandaren är termostatblandare (de övriga engreppsblandare) och även den enda jag inte kan ”koppla bort” med hjälp av ballofix ventiler.

Misstankarna skall sålunda riktas mot duschblandaren som ju har rätt många år på nacken? - får väl skruva bort den.
R Richard Houltz skrev:

Har nu grejer så att jag skulle kunna byta termostatblandaren. Men den visar inga tecken på att ändra temperatur alls då jag spolar i de andra blandarna vilket får mig att tro att den inte läcker… kanske en läcka/blandning någon annanstans?

Jag funderade också på om jag kollat alla blandare och kon på att jag även har en i tvättstugan (där varmvattenberedaren står) - och den ger riktigt varmt vatten direkt oberoende av andra. Den har dock en i mina ögon mycket märklig anslutning… eller det var ”comme il faut” på 70-talet kanske 😂
Kanske kan vara något i denna koppling som ”läcker över”?
(Se bilden)
Gamla vattenledningar med flagnande färg och märkliga anslutningar i ett 70-talsuppvärmningssystem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ja, där är en kandidat till felkälla.

Det högra röret går rakt igenom övre röret, övre rörets medium går på var sin sida om högra röret.

Det vänstra röret går rakt igenom nedre röret, nedre rörets medium går på var sin sida om vänstra röret.

Känn på de olika rören när du spolar vatten på övervåningen, någonstans så kommer varmvattenröret bli "kallt".

• Gilla
Richard Houltz
  • Laddar…
Nu är problemet fixat! Felet låg i den andra förgrenaren som nu är ersatt med ”vanliga” rör. (Ena bilden visar var det var hål i förgrenaren så kallvatten blandades in i varmvattnet) Familjen nöjda med att kunna duscha varmare än 38 grader… 😂
Kanske kan ge idéer till andra som upplever samma problem och tack till alla som hjälp till med idéer och svar!

• Rörsystem med flera kopplingar, tidigare problem med förgrenare ersatt, där kallvatten blandades med varmvatten.
    Skapa konto
  • Skadad förgrenare med hål där kallvatten blandades in i varmvattnet, hålls i en hand som visar flera röranslutningar.
    Skapa konto
  • Rörinstallation med flera kopplingar på vägg, ersätter förgrenare för att lösa problem med kallvatten i varmvattnet.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.